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dc.contributor.author김현정-
dc.creator김현정-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:10Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:10Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000057415-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/203228-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000057415-
dc.description.abstract최근 국내 은행들은 경영환경변화로 은행간의 경쟁은 더욱 치열해지고, 고수익상품의 개발과 서비스개선 등에 많은 노력을 기울이고 있으며 이로 인해 은행의 상품과 서비스는 다양해지고 있다. 또한, 한국을 포함한 전세계적의 고소득개인(High Net Worth Individuals; HNWIs)의 숫자가 증가함에 따라 이들의 자산증식에 대한 욕구와 관심은 점차 다양화되고 있다. 선진국의 은행들은 이런 다양화된 고객의 성향과 특징을 파악하여 이들의 욕구를 충족시킬 수 있는 마케팅전략을 전개하고 있으며, 이를 위해 Private Banking(PB) 서비스를 도입하여 운영하고 있다. PB 사업은 고소득개인을 대상으로 한 종합금융서비스로써, 선진국에서는 통상 금융자산 규모를 기준으로 100만 달러 이상의 고객들을 목표로 삼는다. 국내은행의 경우, PB 사업을 도입한 시기는 1992년이었으나, 대부분의 은행이 1990년대 후반에 본격적으로 이 사업에 뛰어들었다. 대부분의 은행이 수신규모 1억원 이상의 고소득층을 대상으로, 재테크, 세무상담, 증권, 신탁, 부동산, 대출, 보험, 퇴직금 등 종합 자산관리 서비스를 해줌과 동시에 문화행사 초청등 고객과의 친밀한 관계유지에 초점을 두고 있다. PB 사업이 잘 발전되어 나갈 경우, 은행의 수익기반 확충에는 큰 도움을 주겠으나, 과열 경쟁으로 이어질 경우 고객유치비용상승으로 오히려 수익성이 악화될 수도 있다. 따라서, 은행들은 무분별한 PB 사업확장보다는 충분한 심사숙고를 거친 뒤 단계적인 접근을 할 필요가 있겠다. 예를 들어, 거액자금이 일시 이탈할 경우 자금조달 및 운용상의 유동성 리스크가 증대될 가능성에 대비하여 PB 사업 내의 기준이 필요하다 하겠다. 이와 함께, 소액 예금주들이 서비스로부터 외면당하지 않도록, 고객 수준에 맞춘 다양한 상품과 서비스를 준비해야 한다. 이러한 목표를 성공적으로 이루기 위해서는 PB 전문가의 뛰어난 능력과 윤리의식 함양과 함께 은행 내부 통제기준 강화 등 정책적 대응방안을 강구할 필요가 있겠다.;Private Banking (PB) is becoming a top priority for domestic banks seeking to gain competitive advantage in today's financial environment. In European countries and America, PB business was already prevailed to most banks and became primary source of banks' profit. Introduced in 1992 in Korea, many banks fiercely compete to take larger pie in PB market. Generally speaking, 20 percent of customers drive 120 percent of the profit, whereas more than 20 percent of customers destroy value. Therefore, domestic banks are choosing PB business as the best alternative to the future profit base. In a sense, highly targeted customers with financial assets of 100 million won, banks serve them the total wealth management service including tax, securities, real estates, custody, and total life care service. There are, however, still worries about focusing on selected customers. If PB service is not successfully operated, it could cause severe damage to the bank such as small depositors' leave, liquidity shortages from a rush of large outflows of deposits, and abuse to laundry illegal funds. To avoid these worries, official guidelines or internal standards are needed. Also, moral responsibility for PB specialists and deeper relationship marketing strategy for domestic banks should be emphasized. Nonetheless many expected problems, PB business is regarded as a latent lucrative business in domestic banks because of its expected positive contribution to profit.-
dc.description.tableofcontentsTABLE OF CONTENTS = 0 ABSTRACT = v Ⅰ. INTRODUCTION = 1 Ⅱ. ANATOMY OF PRIVATE BANKING = 3 A. Global Trend of HNWIs = 3 B. Performances and Outlook of World Leading Banks = 5 C. PB from the Viewpoint of Profitability = 8 1. Customers Measured by Profitability = 8 2. Managing Clients More Effectively = 11 ⅰ)Customer Retention = 12 ⅱ)Internal Referrals = 13 3. Pricing for Increased Profitability = 13 4. Controlling Costs = 15 Ⅲ. PB AS A LATENT LUCRATIVE BUSINESS IN KOREA = 16 A. Domestic PB Market = 16 B. Target Customer = 17 C. Service = 18 1. Growing Customers' Wealth = 19 2. Protecting What Customers Have = 20 3. Solutions for Customer's Business = 20 4. Meeting Costumer's Banking Needs = 20 5. Planning Retirement = 20 6. Investing for the Future = 20 7. Investing in Art = 21 D. Outlook of PB Business in Korea = 21 Ⅳ. CASE STUDY : KOREA EXCHANGE BANK IN PB BUSINESS = 25 Ⅴ. BENCHMARS FOR A SUCCESSFUL PRIVATE BANKING = 30 A. Challenges for Successful Private Banking = 30 1. Possibility of Small Depositors' Leave = 30 2. Ensuring Stable Profit Structure = 31 3. Well-Trained Private Banker = 31 B. Recommended Strategies for Korean Banks = 32 1. Providing Differentiated Service through Customer Subdivision = 32 2. Highlighting on Relationship Management = 34 3. Privacy Issue = 35 Ⅵ. CONCLUSION = 37 REFERENCES = 39 국문초록 = 41-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2086348 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 국제대학원-
dc.titlePrivate Banking Business-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleEconomic Rationales, Current Trends, and Recommendations for Korean Banks-
dc.format.pagev, 42 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major국제대학원 국제학과-
dc.date.awarded2003. 2-
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