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성취동기 및 스트레스대처양식과 학업성취도와의 관계

Title
성취동기 및 스트레스대처양식과 학업성취도와의 관계
Other Titles
The Relationships among Achievement Motivation, Stress Coping Style, and Academic Achievement
Authors
손원혜
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 교육심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
金在恩
Abstract
본 연구는 청소년기에 있는 고등학생을 대상으로 성취동기와 스트레스대처양식 및 학업성취가 어떠한 관계에 있는지 밝히고자 한것이다. 그러므로 성취동기와 스트레스대처양식에 있어서 성별에 따른 차이가 있는지 알아보고, 성취동기와 스트레스대처양식은 학업성취와 어떠한 관계가 있는가 그리고 성취동기와 스트레스대처양식이 학업성취에 얼마나 영향을 주는지 알아보고자 하였다. 본 연구의 대상은 서울에 거주하는 남, 여 고등학생 380명이었으며 연구 도구는 박성주(1986)가 McClelland(1965)의 성취인의 행동특성,.Hermans(1970)의 성취동기검사, 황정규(1965)의 욕구진단검사, 유창열(1984)의 실업계고등학생의 성취동기척도를 고려하여 개발한 성취동기검사지를 사용하였고, 스트레스 대처양식은 Folkman & Lazarus(1985)가 개발한 것을 김정희(1987)가 수정, 보완한 대처방식 체크리스트를 사용하였으며 학업성취측정은 학년말 학업성적으로 전체과목의 점수를 합산한 것을 사용하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 1. 성취동기에 있어서 남, 여의 유의미한 차이는 보이지 않았으며 스트레스 대처양식 4가지하위유형(문제증심적 대처, 정서완화적 대처, 사회적 지지추구, 소망적 사고)에서 정서완화적대처에서만 유의미한 차이를 보이지 않았고 나머지 대처양식에서는 여자가 남자보다 더 많이 사용하는 것으로 나타났다. 2. 성취동기와 학업성취와의 상관분석에서 성취동기는 학업성적과 정적상관을 보이는 것으로 나왔다. 이것은 성취동기수준이 높을수록 학업성취가 높은 경향이 있다는 것을 의미한다. 3. 스트레스 대처양식의 4가지하위유형과 학업성적과의 상관분석에서는 문제중심적 대처와는 정적 상관을, 정서완화적 대처와는 아주 약한 부적 상관을 보이는 것으로 나타났다. 이것은 문제중심적 대처를 많이 사용할 수록 학업성적이 높은 경향이 있으며 정서완화적 대처를 많이 사용할수록 학업성적이 낮은 경향을 보이는 것을 의미한다. 4. 성취동기와 스트레스대처양식 하위요인과의 상관분석에서 문제중심적 대처와 성취동기가 정적 상관이 있음을 나타냈고 정서완화적 대처와 성취동기는 약한 부적 상관이 있음을 나타냈다. 이것은 성취동기수준이 높은 사람일수록 문제중심적 대처를 많이 사용하고 성취동기가 낮은 사람일수록 정서완화적 대처를 많이 사용하는 경향이 있는 것을 말해준다. 5. 성취동기와 스트레스대처양식이 학업성적에 미치는 영향력에 대해서 알아본 결과 성취동기의 영향력이 가장 높았고 그 다음이 정서완화적 대처, 문제중심적 대처 순서로 영향을 미치는 것으로 나타났다.;The purpose of the present study is to find out the relationships among achievement motivation, stress coping style, and academic achievement is high school students. Therefore, this study, first, attempts to find out if there are gender differences on the degree of achievement motivation, stress coping style. Secondly the relationship between achievement motivation and academic achievement, and the relationship between stress coping style and academic achievement, the relationship between achievement motivation and stress coping style has been studied. Thirdly, relative influences of these variables on the academic achievement also has been explored. The subjects of this study were 380 male and female high school students dwelling in Seoul and the materials used in this study were based on the Achievement Motivation Scale developed by Park Sung Joo(1986) and the Stress Coping Style Checklist developed by Folkman & Lazarus(1985) that was modified and complemented by Kim Jung Hee(1987). The Academic Achievement Records were obtained from the year-end academic test records of student's previous semester. Cronbach α's were obtained for a reliability index for the Achievement Motivation Scale and for the Coping Style Checklist. To find the relations among the variations, t-test, pearson correlation, multiple regression analysis were conducted. For this statistic transaction SPSS/PC+ package was used. The results of this study are as follows : 1. There was no significant gender difference in the acheivement motivation level. Among the 4 types of subscale patterns of stress coping method(problem-focused coping, emotion-alleviation coping, social support seeking, and wishful thinking), the only insignificant gender difference was in emotion-alleviation coping. And significant differences were shown in other three coping in that girls used more stress coping methods than boys. 2. There revealed a positive relationship between the achievement motivation and academic achievement which implies that if one has a higher level of achievement motivation than he/she tends to show higher academic achievement. 3. In the correlation analysis of academic achievement and 4 types of subscale patterns of stress coping method, there was a moderate relationship between problem-focused coping and academic achievement and a slight negative correlation between emotion-alleviation coping academic achievement. This result suggests that if one uses more problem- focused coping, he/she tends to show higher academic achievement and if one uses more emotion-alleviation coping, he/she tends to show lower academic achievement. 4. In the correlation analysis of achievement motivation and 4 types subscale patterns of stress coping method, there was a moderate relationship between problem-focused coping and achievement motivation and a slight negative correlation between emotion-alleviation coping and achievement motivation. This result suggests that if one uses more broblem-focused coping, he/she tends to show higher achievement motivation and if one uses more emotion-alleviation coping, he/she tends to show lower achievement motivation. 5. The multiple regression analysis using all the predictor terms is the model showed that student's achievement motivation level was the most potent variable which accounted the largest variance in the total variance of academic achievement. Emotionalleviation coping was the second most potent variable which than followed by problem-focused coping method.
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