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C. P. E. Bach의 clavier sonata 소고

Title
C. P. E. Bach의 clavier sonata 소고
Other Titles
A Study on the Clavier Sonata by Carl Philipp Emanuel Bach
Authors
허연
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 기악과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최승현
Abstract
인간의 내면적 감정을 중요시하며 인간 각자의 개성이 자유롭게 발전하도록 지향하는 계몽주의 사상체계 밑에서 1720년경 전고전주의 ( pre-classic era )는 두가지 양식으로 나뉘어지는데 rococo와 emphindsamer stil이다. rococo는 귀족적이고 우아하며 기교를 중시하는 양식이고 emphindsamer stil은 rococo보다 다소 늦게 생성이 되어 북독일작곡가와 유대를 가졌으며, 사실적이고 자연스럽게 느낌을 표현하려고 하였다. emphindsamer stil은 불협화음사용, 갑작스런 휴식과 전조, 다양한 리듬사용, 조성과 강약의 대조 등으로 표현이 되어 1750년경부터 소나타에 도입이 되었다. 소나타는 17세기 B. Galuppi, A.Corelli, 그리고 1695년 최초의 건반악기 소나타를 쓴 J. Kuhnau에 의해 쓰여졌으며, 18세기에 들어 C.P.E.Bach와 W.F.Bach의 소나타를 거쳐 18세기말에 고전파 소나타가 확립이 되었다. 18세기초에 태어난 C.P.E. Bach는 북독일의 엄격한 대위법적 선율과 남독일의 부드러운 선율이 혼합이 되고 당시 사조인 emphindsamer stil의 대표자로서 자기 자신 특유의 곡을 썼다. 그는 1738년 Berlin의 Frederick대왕 밑에서 많은 수의 건반악기 소나타를 썼는데 6곡씩 모음으로 된 Prussian 모음, Wurttemberg모음, Probe-Stuke모음, Reprise모음등이 대표적이다. J.S.Bach의 영향으로 대위법과 Baroque적인 무거운 종지와 sequence를 사용하던 초기의 작품들과는 달리 중기에서는 2개의 대조되는 주제, 발전부, 재현부를 사용하여 초기 소나타 형식의 틀을 잡았고, 특히 "건반악기연주론(Versuch uber die wahre Art, das Clavier zu spielen: Essay on the true art of playing keyboard instruments)에서는 교수법, 연주법, 작곡법에 대한 자신의 교육적, 미학적 소견을 밝혔다. 1768년 Hamburg로 가서 자신의 교회일로 인해 중기때와 같이 많은 수의 소나타를 쓰지는 기교적으로 더욱 발전되고, 음악적으로 더욱 풍부한 곡을 썼으며 중기때까지 사용해 보지 않았던 여러가지 시도를 'fur Kenner und Liebhaber' 모음집에서 하고 있다. 그는 대부분 빠르게-느리게-빠르게 순의 세개 악장으로된 소나타를 썼는데 emphindsamer stil은 특히 그의 제2악장에 잘 나타나 있다. 후기에서는 악장을 연결해 쓰기도 하고, 단일 악장이나 두개 악장의 소나타를 썼으며, 마디가 없는 환상곡풍을 악장에 도입하기도 했다. 극심한 강조 대조, 리듬의 다양한 분해를 사용했는데 돌연한 f와 p, 반음계적 전조등이 L.V. Beethoven에게 영향을 주었다. 그는 또 건반악기 소나타에 성악곡 양식인 recitative, aria등을 도입하여 성악적으로 건반음악을 연주하기를 원했으며 melodic sign(선율적 한숨, sign motive), appoggiatura의 사용으로 자연스럽게 느낌을 표현하려고 했다. 이러한 여러 시도들과 C.P.E.Bach의 소나타의 특성들은 당대음악가에도 큰 영향을 주었을 뿐 아니라 나아가서 고전파 작곡가들 - J. Haydn, L.V. Beethoven의 고전파 소나타 형성에 큰 역할을 담당케 되었다. 따라서 C.P.E.Bach를 전고전주의시대 ( Pre - classic era ) 의 대가로 일컬음은 당연하다 할 수 있을 것이다.;The purpose of this thesis is to clarify the two dominant trends of rococo and emphindsamer stil during the pre-classical period of 1720's. It was period of Enlightenment that endeavored to develop freely each individual's personality with an utmost emphasis upon the emotions of man. While rococo was aristocratic and graceful that emphasized techniques, emphindsamer stil which developed a little later, attempted to express realistic and natural feelings of man. The latter had something to do with composers of Northern Germany. Emphindsamer stil were portrayed in terms of sudden rests, a diversity of rhythms, a variety of ornaments, unexpected key contrasts and dynamic contrasts. Such trend was introduced into sonatas around 1750. Sonatas were composed by such composers as B. Galuppi, A. Corelli, J. Kuhnau, who wrote the first clavier sonata back in 1695. Around the turn of the 18th century, C.P.E.Bach and W.F. Bach cherished sonatas, thus establishing the genre as classical sonatas towards the end of the 18th century. C.P.E.Bach, born in the transitional period, succeeded in combining the strict counterpoint of northern Germany with the smoothly flowing melody of southern Germany. Under the influence of the thencurrent emphindsamer stil and dynamics, he composed his sonatas in his m style. And in 1738, he created numerous keyboard sonatas with the patronage of King Frederick in Germany. Typical are a series of six sonatas, such as the Prussian set, Wurttemberg set, Probe-Stuke set and the Reprisen set. Unlike earlier pieces of composition that employed the counterpoint and heavy Baroque cadences influenced by J.S. Bach, two rather contrasting themes, the development and the recapitulation section were used, thus establishing firmly the frame of earlier sonatas. In "Essay on the true art of playing keyboard Instrument", in particular, his convictions of how to teach, how to perform, how to compose were explicitly described, thus he has expressed his own aesthetic and instrutional opinions and beliefs. In 1768, heavily burdened with his work at a church in Hamburg, he was unable to compose numerous sonatas as he had done in his middle years; yet he achieved much improvement in terms of skills and techniques, and those pieces created during this period were musically resplendent works of art. They were truly indicative of his own creative originality. C.P.E. Bach composed his works with the three movement scheme, fast-slow-fast, and his individuality is most appropriately manifested in a most strong fashion. His musical characteristics could be summarized in such terms as sensitive dissonance, unexpected rests, strong contrasts of dynamics, enharmonic and chromatic modulations, the use of dotted rhythms. In the later period of his creative life, divisions of movements were either blurred or merged, and a manner of fantasies without double bars were adopted into movements. Even stronger contrasts of dynamics, various disintergration of rhythms were widely exploited, the phenomenon of which in turn influenced L.v. Beethoven. C.P.E. Bach futher introduced vocal styles such as recitatives and arias in the scope of sonatas for keyboard instruments. In this manner, he wished to play keyboard music like a song. The motives such as melodic sighs, Portamento and appoggiatura were used in order to express overflowing natural feelings. All these characteristics of C.P.E. Bach's sonatas were indeed influential in his contemporary music world, and such classical composers as W.A. Mozart, J. Haydn, L.v. Beethoven were profoundly influenced by him in their composition of classical sonatas. It is for these reasons that C.P.E. Bach can be called "The Mater of the Pre-classic Period".
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