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Samuel Beckett의 作品 世界

Title
Samuel Beckett의 作品 世界
Authors
吳慶心
Issue Date
1977
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
金世永
Abstract
1906年 4 月13 日 Ireland의 수도 Doublin 근처 Foxrock 에서 태어난 Beckett 는 Anti-Roman, The Theatre of the Absurd의 기수이다.그는 현대 불문학의 'anti-literary movement'와 'despair of literature'전통을 전수하였고 그 자신이 이 전통을 확고히 다지는데 중요 역활을 한다. 이 전통의 영향을 받아 그는 외부 세계 보다는 내면 세계 탐구에 열중 하였다. 신념 부재의 세대에 속산 그에게는 예술이란 삶의 구제책이 되지 못하고 일종의 punishment 같은 것이 된다. 그러나 예술가의 충동은 그대로 남아 있어 어쩔 수 없는 억압감을 벗어나기 위해 작품 활동을 한다. 그러나 작품의 결과는 그가 의도했던 것과는 전혀 틀리게 나타난다. 즉 그의 예술은 실패할 수 밖에 없다. 그의 이와 같은 예술 즉 'the art of failure' 를 1950年 - 1960年 사이에 추구했다. 이 논문에서는 이 시기에 속한 작품인 Waiting for Godot, All That Fall, Krapp's Last Tape 를 인간존재 reality 란 관점에서 연구하였 다. Waiting for Godot 에서는 우주적인 차원의 인간 존재를 살펴 보았다. Godot 의 인물들은 nothingness의 세계에서 죽을 정도의 boredom, 형이 상학적 공포, 그리고 인간적인 외로움을 맛본다. 이러한 無의 세계속에서 인물들은 timelessness 와 time 의 끊임없는 갈등을 겪는다. 그들의 삶은 Purgatory 와 같이 불안정하고 지루하다. All That Fall 에서는 사회적인 차원의 인간존재를 살펴 보았다. All That Fall 의 Boghill 마을은 관습에 구속된 생명감을 잃은 불모의 세계로써 그속의 인물들은 병적인 상태에 있다. 이 병적인 상태애 대해 유일하게 Rooney 부인은 도전을 하나 그녀도 이 병적 상태로 끌려 들어 가며 나아가서는 죽음으로 이르기를 갈망하게 된다. 마지막 作品인 Krapp's Last Tape 에서는 자아를 통해본 인간의 존재를 다루었다. 入間이 어느 순간에 Involuntary memory 에 의해 완전한 자아에 도달할 수 있다는 데에 회의를 보이며 入間의 Self 는 나이가 들고 환경이 변화해도 근본적으로는 변화하지 않는 Self 즉 agoism 이 있음을 간파한다. 이 egoism 이 인간에게 고립을 운명지운다. 또 한편으로 시간의 파괴적인 힘을 보여주고 있다. 이것은젊은 시절의 vision 을 환상으로 전락시키며 老年에는 욕구를 채우지 못한 것에 대한 갈망만이 남음을 이 극에서 제시하고 있다. Beckett 는 이와같이 인간 조건을 염새적인 눈으로 보아 모든 것이 실패되어 지는 비극적 인간 존재를 인간 존재의 reality로 제시 한다. ,;Samuel Beckett was born in April 13, 1906 at Foxrock near Doublin in Ireland. He is one of the founders who establish the tradition of Anti-Roman and the Theatre of the Absurd. He has more or else inherited 'anti-literary movement' and 'despair of literature' of modern French literary tradition. The only progress that interests Beckett is not upwards and outwards but inwards and downwards movements. And art to Beckett is a kind of an Absurd but inescapable imposition, a "pensum" exemplary of the absurd punishment that is our life, so that the idea of escape through art has become no longer the joyous certainty it is in Proust but a kind of impossible dream. He announced that his art can'not help failing in 1956 in an interview with Israel Shenker. He devoted the decade to pursuing failure between 1950 and 1960. The plays written during this period, Waiting for Godot, All That Fall, Krapp's Last Tape were analyzed in this thesis. Through these plays, I make an attempt to explore what the human existence is, as viewed by Beckett. Waiting for Godot was dealt on the cosmological level. The world of Godot is based on nothingness bounded by darkness and permeated with mystery. The characters are bored to the death and come to face the metaphysical fear. And they are tantalizingly condemned to be on a kind of threshold, always close to stepping out of time and space into themselves, but never quite able to do so, for at each step their object recedes, revealing yet another step still to be taken. All That Fall was dealt on sociological level. The villagers are fettered by outworn modes of existence. And the village is doomed to sterility because of their loss of love. Maddy Rooney, the symbol of the forces of life, struggles with an outworn mode, but, is finally over-whelmed by the forces of death. In Krapp's Last Tape, Beckett explores the relation of the self, possessed by Memory and by Habit, within time. He presents a dramatic study of the changing and changeless self. Beckett presents a pathetic old man, frustrated and mocked, now no longer with any desire.
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일반대학원 > 영어영문학과 > Theses_Master
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