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IRONY에서 HUMILITY로

Title
IRONY에서 HUMILITY로
Other Titles
FROM IRONY TO HUMILITY : A Comparative Study of The Waste Land and Ash-Wednesday of T. S. Eliot
Authors
김승희
Issue Date
1977
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
金英一
Abstract
T.S.Elict(1888-1965)는 자신이 정립한 문학론을 몸소 실천한文人으로서 그를 연구하고자 할 경우 작가 및 비평가로서의 그의 역할을 전혀 분리시켜서 생각할 수는 없다. 그러나 전체적인 윤곽은 변하지 않았다고 하더라도 간혹 일관성 없는 문학론을 전개한 비평가로서의 그의 어떤 한계점은 오히려 그를위대한 시인으로 성장시키기에 족한 장점이 되었다고 하겠다.또한 그는 무엇보다도 시인으로서 그의 천재를 가장 잘 나타냈다고 생각한다. 이 論文에서는 Eliot가 그의 전,후기시를 통하여 일관된 주제를 다루는데 있어서 형식을 달리하게된 동기 및 원인을 살펴보았으며, The Waste Land의 irony와 Ash-Wednesday의 humility를 비교, 검토함으로써 그의 전기시와 후기시를 구분하는 대표적 형식의 차이를 규명하고자 시도했다. Eliot의 시는 그의 生涯와 매우 밀접한 관계를 갖는다. 따라서 그의 詩形式의 변화는 그의 생애와의 관련하에서만 이해가가능하다. 전기시의 irony는 유년시절의 그를 지배했던 New England의 냉담한 정신풍토와, 戰後文明이 가져다주었던 환멸,그리고 19세기 불란서 상징주의의 영향에 그 배경을 둔다. 반면에 후기시의 humiIity는 1927년 영국 국교로 改宗한 이후의그의 적극적인 신앙의 자세에 바탕을 두고 있다. 그의 사상 또한 시형식과 긴밀한 관계가 있다. 外部로부터의 다양한 영향을 받은 그의 철학적 사상이 그대로 반영된 전기시가 매우 난해하고 모호한데 反하여 그의 철학 및 신학사상이 원숙해감에 따라서 시는 비교적 단순해지며 그가 전하고자 했던 message에 충실했음을 알게 된다. The Waste Land와 Ash-Wednesday는 Eliot의 전기시를 一段落짓고 후기의 새로운 場을 개척한다는 의미에서 매우 중요하다.두 長詩의 이와같은 교량적 역할은 淨化라는 공통의 과제 안에서 더욱 긴밀하게 드러단다. 즉, The Waste Land의 지옥은 사실상 연옥을 동경하고 있으며, Ash-Wednesday는 정화의 불 속에 뛰어든 한 영혼의 내면적인 정화의 단계를 구체적으로 다루고 있다. The Waste Land는 시 전체가 삶과 죽음의 二元的 考察을 통한하나의 ironical contrast에 놓여 있다. 이 시의 irony는 복합적인 양상을 띤다. Eliot는 표면상의 유사성을 통하여 ironical한 대조를 이루며 표면상의 대조를 통하여 보다 근원적인 유사성을 나타냄으로써 전 인류의 모든 경험Ol 시간과 공간을 초월하여 "하나" 안에 함축된다는 진리를 역설했다. 이 시의 irony는 그 자체로 객관적인 자질을 가졌으며; 시의압축적이며 rhetorical 한 style 과 관련된다. HumiIity 는 Ash-Wednesday의 주제와 형식을 동시에 좌우하는요인이다. HumiIity가 정화를 이루고자 하는 영혼에게 반드시필요한 하나의 美德으로 나타난 주제적 양상은 St.John of the Cross의 The Dark Night of the Soul의 passive way와 상통한다. 이 시의 형식적 특징 : 주관적인 내면세계의 묘사, 말의 이완, 서정적인 표현등은 humility의 형식적 국면을 시사하는 것이다. 시 전체가 連禮같은 형식을 취하고 있는 점이라든가 各部의 끝을 Catholic 미사 또는 성서에서의 인용으로장식하고 있는 儀式的 효과 또한 humility와 관계가 깊다. The Waste Land에서는 epigraph를 통하여 시 전체의 ironic mood를 나타내는 반면 이 시에서는 "聖灰수요일" 이라는 지옥,자체로 시의 분위기를 암시하는 것도 흥미있는 점이다. Elict는 그의 생애에서와 마찬가지로, 詩에 있어서도 타락한 현대문명이 주는 환멸에 대한 認識을 懷疑의 과정을 거쳐 信仰에의 헌신으로 승화시켰음을 본다. 그의 시가 The Waste Land의 irony에서 Ash-Wednesday의 humility를 거쳐 궁극의 vision의 세계로 나아간 것은 어쩌면 필연적인 하나의 귀결이었다고 하겠다.;T. S. Eliot (1888-1965) is a man of letters who practised what he preached about literature. It would be impossible for us to consider him either as a writer or as a critic entirely in separate. But certain limitations as a critic who changed "his ground and his mind" with the passage of time made him "one of the best arbiters of taste of our generation" as well as "a connoisseur of poetry." Above all, he really gave full scope to his genius as a poet. This study has two major objectives. One of them is to search for the poet's motives and reasons why his later poems are different in style from the earlier ones, inspite of their thematic "significant unity", another one is to compare the irony in The Waste Land with the humility in Ash-Wednesday with a view to examining closely the major differences of the style in Eliot's earlier and later poetry. Eliot's poetry is so closely related to his life that we can understand the change of his style only in that perspective. "His closer contact" with New England culture, which was declining in his youth; disillusionment out of the apres-guerre civilization; and the 19th century French symbolism are deeply associated with the irony of his earlier poems. On the other hand, the humility of the later poems is based on his positive Christian attitude since 1927's conversion to the Anglo-Catholic Church. His thought is also closely related to his poetic style. His complicated philosophical thought which was guided quite extensively by the opinions of other philosophers made his earlier poetry difficult and very obscure. According to his philosophical and theological maturity, his later poems began to have a characteristic of simple style, and to "say what the poet means" more clearly. The Waste Land and Aah-Wednesday are both very significants for the former ends his earlier period and the latter explores a new soil for the later religious poems. These two long poems share their transitional significance in the common ground of "Purgation" of souls. The Hell of The Waste Land, as a matter of fact, anticipates the Purgatory; and in Ash-Wednesday soul's inner world is described in detail, related to his spiritual Purgation. The whole poem of The Waste Land, is composed of the ironical contrast based on the meditation of two kinds of life and two kinds of death. The irony of this poem is a complicated one. "The poet works in terms of surface parallelisms which in reality make ironical contrasts, and in terms of surface contrasts which in reality constitute parallelisms." irony is an instrument for the poet to organize all human experiences of all times and places in "oneness," irony is objective; it is related to the condensational and rhetorical style of this poem. Humility is an element which commands not only the theme but the style of Ash-Wednesday. Humility, as a virtue necessary to the soul who wishes to suffer for purgation, is connected very closely with the negative way described in The Park Night of the Soul by St. John of the Cross, Some characteristics of the style of this poem; subjective description of the protagonist's inner world, relaxation of words, and lyrical expression, etc. suggest this kind of humility. The fact that this poem reminds us of a litany; certain ritualistic effect of this poem, that is, each part of this poem finishes with some quotations either from the Catholic Mass or from the Bible are connected with the humility as well. it is quite interesting that the epigraph of The Waste Land in itself suggests the whole mood of the poem, whereas the title, Ash-Wednesday, itself alludes to the whole atmosphere of the poem. Eliot in his poetry, as in his life, began with the awareness of disillusionment, Passed through the incessant scepticism, and elevated his earlier vision of hell into the conviction to his Christianity, it may be a necessary consequence that his poetry attains to vision of the fundamental reality by way of irony of The Waste Land and the humility of Ash-Wednesday.
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