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JOHANN SEBASTIAN BACH의 ORGAN CHORALE에 관하여

Title
JOHANN SEBASTIAN BACH의 ORGAN CHORALE에 관하여
Authors
채문경
Issue Date
1974
Department/Major
대학원 기악과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
서인정
Abstract
바하는 그 당시 유럽 전역의 여러 다른 요소들을 완전히 연관성있는 하나의 성격으로 통일시킨 음악가로서 바로크 음악형식 완성에 심혈을 기울여 대위법 예술의 정점을 이룩한 바로크 음악의 종합자이다. 그는 오르간 음악의 황금기였던 바로크시대에 독일의 오르간 음악을 완성하였으며 특히 오르간 작품 중에서도 코랄을 가지고 작곡한 바하의 오르간 코랄은 오르간 음악 역사의 최고봉을 이루고 있다. 바하는 그 이전의 오르간 코랄의 특성과 형식을 받아들여 그것을 자기의 개성으로 완전히 융합하여 독자적인 스타일을 만들었다. 그는 상징적인 표현과 개성있는 대위법의 선율로 가사가 품고 있는 뜻과 음악을 연결시켜 그 이전의 작곡가들이 생각하지 못했던 새로운 차원의 오르간코랄 분야를 개척하여, 그 당시 뿐아니라 현대에 이르기까지 가장 뛰어난 작품들을 남겼다. 모두 190개 가량의 오르간코랄을 썼는데 이 중 90여개의 작품은 바하자신에 의해 묶어졌고 나머지는 친구와 제자들에 의해 사본(전사)되어 각각 따로이 전해지고 있다. 그에 의해 묶어진 작품집의 곡들은 그 당시 오르간코랄의 다양한 형식을 사용하고 있으므로, 이들 작품집에 대한 연구는 그의 오르간음악을 이해하는데 크게 기여 하리라고 생각된다. 이 오르간코랄의 보다 나은 이해를 위하여 처음 서론에서는 그의 예술에 대한 특성과 그의 일생을 바이마르시대, 쾨텐시대 및 라이프찌히시대의 세 시대로 나누어 그가 봉사한 직업과 관련시켜 작품들을 살펴보았다. 본론에서는 오르간 코랄이 생기게 된 이유를 더듬은 후, 코랄이 루터의 종교개혁이후 독일 프로테스탄트 교회 음악의 중요한 요소를 이루며 발전 되었음을 감안하여 바하이전의 북부와 중부독일의 보다 중요한 작곡가와 그들이 사용한 형식에 대해 살펴 보았다. 즉 바로크 초기의 오르간 코랄 작곡가로는 샤이트, 파헬벨, 뵘, 북스테후데를 들수 있는데 이들은 오르간 코랄을 변주곡, 환타지아, 푸가등 다양한 형식으로된 코랄 전주곡의 주제로 사용하였다. 이러한 17세기 독일의 작곡가들에 의해 쓰여진 모든 중요한 형식은 바하에 의해 종합되어 완성을 이루게 되었다. 그리하여 그 다음 장의 오르간 코랄 형식 연구에서는 주요하게 코랄 파르티타, 코랄 환타지아, 코랄 전주곡, 이렇게 세 형식으로 분류하여 바하의 작품들을 고찰 하였다. 이 중 코랄 전주곡은 o.f.코랄, 코랄모테트 코랄푸가, 멜로디코랄, Ornamented코랄, 코랄캐논으로 세분하여 살펴 보았다. 이러한 연구를 거쳐 제4장에서는 바하의 오르간코랄 중에서 특히 중요하고 또 바하자신에 의해서 그룹지어진 5개의 작품집-Orgelbuohlein. The third part of olavierubung, Six ohorales (Sohubler, ohorale), Canonic Variation on a ohristmas hymn, Eighteen great ohorales-을 그가 사용한 형식과 관련시켜 살펴보는 동시에 각 작품집의 특징과 작곡 목적에 대해 생각해 보았다. 이와 같이 여러면으로 오르간코랄을 연구해 봄으로써 바하와 위대한 예술의 경지와 또한 단순한 코랄 선율속에 자신의 깊은 신앙을 부여하여 예술을 초월한 종교에 까지 음악을 이끌어간 바하음악의 새로운 세계를 볼 수 있었다.;Bach was a musician who unified the musical factors of different kind prevailing in the whole area of Europe in those days into one character, which was perfectly connected with others. And he was also a compiler of Baroque music who devoted himself in completing the music forms of the Baroque period and finally established the zenith of contrapuntal art. He completed the organ music in the Baroque period which is known as the golden age of that music. Especially, among the organ pieces, his organ chorale is at the height of its development in the history of organ music. Bach employed the characteristics and the forms of his former days, and harmonized, them into his own style with his individuality. He left the most excellent masterpieces in history of music even in these days. It is because, by means of symbolical expression and individual contraputal melody, he cultivated the new field of organ chorale which was not even imagined by the composers of former days. He composed about 190 pieces of organ chorales in all. About 90 pieces of them were grouped by Bach himself, and the others were copied and handed down separately by his friends and followers. The study of these collections of pieces will be of great use to understand his organ music because the turns in the collections of those grouped masterpieces made use of all the various forms of organ chorale prevelant at that time. For the better understanding of this organ chorale, in the introductory chapter, I divided his life into three periods; Weimar period, C?then period, and Leipzig period. And I observed special features on his works in connection with the jobs he served. In the chapter two, I explained the reason why this organ chorale emerged. And I observed important composers of northern and central Germany before Bach and the forms they employed, for chorale was developed as the basic factor in the ecclesiastical music in the German protestant church. To put it into concrete, Scheidt, Pachelbel, Bohm and Buxtehude would be the organ chorale composers in the early days of Baroque, period, and the used organ chorale as the theme of partita, Fantasia and Chorale prelude which was built up in the various forms such as fugue and others. All the basic forms employed by the composers of seventeenth century were combined into one and completed by Bach. So in the next chapter - chapter three - about the study of organ chorale form, I classified the works of Bach into three forms; Chorale Partita, Chorale Fantasia and Chorale Prelude, and then commented on them separately. Especially I divided respectively Chorale Preluds into c.f. chorale, chorale motet, chorale fugue, melody chorale, ornamented chorale, chorale canon and explain them. Through these studies, in the chapter four, I observed the 5 collections of writings: Orgelbuchlein, The third part of clavier clavieruhung, Six chorales (Schubler chorale), Canonic Variation on a christmashymn, Eighteen great chorales, which were especially important among Bach's many organ chorales, and were grouped by Bach himself, in connection with the forms he employed. And I paid special attention to the distinctions and the purposes of compositions of each collection. As explained above, through defailed study of organ chorale in various respects, I could glimpse his great artistic stage. Moreover, I could find that Bach accomplished the new and fresh field of music reached the religious level which was surpassing art by means of endowing devout faith upon the simple melody.
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