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舞踊의 精神健康學的 效驗의 背景

Title
舞踊의 精神健康學的 效驗의 背景
Authors
박명숙
Issue Date
1976
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
陸完順
Abstract
Complexities in the mode of life and the weariness from simplified vivision of labor and tension from the restriction of time, in the modern mechanical civilization give rise to emotional instability, frustration and mental disorder. In special, these conditions have been rapidly increased after World War II. It has been estimated that sliehtly more than half of the hospital beds in the United States are occupled by mental patients. This is an 'overarching' tendency and cannot be exceptional even in Korea. How to relieve the human beings under such conditions is beyond the feasibility of psychiatrists and psychologists. This problem is in need of constant considerations of parents and educators, from childhood through-adolescence. It is more important in the light of eradication of the discrepancy between living and thought, emotional unrest and actual unrest. From these standpoint of vtew, educators' considerations should be given to the children who are confronted with tension in the modern society, for the purpose of the betterment of their mental hygiene. Such considerations are not exclusively feasible in solving the mental hygiene, so this study is intended to inquire into the alternatives which can be practicable by dance educators. This study examined the essence of dance and made research on whether or not it is feasinle to take a dance therapy which would be effective to normal or abaormal adaptation. The resultant findings show that dance has a effective function for the mental hygiene in normal children and contribute to the reasonable adaptation of the abnormal children as well. Dance is a means to break down the barrier in mutual unerstanding and capable of alleviate the tension between body and mind, and have the feasibility to make the alienated children from their society return back to the normal adaptation and soundly take part in their sociaty, by group therapeutic method. This procedure may not surpass the possible range of ability, not specialist but educator. The therapeutic measures of the abnormal belong to the category of psychoneurosis, but this study took the subjects who are in mild case and not now in need of medical doctor.;現代物質文明의 複雜한 生活樣式과 單調로운 機械的 分業에의 倦怠, 時間의 制約위에 賦課된 緊張은 情緖의 不安과 欲求不滿을 자아내어 精神的 障碍를 招來하고 있다. 特히 第2次大戰 以後에는 이러한 樣相이 急激히 增加되어 現在 美國病院에 있는 患者의 半以上이 精神病患者라는 놀라운 現象은 世界的인 趨勢이며, 이러한 現象은 우리 나라에서도 除外될 수 없는 形便이라고 看做된다. 그러나 이러한 狀況에 놓인 人間을 어떻게 救濟할 것이냐 하는 問題는 精神醫學者나 心理學者들의 苦憫의 段階를 넘어섰고 少年時節부터 成人이 될 때까지 配慮해야 할 難題로서 父母와 敎育者들의 協助를 바라기에 이르렀다. 이는 生活과 思考間의 不調和, 情緖, 不安定 및 現實的 不安에서 오는 緊張의 解消라는 點에서 더욱 그러한 것이다. 이러한 側面에서 볼 때 敎育者는 現代社會의 緊張속에서 生活할 수밖에 없는 學童들의 精神健康을 爲하여 다시 한번 愼重한 配慮를 해야 할 때다. 그러나 이러한 配慮가 곧 精神健康의 問題를 解決할 수는 없으므로 그中 하나의 方法으로 舞踊敎育者가 할 수 있는 方途를 講究해 보기로 하였다. 卽 舞踊의 本質을 究明하고, 그 中에서 異常適應者와 正常適應者에게 實施하여 效果를 얻을 수 있는 舞踊療法의 成立與否를 檢討하였다. 硏究를 遂行한 結果 舞踊은 充分히 正常兒의 精神健康을 위한 技能의 發揮와 異常適應者의 治療效果에 寄與할 수 있다는 事實을 發見하였다. 舞踊은 自記表現으로 意思疏通의 障壁을 打開할 수 있는 手段이 되며 肉體와 精神의 緊張을 解消시킬 수 있고 集團治療方法(Group therapeutic method)으로 그들이 消失한 社會에의 適應能力을 鼓吹하여 社會復歸의 可能性을 發見했다. 그러나 이러한 것은 專門家로서가 아니라 敎育者로서 可能한 範圍를 超越해서는 안 될 것이며 異常者의 治療는 精神神經症 範疇內의 것으로 生覺하고 있느나, 그것도 輕症으로서 아직 醫師의 손을 要求하지 않아도 좋을 程度의 學童들을 對象으로 했다.
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일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
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