View : 607 Download: 0

중학교 과학과 클럽활동의 운영 실태와 개선 방안

Title
중학교 과학과 클럽활동의 운영 실태와 개선 방안
Other Titles
The Present Operational Status of Science Club Activities in Middle School and its More Effective Solution
Authors
蔡松花
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
金聖源
Abstract
The curriculum of science shoud be built not on knowledge based education, but on acquirement based education. However, the present educational environment has many problems such as lack of laboratory and exprimental facilities, and time limitations. Therefore, to overcome innate barriers in regular curriculum, the suggested method in this study is the efficient operation of science club activities. That is, club activities are less sensitive to time and space limitations, therefore teachers are able to apply various methods and programs. What is needed to activate science acquirement based education, or open science education, is the effective operation of club activities through a balanced use of school and social properties. This study suggests how to build more effective science club activities. This was done through a survey of 48 teachers in 16 different middle schools in Seoul, who are in charge of science club activites, and 296 students in 8 different middle schools, 23 science club activities. Survey summary 1. In middle school course, generally 3.3 science club activities have been organized in every school. Laboratory or observation classes comprise 52.8% of science club activites. Most classes are operated in the school laboratory with a few in outer science centers and exhibitions. 2. Students and teachers' satisfaction of sites, time and experimental facilities invested in club activities is generally negative, however satisfaction of science and exhibition centers is generally positive. 3. As for the degree of correlation between regular science curriculum and club activities, teachers evaluate it as positive, students do not agree. Students and teachers, both agree though, that club activities arouse interest for regular science class. 4. The students' most favorable program is science centers and exhibition visits, and their most unfavorable program is listening lessons in the classroom. As a result, we can conclude that students prefer to participate in real activities. 5. To activate science club activites, teacher training, reference development, time allocation, educational environment, facility completion and various program developments should be preceded.;과학 교육은 지식 위주의 수업에서 벗어나 학생들이 사회 속에서 과학적인 소양을 갖춘 인격체로 성장할 수 있도록 하는 방향으로 나아가야 하지만 현재 학교 교육은 교과과정, 실험실 및 실험기구의 부족, 시간과 공간의 문제 등으로 어려움을 겪고 있다. 이를 보완할 수 있는 방안 중의 하나가 과학과 클럽황동의 효율적인 운영이다. 클럽활동은 교육과정과 장소 둥의 제약이 비교적 적기 때문에 다양한 프로그램의 활동이 가능하다. 학교 내의 시설과 사회 시설을 적절히 활용하여 학생들의 과학에 대한 흥미를 유발시키고, 열린 과학 교육을 실시 할 수 있도록 과학과 클럽활동을 활성화 시키는 것이 필요하다. 본 연구에서는 중학교 과학과 클럽활동의 운영 실태를 조사하고, 과학과 클럽활동을 지도하고 있는 교사, 참여 학생들의 만족도 및 의견을 조사하여, 보다 효율적인 과학과 클럽활동을 운영하기 위한 방안을 모색해 보고자 하였다. 서울 시내 16개 중학교에서 과학과 클럽활동을 지도하고 있는 교사 48명과 8개교 23개 과학과 클럽활동반에서 활동하고 있는 학생 296명을 대상으로 설문 조사를 실시 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 중학교 과학과 클럽활동반은 평균 한 학교 당 3.3개의 반이 편성되어 있었는데, 과학 실험반·관찰반이 52.8%를 차지했다. 대부분의 반들이 학교내의 실험실에서 활동했으며, 운영시간 단위가 긴 경우에는 학교 외부의 장소로 과학관이나 전시장을 이용했다. 2. 과학과 클럽활동의 실시 장소, 시설, 실험기구에 대한 만족도는 교사와 학생이 모두 부정적인 반응을 나타낸 반면에 과학관, 전시장에 대한 만족도는 교사, 학생 모두 긍정적이었다. 3. 과학과 클립활동레서 지도하는 내용과 과학 수업 내용과의 관련 정도는 교사는 긍정적으로 평가했으나, 학생들은 관계가 없다는 응답이 많았다. 또한 과학과 클럽활동에서 지도하는 내용이 학생들의 과학에 대한 흥미 유발에 도움을 주는 정도는 교사, 학생 모두 도움이 된다는 반응을 보였다. 4. 학생들이 과학과 클럽활동에서 가장 하고 싶어하고 유익하다고 생각하는 프로그램은 '과학관·전시장 견학'이었으며, 가장 하기 싫어하고 도움이 되지 못한다고 생각하는 프로그램은 '강의 듣기'였다. 학생들은 주로 활동적인 프로그램을 선호하는 것으로 나타났다. 5. 과학과 클럽활동을 활성화 시키기 위해서는 지도교사에 대한 연수, 참고 자료의 개발, 운영 시간의 조정, 활동 환경의 개선, 과학관의 보완, 다양하고 교육적인 프로그램의 개발이 필요하다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE