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西洋畵에 나타난 Composition의 變遷小考

Title
西洋畵에 나타난 Composition의 變遷小考
Other Titles
A Study on the Composition in Painting : From Renaissance to Post-Impressionism
Authors
장수미
Issue Date
1975
Department/Major
대학원 순수미술과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
梁承權
Abstract
개개의 예술작품이 제각기 특유한 개인적인 양식은 가지고 있지만, 시대적 변천에 따라서 다른 예술적인 세계를 나타내고 있기 때문에 모든 예술작품 속에는 시대정신에 부합되는 어떠한 형식의 원리나 일관된 구조가 있다고 볼 수 있다. 따라서 本 論文은 시대의 추이에 따라 변화해 온 이상적 주제와 새로운 표현방식의 출현을, 수세기동안 지배해 온 Realism을 통해서 양식의 확립과정과 작가의 구성방식의 특성으로 나누워, 그에 의한 Composition의 변모과정을 고찰하므로써, 새로운 양식에의 창조과정과 그 흐름은 물론, 오늘날 온갖 표현이 자유로히 혼합하여 존재하고 있는 현대회화에 끼친 영향과 그 필연성을 究明하고자 하였다. Composition이란 회화 제작의 존재방식으로 현실을 초월해서 정신적인 어떤것을 상징하려는 작가의 개성적인 의욕에 의해서 線의 리듬, 形態이 집합, 빛과 음영 및 색채 등이 기본요소들이 화면속에 명확하고 구체적인 통일성을 가지고 결합되어 나타나는 상태를 말한다. 그러나 Composition의 참된 의미는 시대의 양식의 변화에 따라 다르기 때문에 작품의 Composition 고찰, 또한 그 시대정신과 양식의 특성에 따라 다르게 분석되어야 하며 그렇게 함으로써, 시대정신과 작가의 조형감각이 결합되어 나타나는, 또는 새로운 시대정신을 위한 새로운 표현방법을 찾아낸 독창적이고 필연적이였던 Composition의 의미를 인식하게 된다. 르네상스는 자연과 인간의 재인식을 원근법, 인체해부학 등을 발견하였고 조화나 균제의 이상적 형태의 美를 안정된 기하학적 Composition 속에 나타내었다. 바로크 이후부터 자유로운 인간의 구현으로, 기하학적 형식미에서 벗어나 동적인 움직임과 인간의 內的감정을 추구하면서, 형태나 색채, 광선의 묘사는 작가의 구성방식의 특성에 의해 표현적인 Composition 속에서 자유롭게 노출되었다. 낭만주의는 형식미와 색채감을 해방하여 회화속에 완전한 작가의 정신적인 감각을 추구하였고, 인상주의는 자연의 순간적인 인상에 현혹되어 자연대상의 고유색을 부정하고 애매한 형태·용해된 형태를 표현했다. 이러한 자연의 순간성에 反하여 자연의 보편성, 항구성을 찾기위하여 자연을 〈원통〉〈구〉〈원추〉로 환원할 수 있다는 C?zanne 의 주장은 자연의 질서에 상응하는 미술의 질서를 창조하여 시각적인 진실에서 사고적인 진실로 넘어가는 전환점이 되어 점차 인간의 내적세계를 통한 표현방식이 나타나게 되는 현대회화의 중추를 이루게 되었다. 이러한 회화의 변모는 시대정신과 양식의 흐름에 상응해서 나타났으나, 그 위에 시대정신을 초월한 선구적 화가들의 새로운 방향 제시와 안목과 미법관으로 창조적 Composition을 통해 또 하나의 〈ism〉과 양식을 낳았던 것이다. 그래서 시대정신과 개성적인 작가의 독창적 감각은 곧 표현양식의 변모를 뜻한다고 볼때 객관적 표현정신이라고 할 수 있는 〈사실〉에서 주관적 표현정신이라 할 수 있는 〈현대회화〉으로의 Composition의 변형은 논리적이고 필연적인 것이다.;All the works of art can be assumed to contain principal of forms or structure consistent with their ear, because they represent respectively characteristics of their art over the difference of the times, while taking their own unique styles. This thesis aims at studyoing the development of style and each artist's that in structure formation through the realism who has dominated the idealistic these that has been changed along with the march of the times and the arise of new expressional form. Next, it is the aim of this to observe the process of the compositional development though already illustrated process with a view to bring to light the overal current expressional forms and their influence to the modern paintings which presents them selves as a mixture of all various expressions, furthermore, their inevitability not to say of the process of new creative styles. The composition, as means of producing art, signifies the state in which the basic elements such as the rhythm of line, the mass of forms, light and shade and colors are combined together with delicate and concrete unity in the canvas by the individual desire of an artist who wishes to symbolize a certain spiritual status rising above the real world. As significance of the composition variates with the change of the times, it should by analyzzd in term of the spirit of the times and peculiarities of styles. Thus composition comes to form in the combination of the spirit of the times and sence for the moulding, as being creative and inevitable in view of its finding out new expressional method suitable to the new spirit. And here lies the significance of composition. Renaissance, in its realization of the nature and man, discovered the perspective method, the anatomy of the human body and with these it composed the ideal beauty-harmonized and symetrical- in the fixed geometrical composition. Since Baroque, dynamical movement and inner sentiment has been the main subject in the pursuit of the embodiment of the freeman over the geometrical formality. Owing to the composition of an artist the description of forms, color, and light was able to be freely exposed with in the expressive composition. Romanticism had pursued the complete expression of feelings disregarding the for mality and the sense of color, while Impressionism extremely obserbed in the momentary sentiment to deny the original color of nature in favor of obscure and abstract forms. Opposed to those momentary impression of nature, C'ezanne claimed that the nature could be transformed into cylinder, sphere, and cone in seeking of the universiality and permanency. This view has marked a turning point where the order of fine art, harmonizes with that of nature and imagined beauty replaces the visual truth. It has gradually formed the pivot of the modern painting that is being produced with the inner world. Such a transfiguration has been occurred riding the wave of the spirit of the times and currency of style, and the presentation of direction by the pioneers who overlook the spirit of the times and aesthetic view made another(ism) and style possible through a creative composition. Viewing this spirit and individualistic creative sense of an artist as forms the style of expression, it is quite logical and essentied that the reality as an objective spirit of expression is to be transformed to the composition in modern painting which can be imagined as a subjective one.
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