View : 528 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor李英子-
dc.contributor.author韓惠莉-
dc.creator韓惠莉-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:12Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:12Z-
dc.date.issued1981-
dc.identifier.otherOAK-000000057728-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/203251-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000057728-
dc.description.abstract20세기는 정치, 경제, 사회, 예술등 모든 분야에서 급속도로 변화, 발전하는 시대이다. 따라서 음악도 예외일 수가 없다. 이에따라 20세기의 작곡가들도 시대의 흐름을 좇아 새로운 음의 소재를 추구하게 되고 각기 독특한 음악기법등을 창조, 개척하게 되었다. 이러한 문화조류의 변화는 서구의 물질문화에서 동양의 정신문화로 그 탈출구를 찾게 되었다. 즉 일부 서양 작곡가들을 동양으로 눈을 돌리게 하였고 그들은 동양의 신비적 색채와 선율에 매혹을 느끼게 되었다. 19세기 말에 Claude Achille Debussy(1862~1918)등 동양에 관심을 둔 음악가들이 동양음악에 대하여 느낀 점은 음악가가 아닌 여행자들이나 탐험가들이 느낀것 처럼 단성적이란 점이었다. 그러나 동양의 리듬과 선율속에는 서양의 것 보다 더 부드러운 폴리포니의 묘미가 있다는 것을 발견하게 되었다. Bali 섬의 음악을 통하여 동양의 음악을 작품에 도입시킨 Debussy에 의하여 동양음악에 대한 서구인의 눈과 귀가 뜨이기 시작하였고 인도나 중국등 아시아의 음악이 그 음악적 소재에 있어서 매우 풍부하다는 점을 알게 되었다. 20세기 초엽에는 두 개의 커다란 악파가 서구음악의 패권을 다투고 있었다. 이것은 Debussy로 부터 나온 선법악파와 Arnold Schoenberg(1874~1951)로 부터 나온 12음 체계를 정점으로 하는 무조음악이다. 이러한 구라파의 새로운 선법적 음악과 12음 체계의 무조음악의 종합에 큰 공헌을 한 음악가각 Olivier Messiaen(1908~ )이다. Messiaen은 현존하는 20세기 현대 음악의 거장 중 한 사람이라고 할 수 있다. 그는 현대를 대표하는 매우 중요한 위치에 있는 작곡가로서 여러가지 다양한 소재들을 그의 음악에 첨가시켜 독특한 음악기법을 창조했으며 특히 「나의 음악어법」(Technique de mon Langage Musical)이란 저서에서 그 자신 특유의 음악기법을 설명하고 있다. 필자는 이 논문에서 Messiaen이 주로 사용한 리듬, 선법, 화성, 색채등 다양한 기법등을 Turangalila Symphonie를 통하여 연구해 보려고 한다. Turangalila Symphonie는 연주시간만 75분이 소요되며 10악장으로 된 교향곡 중 방대한 작품에 속한다. 이 작품에는 그가 평소에 항상 즐겨 써 왔고 또한 「나의 음악어법」에서도 밝혀놓았듯이 독특한 리듬, 동양적 선법, 이국적 색채, 새의 노래들이 종합되어 나타나고 있다. 이 작품을 통하여 현대음악이 어떻게 종합되어 Messiaen에 이르렀는가를 살펴보고 그가 끼친 영향에 대하여 연구해 보려고 한다.;The 20th century is a period in which all the areas such as politics, economy, arts, etc. are undergoing tremendous changes and developement. Music is no exception. Keeping with these trends, composers in the 20th century have tried to explore new musical resources, thus enriching and enhancing their own unique musical vocabularies. By doing so, some composers have sought to find out a new momentum with their background of the material culture of the West, and some of them found it in the spiritual culture of the East. In other words, some western composers have turned their eyes to the East, taking much interest in the mysterious colors and melodies of the East. What attracted musicians such as Claude AchiIle Delussy (1862 - 1918) at the end of the 19th century to the East, is the fact that the Eastern music is monophohic as travelers and explorers who are not musicians generally feel. On the other hand, however, they have found in the rhythm and melody of the East a more intricate elements than is found in those of the West. Thanks to Debussy who have introduced the music of the East into his works through the music of Bali island, the westerners have begun to realize the richness in the musical exspression of India, China and other Asian Countries. At the beginning of the 20th Century two main musical schools were competing each other to take the leadership in the Western music. The one was the school of the modal music which was represented by Debussy and the other was the school of the atonal music which was culminated in 12 tone system of Arnold Schoenberg (1874 -1951). It was Olivier Messiaen (1908 - ) who made a great contribution to the integration of the new modal music with the atonal music of the 12 tone system in Europe. Messiaen may be said to be one of the great masters alive today in contemporary music. As one of the very influential composers representing contemporary music, he has also created unique musical techniques adding a variety of new subjects to his music, and especially in his Technique de mon Langage Musical he explained his own unique musical technique. With the purpose of studying the rhythm, modes, harmony, colors, and other various techniques of Messiaen the writer took up Turangalila Symphonie of Messiaen. This Symphony is a voluminious work among other symphonies consisting of 10 movements, and it takes 75 minutes to perform. This work contains his favorite, unique rhythm, Eastern modes, exotic colors, songs of birds which are well explained in Technique de mon Langage Musical. In this thesis, the writer intended to demonstrate through an analisis in Turangalila Symphonie how various methods of contemporary music have been put together and how great was the influence that Messiaen has brought about in our contemporary muaic as a whole.-
dc.description.tableofcontents목차 = iii 논문개요 = iv Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. Messiaen의 생애 = 3 Ⅲ. Messiaen의 음악 = 9 A. Messiaen의 위치 = 9 B. 음악적 특징 = 11 가. Messiaen이 받은 영향 = 11 나. 음악어법 = 14 Ⅳ. 작품분석 = 20 Ⅴ. 결론 = 83 참고문헌 = 85 ABSTRACT = 87-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5511111 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher梨花女子大學校 大學院-
dc.titleOlivier Messiaen에 관한 小考-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleTurangelila Symphonie를 中心으로-
dc.title.translatedA STUDY ON OLIVIER MESSIAEN : based on Turangelila Symphonie-
dc.format.pagev, 89 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 작곡과-
dc.date.awarded1981. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE