View : 562 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor성두영-
dc.contributor.author金惠淑-
dc.creator金惠淑-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:13Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:13Z-
dc.date.issued1981-
dc.identifier.otherOAK-000000057729-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/203252-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000057729-
dc.description.abstract20世紀를 살고있는 現代人은 자기가 속해있는 社會속에서 여기에 適應하고 또 이를 理解할 必要가 있다. 本 硏究는 現代音樂에 대한 이해와 함께 전통 음악의 秩序를 파괴하면서 현대음악 속에 나타난 새로운 要素에 대한 연구로서 20世紀 初 논란이 많았던 Igor Stravinsky의 「Le sacre du printemps (봄의 제전)」 을 연구하였다. 本論에서는 첫째로 그의 作品世界를 알아봄으로서 「Le sacre du printemps」의 位置와 그의 意圖를 살펴보았고, 둘째로는 「Le sacre du printemps」의 작곡경위, 內容, 曲의 구성을 살펴본후에 이 曲에 나타난 요소를 旋律, 和聲, 리듬, 管絃樂法으로 나누어 그 特徵을 연구하였다. 結論으로 「Le sacre du printemps」은 旋律, 和聲, 리듬, 管絃樂法에 있어서 原始主義양식, 즉 강렬한 리듬과 원색적이 음색을 엿볼 수 있으며 그러면서도 그 語法과 規則에 있어서 整理되었으며 새로운 리듬감 및 音樂世界를 추구한 Stravinsky의 代表的 作品임을 立證할 수 있었다.;It is necessary for contemporary people to adapt himself to his society and understand it. For the proper understanding of contemporary music, this study is aimed at studying in new elements in contemporary music which destroys traditional music system. Stravinsky's works are more varied and important among the composer's in the 20th. century. Through his early compositions of three ballet-scores,-「L'oiseau de feu (1910)」, 「Petrushka (1911)」, 「Le Sacre du printemps(1913)」, he led the van of the 20th. century music. The purpose of this thesis is to study the new elements which appear in his innovative work 「Le Sacre du printemps」which contains the early tendency of nationalism and primitivism in the 20th. century. The major contents of this thesis include a study of his compositional techniques in 「Le Sacre du printemps」 with analysis on melody, harmony, rhythm, and orchestration. In conculusion, 「Le Sacre du printemps」 schowed a primitivism in melody, harmony, rhythm and orchestration. It proved to be his best work that sought after new rhythmical expression and sound effects.-
dc.description.tableofcontents目次 = iii 論文槪要 = iv Ⅰ. 序論 = 1 Ⅱ. Stravins의 作品世界 = 3 A. 第1期 ( Russian nationalism ) = 4 B. 第2期 ( 1914~23年 ) = 6 C. 第3期 (Neo Classicism ) = 8 D. 第4期 ( 末年 ) = 10 Ⅲ.「Le Sacre du printemps」硏究 = 12 A. 作品의 槪要 = 12 B. 旋律의 特微 = 14 C. 和聲의 特微 = 27 D. 리듬의 特微 = 32 E. 管絃樂法의 特微 = 43 Ⅳ. 結論 = 56 參考文獻 = 57 英文抄錄 = 59-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3327303 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher梨花女子大學校 大學院-
dc.titleIgor Stravinsky의 「Le Sacre du printemps」에 관한小考-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on Igor Stravinsky's 「Le Sacre du printemps」-
dc.format.pageiv, 60 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 작곡과-
dc.date.awarded1981. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE