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James Joyce의 Dubliners에 나타난 죽음과 삶의 問題

Title
James Joyce의 Dubliners에 나타난 죽음과 삶의 問題
Authors
황점순
Issue Date
1977
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
尹貞玉
Abstract
Dubliners는 1904~1907년에 쓰여진 James Joyce의 작품이며, 더블린 생활에 근거를 둔 단편들 15편으로 이루어져 있다. 이 작품의 단편 하나 하나는 더블린, 나아가서는 아일랜드의 ‘moral history'라고 할수 있다. 모든 단편에서 중심을 차지하며 되풀이 되고 있는 주제는 더블린 사회와 개인의 정신적인 임비이다. 이들 단편의 주인공들은 도의심이 결핍되어 있거나 활력이 결핍된 사람들이며, 마비시키는 더블린의 생활에서 빠져 나가야 한다는 것을 알고 있지만 실행 능력이 없는 ’helpless animal'의 상태에 있다. 주인공들은 모두 도피하려는 꿈을 가지고 있지만, 더블린의 임비증에 젖어 있어 모두 좌절된다. 그들이 처한 마비 상태 즉 죽음의 상태는 주인공이나 다른 인물에게 인식되고 있다. 이렇게 그들이 처한 죽음의 상태를 스스로 깨닫는 데 이르는 것이 거의 모든 이야기의 정점을 이룬다. “An Encounter"에서는 서술자인 소년이 친구 Mahony와 둘이서 하루의 학교 수업을 빠지고 Pigeon House로 소풍을 떠난다. 그들은 외국 배의 선원들 가운데서, 전설이나 모험 소설에 나오는 초록색 눈을 가진 사람을 찾으려 하지만 찾아내지 못하고, 시간이 늦어서 Pigeon House에도 가지 못한다. 그러나 우연히 만난 노인에게서 초록색 눈을 발견한다. 그 노인은 소녀들의 매력에 대한 추상적인 얘기를 하기도 하고 소년들의 정숙에 대해 위협적인 얘기를 하기도 해서 소년을 불안스럽게 만들어 놓는다. 소년은 그 노인이 두려워 달아나며 가명을 써서 친구를 부른다. 평소에 업신여기고 경멸해오던 친구에게 도움을 청하는 것이다. 그 친구가 도움을 주려는 듯이 달려오는 것을 보고, 소년은 자신에 대해 부끄러움을 느낀다. 그는 자만과 우월감에서 벗어나 겸손해지고 있는 것이다. “Araby"에서는, 소년은 친구인 Mangan의 누나를 좋아한다. Mangan의 누나에게는 선정적이고 창녀적인 요소가 있다. 소년은 이런 요소들을 보고 자극되었음에도 불구하고 이들을 인정하지 않고 모든 것을 성화해서 성스럽게만 생각한다. 그는 Mangan의 누나에게서 Araby 장에 대해 듣고, 그녀에게 선물을 사다 주려 그 곳에 간다. 소년은 아저씨의 늦은 귀가를 기다려 몇 실링을 구하고, 밤 기차를 타고 그 곳에 어렵게 도착하지만, 소년이 그곳에 도착했을 때는 파장 후였다. 가게들은 거의 닫혀 있어 그곳은 어두웠고, 여자 점원은 남자들과 시시덕거리고 있다. 소년은 자신이 꿈꾸던 신비스럽고 낭만적인 ”Araby" 장이 어둡고 속된 것으로 가득찬 곳이었으며, 신성하게 생각했던 Mangan‘s sister가 천박하고 비속한 희롱을 하고 있는 여자 점원이었음을 깨닫는다. 소년은 낭만적인 꿈이 갖는 허위성을 자각하고, 자신이 진실을 외면하고 자기 기만에 빠져 있었음을 깨닫는다. “Clay"-세탁소에서 일하는 Maria라는 노처녀가 만성제 전날 밤 모임에 참석하러 간다. 그녀는 나이가 들고, 몸집이 작고, 무식하고, 재주도 없지만, 열심히 일하고, 모든 사람들에게 인기가 있다. 그녀는 그녀가 원하는 남편이나 가정, 아이들에게서 오는 행복을 받을만하지만 아직 이들을 얻지 못하고 있다. Halloween party에서 그들은 전통적인 Irish fortunetelling game을 한다. Maria는 이 놀이에서 반지 즉 결혼을 고르지 못하고 흙과 기도책을 선택한다. 그리고 Joe가 노래 불러 주기를 청하자 “I Dreamt That I Dwelt"란 노래를 부른다. Joe는 그녀가 부른 노래의 부, 명예, 미예, 사랑 등은 그녀가 결코 가져보지 못한 것들이라는 것을 안다. 세타고의 단조롭고 기계적인 생활을 되풀이 하고 있는 노처녀인 그녀는, 자신의 현재 상태를 깨닫지 못하고, 자신을 그 노래의 주인공처럼 생각하는 환상에 사로잡혀 있는 것이다. Joe는 Maria의 현실과 소망의 차이를 깨닫고, 그녀에 대한 연민 때문에 운다. “A Painful Case" - 주인공 Duffy는 교외에서 홀로 산다. 그는 친구나 동료도 없고, 교회에도 나가지 않으며 다른 사람들과 어울리지도 않는다. 그는 일정하고 기계적인 일상 생활을 되풀이해서 살고 있다. 그의 이런 불모의 세계에 사랑이 가능한 Sinico가 들어온다. Sinico는 지적이고 열정적이고 타인을 사랑할 수 있는 여자였지만, Duffy의 자만과 자기 중심적인 성격은 그녀에게서 그를 달아나게 만든다. 그는 그녀를 사랑하고 있다는 것을 알지만, 그의 염세적인 생각은 그의 자만과 이기주의와 더불어 그녀와의 관계를 끊게 만든다. 그는 다시 예전의 규칙적인 생활로 되돌아와, 임비되어 습관적으로 뱅뱅도는 생활을 반복한다. 4년후 그는 신문에서 그녀가 기차 사로고 사망했다는 기사를 읽는다. 그는 처음에는 혐오를 느끼지만 차츰 그녀를 이해하기 시작하며, 양심의 가책을 받고 죄의식을 느낀다. 그는 자신이 그녀의 생과 행복을 거부하고 그녀를 죽음으로 몰고 갔다는 것을 깨닫는다. 그는 사랑을 억제함으로써, 자신이 생에서 추방당한 외로운 사람이 되었음을 깨닫는다. “The Dead" - Gabriel은 이모들의 ‘annual dance-party'에 아내 Gretta와 함께 참석한다. 그 파티는 표면적으로는 풍성하고 활기에 찬 것처럼 보이지만, 집안의 묘사나 그곳에 모인 사람들, 음식물들, 대화들은 모두 죽음과 관련된 것들이다. 그 파티는 아일랜드의 운명적인 병인 임비를 축소시켜 보여주는 죽은 파티이다. Gabriel은 Lily에게서, 아내 Gretta에게서 그리고 Ivors에게서 차례로 그의 자만심을 공격받는다. 그는 자신이 죽음의 상태의 핵에 위치하고 있으면서 아직 그것을 깨닫지 못한다. 파티에서 돌아와 그는 아내에게 욕망을 느끼지만 아내는 과거의 연인 Michael Furey를 회상하고 있다. 그는 좌절감에 빠져 자기 분석을 시작하고, 자기 자신을 올바른 파악하기 시작한다. 그는 살아있는 자기는 죽어 있고, 죽은 Michael Furey는 살아 있음을 깨닫는다. 그는 자신의 사랑은 self-love였으며, 사랑을 하지 않은 자신은 실지로는 죽은 사람임을 깨닫는다. 그는 자신의 identity가 없어지는 것을 경험한다. 정신적인 죽음을 경험하는 것이다. 그리고 삶과 죽음, 진실을 대면하러 서부로 가려고 결심한다. 이것은 임비 상태에 있는 아일랜드에 희망을 보여주는 것이기도 하다. “An Encounter"의 노인이나 ”Araby"의 ‘Magan's sister', 또는 “Clay"의 Maria는 모두 더블린에 사는 개인을 나타낼 뿐만아니라 아일랜드 캐돌릭 교회 나아가서는 아일랜드를 나타내고 있다. 모든 단편에서 나타나는 죽음의 상태는 더블린의 상태일 뿐만 아니라 아일랜드의 그리고 ’everywhere‘의 죽음의 상태를 대표적으로 나타내주는 것이다. 따라서 주인공들의 자각은 아일랜드의, 모든 사람의 자각이 된다. 주인공들이 임비 상태 즉 죽음의 상태에 있었다는 것을 깨닫는 순간은, 삶을 발견하는 순간이다. 자각한다는 것은 재생을 약속해주기 때문이다. 그들은 자신들이나 다른 사람이 처한 죽음의 상태를 똑바로 인식함으로써 새로운 모습으로 나타날 수 있게 된다.;Dubliners, which was written between 1904 and 1907, was James Joyce's first published work of fiction. It is made of 15 stories based upon Dublin life. The stories of Dubliners can be called a series of chapters in the moral history of Dublin, and Ireland. The repeated central theme is spiritual paralysis in the individual and the community. Each story reveals the moral weakness of the characters and their lack of vitality. In each story, a frustrated escape appears. All the major characters dream to escape from the muddy life of Dublin, but fail to escape, and remain in the state of a 'helpless animal.' But they realize the paralysis of their life. Their self-realization makes the climaxes of the stories. In "An Encounter," a boy narrator and his friend Mahony break out of the weariness of school life for one day and take an excursion to Pigeon House. They try to find in Norwegian sailors the green-eyed man whom they read about in legends and adventure stories, but fail to find him, and also fail in carrying out their project of visiting the Pigeon House because it is too late. They find green-eyes in a queer old man whom they meet accidently. The old man makes the boy narrator quite uneasy with his remarks about girls' charms and then changes his attitude emphasizing boys' chastity. The boy becomes afraid of him and tries to escape from him calling his friend by an assumed name, But he feels ashamed of himself when Mahony comes running across the field as if to bring him aid because he always despised Mahony and felt superior to him. Through this self-realization he learns to be humble and modest. The unnamed boy in "Araby" loves Mangan's sister. Mangan's sister has erotic elements and even those of a prostitute, and he is excited by them. But he does not realize them, and thinks of her as a saintly girl. One day she talks to him about Araby, a bazaar. He decides to go there ta buy her a present. Nevertheless, when he arrives at Araby, nearly all the stalls are closed. It is dark. A shop-woman is flirting with two men. The boy realizes that Araby which he has regarded as a romantic and mysterious place is but a vulgar place, and now he is capable of identifying Mangan's sister with the shop-woman. He realizes the falsehood of his romantic dream, and realizes that he turned away from truth in self-deception. In "Clay," Maria, a spinster who works in a laundry, takes her evening out on Hallow Eve to go to a party. She is small, old, illiterate and talentless. But she works hard and is a good natured woman so that everybody likes her. Her dream is to get married and have a comfortable home. But the chance has not yet been given to her. At the party when they play the traditional Irish fortune-telling game, Maria picks up clay and a prayer-book which stand for death and the convent instead of a ring. When Joe asks her to sing a song, she sings "I Dreamt That I Dwelt." Joe knows too well that Maria never had such wealth, fame, beauty and love which the song is about. Maria, the spinster who repeats the monotonous and mechanical life of laundry work, does not realize her real state, and indulges in the illusion of thinking of herself as the heroine of that song. It is Joe who knows her dream and her reality. In "A Painful Case," Duffy lives alone in the suburbs of Dublin. He has neither friend nor church. He lives without any communication with others. He repeats a fixed and orderly life. Mrs. Sinico comes into this barren and sterile life of Duffy, influencing his life with her passion. But Duffy's pride and self-centeredness makes him withdraw from her. He knows he loves her, but his pessimistic view of life forces him to break off their relationship. He comes back to his earlier orderliness. After four years, he reads about her death in a newspaper. His first reaction to her death is repugnance, finding that she had been drinking. But gradually he comes to understand her loneliness and realizes that he has withheld life from her and sentenced her to death. He realizes that he is an outcast, from life's feast in restraining his love. For the first time he understands what loneliness is. In "The Dead," Gabriel attends an annual dance-party of his aunts with his wife, Gretta. The party seems to be full of life with abundant food and people who are gossiping and laughing and fussing. But the reader can see the presence of death through the appearance. The atmosphere of the rooms, the interior decorations, the food, their dialogue, the people -- all are associated with death. The party is a dead party. Gabriel, the hero of that dead party, has his pride and egotism assaulted by Lily, Gretta and Ivors. He sits in the center of the paralysed world, but does not realize it. That night, after the party, Gabriel for the first time learns that there was a boy named Michael Furey who worked at a gas-station, who died for Gretta. And Michael Furey is in Gretta's memory as fresh as ever. He feels humiliated and begins self- analysis. He realizes that the dead Michael Furey is alive and he, Gabriel Conroy, a known critic, university professor, is a living dead. He finally breaks the wall of his pride and egotism. He feels the mutual dependency of the living and the dead. He experiences the ultimate dissolusion of identities of all the living and the dead, including Michael Furey. At last, he decides to set out on his journey westward where Michael Furey died and where one can find the Irish identity to face life and death. All the characters experience a moment of self-realization. The moment they realize their paralyzed state is the moment they find life, because self-realization promises a renewal. All the stories in Dubliners show a flash of hope in Ireland. The old man in "An Encounter," Mangan's sister in "Araby," Maria in "Clay" -- they stand for Irish Catholicism and Ireland. Therefore, their self-realization is the self- realization is the self-realization of Dubliners and Irishmen. The characters' self-realization extends to the reader. Dublin becomes the ideal setting to represent the paralysis, but it is the epitome of everywhere. Dubliners' sterile life, their hostile environment, their entrapment, their paralyzed state of mind, their self-realization is the Irishness of everyone.
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