View : 13 Download: 0

Anton Webern의 변주곡 op.30에 대한 小考

Title
Anton Webern의 변주곡 op.30에 대한 小考
Other Titles
A Study on Anton Webern's Variation OP. 30
Authors
陳貞淑
Issue Date
1981
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
羅仁容
Abstract
Serial music was begun as a field of modern music by Sch?nberg and his followers. Webern belonged to Sch?nberg's School but explained serial music differently from Sch?nberg and Berg. Webern did not use the traditional linear method of subject development method but interpreted the music as a consolidated expression of different sounds played by different musical instruments. He also analysed various musical elements such as timbre, rhythm, dynamic, tempo besides pitch in musical scales. He started a new epoch in serial music by introucing free separate rhythm and time concept into traditional concept of music. He composed his pieces by using a special technique of connecting each short sound. His technique looked like connecting individual separate points of sound. This technique is called pointillism. This point-connecting peculiar technique was well developed in his works through the form of variation. This thesis deals with his peculiar musical technique in this respect. The author analysed one of his masterpieces, Variation OP. 30 and found that Webern expressed rhythmic units very well in his works and that his various point-connecting composition method expressed equivalent value by note and rest. The analysis of his Variation OP. 30 showed that he maintained some of traditional form though he used serial method in the composition. It was not based on mechanical calculation of serial method but was on aesthetics. Basic piece unit were separated again in smaller sections of sound in such variation. This work showed that he used point-connecting method, not linear method. He put emphasis on orchestral timbre expression.;Serial Music은 현대 음악의 한 분야로써 Anold Sch?nberg(1874~1951)와 그의 악파에 의하여 시작되었다. Anton Webern( 1883 ~ 1945 )은 Sch?nberg 악파임에도 불구하고 Sch?nberg나 Arban Berg( 1885 ~ 1935 ) 와는 전혀 다른 차원에서 Serial Music을 해석하고 있다. Webern은 전통적인 기법인 주제를 발전시키는 선(線)적인 기법을 사용치 않고 개개음을 각기 다른 악기로 나누어 놓거나 혹은 응집적 ( 凝集的 )인 현상으로 바꾸어 놓았다. 또한 자신이 결정한 음열들을 음의 고저 이외에 여러가지 음악적 구성요소인 음색, 리듬, 강약 그리고 속도까지도 발전시켰다. 특히 그는 음열의 시간적 개념을 사용함으로 Serial Music에 새로운 시대를 이룩하였으며, 그는 그의 작품을 짧은 음과 음의 연결에 의한 마치 점을 찍어 나가는듯한 기법으로 작곡했다. 따라서 그를 점묘주의( 點描主義 )자라고 부른다. 이러함 점묘주의 기법은 Webern 만의 독특한 기법으로 「변주곡」 이라는 형식을 통해서 그의 작품속에 잘 표현된다. 본 논문에서는 이러한 면에서의 그의 독특한 기법을 논하고저 「변주곡 작품30」을 분석하였다. 분석결과 이 작품에서 Webern은 리듬의 대비를 잘 나타내고, 음표와 쉼표에 의한 등가치를 표현하는 등의 다양한 점묘주의적 구성을 보여 주었다. 더욱이 그의 작품분석에서 작곡기법은 현대적인 Serie Method에 의한 것임에도 불구하고 형식적인 면은 고전성을 다분히 나티내고 있었다. 또한 이 serie 작품은 기계적 계산이 아니고 미학적인 근거에 바탕을 두고 작곡하였으며, 작품의 기본적인 구조단위는 각 변주내에서 다시 부분 ( ?ection ) 들로 나뉘어지고 선 ( 線 ) 的이 아닌 점묘주의 ( 點描主義 ) 적 처리에 의한 작품으로 오케스트라적인 음색면에 많이 치중하고 있음을 알 수 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE