View : 29 Download: 0

L. V. Beethoven의 Diabelli Variation, op. 120 小考

Title
L. V. Beethoven의 Diabelli Variation, op. 120 小考
Other Titles
Study of Diabelli Variations by L.V. Beethoven
Authors
李榮珠
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 기악과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
尹美在
Abstract
Since the beginning of music art, variation has continually. developed as an important technique of composition. The type of variation may be found in the polyphonic vocal music of Renaissance and Middle age, and the ornamental melody of Gregorian Chant, but it was not until the early part of the l6th century that a "theme and variation" was created. At that time, many variations were composed by English virginalists and composers in Spain, and toward the l6th century, the English virginalists established the figural variation. In the era of Baroque, the technique of variation used intensively. Important variations composed in this era were Ground, Chaconne, Passacaglia, Double, Chorale variation, etc. In the era of classical period, most of variations were preserve the essential harmony of the theme. But, it was Beethoven applied his creative idea to such variation and greatly developed "Character Variation". Diabelli variation, the most outstanding among the variations he composed, characteristically changed various elements of the theme and was induced to the diversified world, showing the possibility of character variation. In the 19th century, many character variations appeared with Romantic composers like Schumann and Brahms. The analysis of variation handled in this thesis includes 1. Background 2. Theme analysis and characteristic element of the theme applied to each variation 3. Variation observed from structure, key, texture, Melody, Harmony, Rhythm and Meter. 4. Analysis of each variation. The results showed. 1. Each variation is based on the elements taken from the theme. 2. The structure of each variation is diversified. 3. The key moves in third relationship. 4. The harmonic structure is retained in most of the variation. 5. The texture of each variation is diversified, especially contrapuntal style is abundant. 6. Most of variations created a new melody based on an element extracted from the theme. Beethoven's genius manifests itself in the process of expressing monotonous waltz in artistic experience and musical feeling, and Diabelli variation opened up a new idea for the possibility of variation, and made a great contribution to the history of variation.;음악예술의 시초부터 현재에 이르기까지, 變奏란 작곡에 있어어 중요한 技法의 하나로서 계속 발전되어 왔다. 변조의 형태는 중세, 르네상스의 多聲的 성악음악 Gregorian Chant에서 찾아볼 수 있으나, 하나의 主題를 기본으로 한 "主題와 變奏"형으로서의 변주곡 형식이 이루어진 것은 16세기 초이다. 당시 변주곡들은 영국의 Virginalist와 스페인의 작곡가들에 의해 많이 작곡 되었는데, 16세기 말 영국의 Virginalist들은 음형적 변주곡을 확립했다. 바로크 시대에는 변주의 기법이 가장 널리 쓰여, 대부분의 기악형식에 변주의 원리가 이용되었다. 이 시대의 변주곡들로는 그라운드(Ground), 샤콘느와 파싸칼리아(Chaconne & Passacaglia), 더블(Double), 코랄 변주곡(Chorale variation) 등이 있다. 고전파 시대에서 주제의 화성구조(Harmonic structure)가 유지되는 변주곡이 대부분이었는데, Beethoven은 이러한 방법에다 자기의 창조적인 착상을 적용시켜 각 변주의 성격을 새롭게 한 "성격변주곡"을 고도로 발전시켰다. 이 새로운 양식의 변주곡이 시도된 후, 19세기 낭만파 작곡가들에 의해 성격변주곡이 많이 작곡되었다. 본 논문에서 이 작품의 분석에 대해 언급한 것은 다음과 같다. 1. 곡이 쓰여지게 된 배경 2. 주제분석과 주제의 특질적인 요소 3. 구조, 조성, 짜임새, 선율, 화성, 리듬, 박자면에서 본 변주의 형태 4. 각 변주의 분석 그리하여 다음과 같을 결과를 얻었다. 1. 각 변주는 주제의 특질적인 요소에 기초를 두고 있다. 2. 변주들의 구조는 다양하다. 3. 조성은 3도관계로 움직인다. 4, 대부분의 변주에서 화성구조는 주제의 것을 따르고 있다. 5. 짜임새도 다양한데, 대위법적 기법에 의한 것이 많이 쓰였다. 6. 주제에서 뽑아낸 요소에 기초를 둔 새로운 선율이 창조되었다. 이 곡은 Beethoven의 예술적 표현에 있어서의 천재성을 명확히 드러내 주고 있으며, 변주의 가능성에 대한 개념을 새롭게 함으로써, 변주곡 역사에 큰 공헌을 하고 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE