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진주 포구락 연구

Title
진주 포구락 연구
Other Titles
A STUDY ON THE CHINJU POGURAX
Authors
鄭眞旭
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
梨花女子大學校敎育大學院
Degree
Master
Advisors
蔡熙完
Abstract
This thesis is the study of Chinju Pogurak of Kwon bon Kamuag that is handed down from chinju now. And this Chinju Pogurag was discovered and revived in 1985. I would consider the progress of transmission of Pogurag and refer to the dancing trait, the dancing motion and the dancing order. And as I analyze Pogurag from a dancing point of view, I would like to help to reappear and to inherit from the traditional dancing and Chingu Pogurag. Pogurag that belongs to Dae mu of the Song Dynasty in China is the dancing that throws the ball and put in the mark and it is the dancing of Court that was handed down from the twenty-seventh of King Mun jong of the Koryo Dynasty bythe Kisaeng of Kyo bang, Cho yong. Chinju Pogurag is the dancing that Pogurag of Court was accepted by Chinju Kwan-a and became a falk dancing In Chinju Kwon bon. The basis of reference to Chinju Pogurag were proved by the song of Kyo bang of Chong hyon sog, Mog sa of Chinju In the minth of King Ko jong. Chiefly there are Yom su chog do dancing, I su ko cho dancing, Chol hwa dancing, Nong gu dancing, Dae su dancing, Nae and Oe hyang dancing, Ib chun sa dancing, Pyong sa wi, Sang o ri in the dancing motion and the dancing accompaniment was made progress by Se ryong san, Ta ryong, Cha jun to ryong and Chang sa are Chi hwa ja, Kae jang chang sa, Su jang chang sa that was inserted and was repeated. The space of the stage use and the line of the motion of Chinju Poqurag are chiefly a double line and the line of the S curve and the movement of the formation of a helical curve, the circle of the inside and the outside and the circle line shows a realistic acting and high and low of the stage space and in general the space of the stage use and the line of the motion of Chinju Pogurag are various in the width of the motion. If we compare with Pogurg which is found in reference, the present Pogurag of Court and Chinju Pogurag in a point of view that Chinju Pogurag from the Song Dynasty in China to the Koryo Dynasty, the Yi Dynasty and the present time is alike, the plot and the process of playing ball is almost similar and in costume, an ornament, a slogan, words of vocal music and so like, Chong jae Pogurag and Chinju Pogurag is simpler than Pogurag that appeared in reference. And in a dancing point of view, I divided Chinju Pogurag into arms motions, feet motions, head motions and the body motions in the structure of the progress of dancing and analyzed Chinju Pogurag into beginning, unfolding, development and conclusion. The character of Chinju Pogurag is the synthetic art that is joined together with a musical instrument, a song, a dancing and a drama and it has animation because playing ball is shown in the practical dancing but the movement of dancing is heavy and pure and interesting because of temper of a blunt person of Kyong sang name do. Today, in this period that we are made a egoist by machine civilization, this study on the dancing of Chinju Pogurag is a great help to the retrieval of human nature and the development of recreation of Korean style. And I think that Kwon bon Kamuag of Chinju area must be studied and founded. And I know that Chinju Pogurag is the important dancing as data in discussing the propagation and the transmission between a court dance and music and a folk dance and music.;본 논문은 현재 진주지역에서 전래하고 있는 권번의 歌舞樂 중 1985년에 발굴·재현되었던 진주 포구락에 대한 연구이다. 포구락의 전승과정을 고찰하고 동원 매체와 춤사위 및 연행절차를 자료화하며 이에 대한 무용학적 분석을 함으로써 전통무용의 연구와 진주 포구락의 재현 및 계승에 보탬이 되고자 한다. 포구락은 공 던져 맞히기를 줄거리로 송나라의 隊舞에 속했던 것이 고려문종 27년 교방 여제자(敎坊 女弟子) 楚英등에 의해 처음으로 전해진 당악정재에 속하는 춤이며, 진주 포구락은 궁중포구락이 진주관아로 유입되면서 다시 진주 권번에서 민속화된 춤이다. 진주 포구락의 문헌적 근거는 고종 9년 당시 진주 목사였던 정현석의 '교방가요'가 그 사실을 입증하고 있다. 주로 춤사위에는 염수족도무, 이수고저무, 절화무, 농구무, 대수무, 회수무, 팔수무, 내·외향무, 입춤사위, 평사위, 쌍어리등이 있고 삼현육각의 반주에 세령산, 타령, 자진타령으로 진행되는데 唱詞로는 춤속에 삽입되어 반복되는 '지화자'와 그 외 '開場唱詞, '收場昌詞'가 있다. 복식은 흰색치마에 검붉은 저고리를 입었으며 손목에는 노리개 장식이 달린 색동한삼을 끼우고 큰머리를 하며 버선을 신고, 의물에는 抛毬門과 彩球가 있다. 진주 포구락의 무대활용공간과 동작선은 이열횡대와 S자형의 선이 주류를 이루며, 나선형, 안과 밖의 원, 회선등의 대형이동은 박진감과 무대공간의 높낮이를 보이며, 전체적으로는 움직임의 폭이 다양하다고 할수 있다. 진주 포구락이 唐代로부터 유행하던 놀이춤이 宋代로, 고려시대, 조선시대, 현행에 있기까지 그 맥을 같이 한다는 점에서 문헌에 나타난 포구락과 현행 정재포구락 및 진주 포구락을 비교해보면, 줄거리나 연행절차는 거의 유사하고 의상, 의물, 구호, 치어, 창사등은 문헌상에 나타난 포구락보다 현행 정재포구락이나 진주 포구락이 많이 간소화되어 전해지고 있음을 알수있다. 또, 진주 포구락을 무용학적 측면에서 춤의 진행구조를 팔동작, 발동작, 머리 및 몸동작, 동작선, 대형으로 나누어, 기·승·전·결로 분석하고 춤사위의 형태적 의미를 살펴 볼 수 있다. 진주 포구락의 특징으로는 樂, 歌, 舞, 戱, 놀이가 함께 어우러지는 종합적인 형식으로 공놀이가 실제 춤속에 연기되어 생동감이 있으며 춤태는 무뚝뚝한 경남지역 사람들의 기질때문인지 무겁고 투박하며, 꾸밈이 없이 순수하여 소박한 미를 지적할 수 있다. 오늘날 기계문명으로 인하여 이기적 자아로 형성되어가는 이 시대에 진주 포구락의 놀이춤에 대한 연구는 인간성 회복과 한국적 정서가 스며있는 레크레이션 개발에도 일익을 담당할 수 있을 것으로 본다. 진주 지역의 권번 歌,舞,樂은 앞으로도 새로이 발굴될 소지가 많은 것임을 인지하면서 진주 포구락이 궁중무악과 민속무악사이의 전래·전승관계를 논의해 보는데도 중요한 자료로서 소중한 춤임을 감지하게 된다.
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교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
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