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학교유형에 따른 남녀학생의 수학에 대한 태도 연구

Title
학교유형에 따른 남녀학생의 수학에 대한 태도 연구
Other Titles
A STUDY OF STUDENTS' ATTIUTUDES TOWARD MATHEMATICS ACCORDING TO SCHOOL-TYPE : Focusing on Middle School Studyents
Authors
송소영
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이종희
Abstract
The link between attitude toward mathematics and mathematics achievement has been examined and judged to be important in a number of studies. And studies showing the relationship between gender differences in mathematics achievement and gender differences in attitudes toward mathematics are being continued. In addition, in terms of the learning effects and attitudes, coeducational education is judged to be better than segregated education. But, these results are only based on improving the average of all courses. There are few studies on the effects of coeducatioal education for individual courses. Therefore, this study investigated the differences in male and female students' attitudes toward mathematics according to school-type. The study presents some perspectives for improving students' attitudes toward mathematics. Four type schools were sampled in this study; all-boys school, all-girls school, mixed class and single-sex class of coeducational schools. This study assessed the mathematics achievement and attitudes toward mathematics. The results of this study are as follows. 1. Attitudes toward mathematics had a strong effect on mathematics achievement. 2. While confidence in learning mathematics and motivation in mathematics were higher in boys than girls, sex-role congruency, parent's attitudes toward the student and attitude toward success in mathematics were higher in girls than boys. 3. In higher grades, attitude toward mathematics of both boys and girls decreased. Especially, boys' confidence, usefulness and motivation were remarkably lower. 4. While boys were more likely than girls to attribute success to effort and environment, girls were more likely than boys to attribute failure to the lack of effort and ability. 5. In analysis of school-type, boys in mixed class were higher than all-boys school and single-sex class in terms of confidence, parent's attitudes toward the student, motivation and attitude toward success. 6. Boys in mixed class were more likely than all-boys school and single-sex class to attribute success to effort and environment and to attribute failure to lack of effort. 7. In analysis of school-type, there were no significant differences among girls of different school-type. But girls in mixed class were somewhat higher in confidence, usefulness, sex-role congruency, teachers' attitude toward learner and motivation. On the other hand, girls in all-girls school and single-sex class were higher in parent's attitude toward learner. 8. There were no significant differences among high-achieving boys according to school-type. But high-achieving boys in mixed class were higer than all-boys school in attitude toward success. 9. There were no significant differences among high achieving girls according to school-type.;수학에 대한 태도와 수학성취도 간에 높은 상관관계가 있다는 사실은 널리 알려진 바이며, 아울러 수학성취도의 남녀차이가 수학에 대한 태도의 남녀차이와 관련이 있다는 연구들이 꾸준히 있어왔다. 또한, 남녀공학에 관한 연구들은 대부분의 경우 남녀공학을 실시하는 학교가 그렇지 않은 학교보다 학습효과와 학습태도가 더 좋다고 평가하고 있다. 그러나, 이러한 연구들은 학습 효과를 전체 과목의 평균에 대한 향상 여부로써 평가하는 경우가 대부분이어서, 개개 교과목 별로 남녀공학이 구체적으로는 어떤 영향을 주는지에 관한 연구는 거의 없다. 그러므로, 학교유형에 따른 남녀학생의 수학에 대한 태도에 있어서 어떠한 차이가 있는지를 연구함으로써, 남녀학생들의 수학학습 태도나 생활 태도 개선에 도움을 주고자 한다. 본 연구를 위하여 서울시 소재의 남자중학교, 여자중학교, 남녀공학을 실시하는 학교 중에서 단일성학급을 편성하는 중학교, 혼성학급을 편성하는 중학교를 각각 2개교씩을 선정하였다. 또한 각 학교마다 학년별로 고르게 선정하였으며, 수학에 대한 태도 검사와 수학성취도 검사를 동시에 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 수학에 대한 태도는 수학성취도에 많은 영향을 준다. 둘째, 수학에 대한 태도 검사에서 남학생은 수학학습에 대한 자신감, 수학학습에 대한 동기성 등이 여학생보다 높고, 여학생은 수학의 성역할 적합성, 학습자에 대한 어머니, 아버지의 태도, 수학의 성공에 대한 태도 등이 남학생보다 높다. 세째, 수학에 대한 태도가 남학생과 여학생 모두 학년이 올라갈수록 낮아졌으며, 특히 남학생의 수학학습에 대한 자신감, 수학의 유용성, 수학학습에 대한 동기성은 학년이 올라갈수록 현저히 낮아졌다. 네째, 성공과 실패의 요인분석 방식을 살펴보면, 남학생은 성공의 원인을 능력에 여학생은 노력과 환경에 두는 경향이 있다. 또한, 여학생은 남학생에 비해 실패의 원인을 능력과 노력의 부족에 두고 있다. 다섯째, 학교유형에 따른 분석 결과, 남학생은 합반일 때에 수학학습에 대한 자신감, 학습자의 어머니, 아버지, 교사의 태도, 수학학습에 대한 동기성, 수학의 성공에 대한 태도 등이 매우 높았으며, 분반·단일성학교일 때 순으로 높게 나타났다. 여섯째, 합반인 남학생은 단일성학교일 때보다, 성공의 원인을 노력과 환경에 두고, 실패의 원인을 노력에 둔다. 일곱째, 학교유형에 따른 여학생의 수학에 대한 태도에는 유의적인 차이가 대체로 없으나, 수학학습에 대한 자신감, 수학의 유용성, 수학의 성역할 적합성, 학습자에 대한 교사의 태도, 동기성 등은 합반의 여학생이 단일성학교에 비해 다소 높다. 단일성학교 여학생의 경우 학습자에 대한 어머니, 아버지의 태도 등이 다소 높다. 여덟째, 학교유형에 따른 성취우수 남학생간의 수학에 대한 태도는 대체적으로 유의적인 차이가 없으나, 수학의 성공에 대한 태도는 남녀공학 성취우수 남학생이 남자중학교 성취우수학생보다 높았다. 아홉째, 학교유형에 따른 성취우수 여학생간의 수학에 대한 태도에는 유의적 차이가 없었다.
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교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
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