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「東學革命」期의 民族主義 成立에 關한 硏究

Title
「東學革命」期의 民族主義 成立에 關한 硏究
Other Titles
A Study of formation process of Nationalism through Donghak Revolution
Authors
方貞玉
Issue Date
1975
Department/Major
대학원 사학과
Publisher
梨花女子大學校 大學院
Degree
Master
Advisors
金敬泰
Abstract
東學革命이야말로 大衆속에 民族主義를 定着시킨 意義를 지녔다고 보아 東學革命을 이끈 社會的인 背景, 思想的인 動因을 통하여 韓國近代史上에 있어 民族主義를 성립시킨 契機로서 다루어 보았다. 大院君 執權下에서는 對外政策에 있어서 “斥洋斥倭”라는 鎖國政策으로 일관하여 그나마 安定을 보았다고 할 수 있으나 高宗이 親政하면서 一定한 軸이 없는 對外政策은 1876年 丙子修護條約을 締結하면서 더욱 危機意識을 몰고왔다. 執權層의 定見없는 對外政策을 批判하면서 民族이 處한 試鍊을 克服하려는 意志는 兩班社會에 있어서 다음과 같이 두가지 樣相으로 나타났다. 卽 民族의 主體性을 强調하면서 排他的인 立場을 固守하던 衛正斥邪論과 現實的으로 世界政勢에 順應하여 自主·開化論이 그것이다. 封建社會의 特權層인 兩班階層이 政治的으로 中國이라는 背景으로부터 分離되어진 狀況속에서 대두된 自存意識이 漸進的으로 民族自存·自主國家로 그 槪念을 넓혀가고 있는 동안 社會의 基層을 이루고 있던 農民大衆들도 思想的으로 在來의 中國을 背景으로 하던 儒敎·佛敎·道敎등 旣成宗敎를 脫皮하면서 東學에 의지하여 철저한 平等思想과 開闢思想에 익숙해지고 있었다. 政府의 腐敗에 基因된 不滿과 不安, 그리고 疾病과 貧困이라는 社會를 背景으로 旣成宗敎나 思想이 채워주지 못하던 새롭고 現實的인 구원의 약속을 東學이 주었다. 東學은 “上元甲 好時節” 이라는 地上天國의 理想社會를 實現可能한 것으로 말하므로서 希望과 勇氣를 주었고, 矛盾으로 가득찬 儒敎的인 封建秩序에 對한 구제와 自己尊重의 槪念을 일깨워서 社會革新에 對한 使命感을 갖게했다. 自立하여 自己發展을 하려는 歷史意識은 衛正斥邪思想이나 開化思想이나 東學思想이나 한결같은 至上目標임에도 불구하고 이들이 遊離되어서 하나의 强力한 歷史의 推進力으로 못되었던 까닭은 이들이 각각 一次的인 打開對象을 달리하고 있었던 까닭이라고 볼 수 있다. 卽 衛正斥邪論은 先進外國에 對하여 危懼心을 가지고 排他的인 立場에서 “自主”를 主張하면서 “開花” 우선을 고집하는 開化思想을 批判·경계했고 開放的이고 進取的인 少壯官僚中心의 開化論者들은 文明世界와의 接觸을 통해서만 國家의 自强은 가능하다고 고집하면서 淸을 정치적 背景으로 執權하고 있던 戚族系 수구파 執權層에 對立하고 있었다. 그러나 兩班社會內部에서의 갈등은 어디까지나 기존의 封建秩序를 前提한 立場에서 出發한 것이었기에 反封建의 社會革新을 主張하던 九月起包이전의 東學革命期에 있어서는 東學革命을 反對한다는 立場에서 衛正斥邪論者나 開化論者들이 政府와 같은 步調를 取할 수 있었던것이다. 政府의 邪敎억압이란 政策에도 불구하고 東學은 같은 敎徒라는 意識에서 地域的인 制限을 뛰어넘어 쉽사리 결속될 수가 있었고 集團行動을 할만큼 그 세력은 성숙해졌다. 1892年 參禮集會, 그 이듬해 서울에서의 伏閤上疏와 報恩集會를 거치는 동안 “敎祖伸寃一事” 라는 宗敎的인 集會로부터 그 性格을 바꾸어 社會改革에 比重을 두면서 非東學系 農民들을 흡수해서 “反封建”“斥倭洋倡義”의 구호를 내 놓았던 것이다. 그러나 衛正斥邪思想이 進步的인 要素를 지녔으면서도 保守的이었고 開化思想이 革新을 計劃하면서도 封建的인 특권을 헤치고 나오지 못하였듯이 東學革命도 反封建을 외치면서도 傳統的인 인습에 묶여있던 民衆과 지나치게 密着되어 있었기 때문에 封建秩序타도에 철저하지 못했다. 불철저한 東學革命이라도 그동안 農民大衆들은 자각하여 忠誠의 대상이 王家가 아닌 國家임을 分明히 깨닫게 되었으며 民族과 國家의 近代的인 關係를 배워 나갔고, 國內에서의 제반 갈등적인 요소들을 해결하는 것보다 先決해야 할 것이 무엇인가를 알게 되었다. 더욱이 이와같은 意識은 淸日戰爭에서 日本이 승리하고 日本의 침투가 확실해지자 抗日救國이라는 具體的인 行動方向을 取할 수 있는 능력을 만들어 주었다. 이제까지 막연히 자라나고 있던 民族感情은 日本이라는 외세의 侵透로 東學革命을 民族主義의 성격으로 方向을 전환시켰던것이다. 東學革命期에 있어서 九月再起는 宗敎的인 要求, 社會革新運動으로 發展하던 初期과정에서 들어난 제반 모순을 民族意識이라는 한 點으로 歸着시켜 抗日救國의 강력한 추진력으로 이끌어 民族主義를 성숙시켜나아가는 디딤돌이 되었다. 東學革命은 民衆의 民族主義理念을 모아서 크게한 계기가 되었으며 日本帝國主義形成 始期에 이와같이 民族이 나아갈 方向을 확고하게 제시해 준 점에서 그 後의 義兵活動 및 3·1運動 그리고 自主獨立運動등으로 이어지는 民族主義運動에서 옳바른 자세를 취할 수 있도록 했다. 勿論 東學革命이 아니었다 하드라도 「韓日合倂」이 되던 1910年에 이르면 民族의 自存意識은 어떠한 形態로든지 抗日救國이란 目標를 가지고 民族主義運動을 具體化했을 것은 틀림없었겠지만 東學革命이 일어남으로써 이 땅의 民族主義成立은 적어도 4半世紀를 앞당겨 이루어졌다고 본다. 階級意識이나 기타의 어떤 要素도 섞이지 않은 汎國民的인 民族運動으로 볼 수 있는 3·1運動은 東學革命의 民族蜂起가 있었으므로 가능했던 것이며 그 性格을 明白히 할 수 있었던 것이라고 본다. 東學革命은 開港直後 民族의 危機意識에서 出發한 自存意識을 토대로 多樣하게 나타났던 民族感情들을 모아 民族主義를 促進시켰으며 이로 말미암아 日本이란 强力한 외적에 對抗하여 全民族이 일치단결하여 自主獨立運動을 할 根據를 만들었던 點에서 높은 의의를 지닌다고 하겠다.;We can find out characteristics of the Donghak Revolution as nationalist movement. The aim of this study is to bring light on the moment of making nationalism in Korea. Korea's closed door policy has brought a semblance of stability as far as the foreign policy of Korea is concerned. The Anti-West and Anti-Japanese policy, in connection with this closed door policy, under the reign of Regent Dae Won Gun, father the minor King Ko Jong, came to a critical moment by the treaty with Japan in 1876, the first formal treaty with foreign country ever made by the Korean governments In viewing the nation's foreign policy of this period, it can be noted that the Korean government and the nation have shown two different attitudes in solving the new situation created by the first treaty made in 1876. That is; firstly, Wui Jung Chuck Sa Ron (衛正斥邪論) which clings to an exclusive position in accentuating chauvinism. Secondly, Kae Wha Ron ( 開化論 ) which adapts himself to the surroundings by modernization and autonomy. When the nobility was torn between Wui Jung Chuck Sa Ron and Kae Wha Ron the farmers, the basis of Korean society, especially those farmers in the areas of Sam Nam provinces, were moved to cast off the traditional idealogies such as Confucianism, Buddhism, Taoism which has China as backing and became familiar to the absolute equality, Gae-Byek, the beginning of New Era, by the support of Donghak. Donghak gives a new and real promise of relief to the people fed up with the established ideology, living in the society filled with dissatisfying, uneasiness, sickness, poverty by the rotteness of the government. Donghak awakend in the people the sense of mission in renovation of the society by means of achieving a sense of self-respect, and it gave both hope and courage toward future which was described. as a kind of utopia on earth, namely, Sangwongaphosichul(上元甲好時節). It is important to note that the supreme object of these movement mentioned above, that of Wui Jung Chuck Sa Ron, Kae Wha Ron and Donghak Movement, all called for historical awareness of necessity of Korea's self-prosperity and self-reliance. The means of achieving this end was quite different among them since the proponents of Wui Jung Chuck Sa Ron gave priority in conservatism, proponents of Kae Wha Ron in modernization while the followers of Donghak Movement gave emphasis on social renovation in Korea. Though antagonistic to one another, Wui Jung Chuck Sa Ron, Kae Wha Ron can take the same position with the government to oppose Donghak started from the approval of feudal order before the September Revolt. Despite the severe suppression measure taken by the government, the Donghak Movement offered a strong religious principle which held the people together in difficult times and later developed into a mass movement accompanied by group action. Through the assembling in Sam Lyae( 參예 ) in 1892, a memorial to the King( 仗閤上踪 ) in Seoul, assmbling in Po Un( 報恩 ) in 1893, Donghak changes its character from pardon movement ( 伸寃運動 ) religious gathering to making a slogan of anti-feudalism, Anti-West and Anti-Japanese by absorbing non Donghak farmers. Though their slogan is Anti-feudalism, Donghak Revolution is too close with the people who is soaked in traditional convention to break the feudal order. In the mean time, despite the lack of systematic organization among the Donghak followers, the majority of farmers were awakend to the ideas of nation, loyalty to the nation, Proper relationship between the people and the nation in modern sense, and the grave problems the nation faced to be solved before internal problems. This enlightemnent of a great number of farmers resulted in a concrete action of self-preservation against Japan, noticeable after the Japanese victory over China in Sino-Japanese War in 1894-1895. This same awareness of the people, formed vaguely in the beginning, has caused the change of the Donghak movement which became a nationalistic movement. This was inevitable since the Sino-Japanese War was fought in the country and the people suffered greatly by the present of foreign armies. Of all the Donghak Movement, the September Revolt in 1894 was the turning point when the Donghak Movement became difinitely Anti-Japanese Movement. In the period of Donghak Revolution, September revolt made conflicts reverted into awareners of nationalism, and this became a stepstone to mature Anti-Japan nationalsim. At the early period of Japanese invasion Donghak Revolution showed right way to follow to Korean people and was become the moment of making nationalsim, in the national activities which runs through Volunteer ( 義兵 ), the March 1st, 1919, Independence movements, we can have right position to criticize our surroundings. It may be possible to think that the nationalistic movement of Korea might have occurd by 1910, the year Japan annexed Korea, without the precedence of the movement, however was brought about a quarter of century earlier by the Donghak. In short, as I have already indicated the March 1st, movement of 1919, the Independence movement of genuinely national scale, but without class-consciousnes of farmers, was made possible by the revolt of the Donghak. My conclusion, therefore, is that the Donghak well represented the feelings of majority of farmers in the 1890's and led them to the gradual development of nationalistic movement against Japanese invasion of Korea in 1895. Thus Donghak was chiefly responsible in laying foundation for later movement in 1919, which was much more effective and epoch-making in the history of Korea.
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