View : 31 Download: 0

學生이 知覺하는 敎師의 指導力 類型과 自我槪念

Title
學生이 知覺하는 敎師의 指導力 類型과 自我槪念
Other Titles
The Types of Teacher's Leadership Perceived by Students and their Self-Concepts
Authors
金銀河
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이성은
Abstract
본 硏究는 학생이 知覺하는 敎師의 指導力 類型과 自我槪念과의 관계를 밝혀 보려는데 그 目的이 있다. 이러한 硏究 目的을 밝히기 위해 敎師의 指導力 行爲는 Halpin의 指導力 理論에 따라 效率的, 課業 中心的, 人和 中心的, 非效率的 指導力 類型으로 설정하였으며, 學生의 自我槪念은 學業的, 情緖的, 社會的 自我槪念으로 나누어 비교, 분석하였다. 硏究의 구체적인 內容은 다음과 같다. 1. 학생이 知覺하는 교사의 指導力 類型에 따라 自我槪念은 차이가 있는가? a. 指導力 유형과 學業的 自我槪念 b. 指導力 유형과 情緖的 自我槪念 C. 指導力 유형과 社會的 自我槪念 2. 학생이 知覺하는 교사의 指導力 類型에 따라 男女 학생의 自我槪念에는 차이가 있는가? a. 效率的 지도력 유형에서의 男女 학생의 自我槪念 차 b. 課業 中心的 지도력 유형에서의 男女 학생의 自我槪念 차 C. 人和 中心的 지도력 유형에서의 男女 학생의 自我槪念 차 d. 非效率的 지도력 유형에서의 男女 학생의 自我槪念 차 위의 문제를 규명하기 위해 서울, 인천, 경기 소재 4개 國民學校 6학년 8개 학급 학생 392명을 연구대상으로 하였다. 학생이 지각하는 敎師의 指導力 類型과 自我槪念은 질문지법으로 조사하였으며, 수집된 자료는 SPSS에 의해 전산처리 하였고, 집단간의 有意差 검증은 t-test 및 變量分析을 사용하였다. 본 硏究의 結果는 다음과 같다. 1. 학생이 지각하는 교사의 指導力 類型에 따라 自我槪念은 有意한 차이가 있다. a. 學業的 自我槪念은 교사의 效率的 指導力 類型에서 가장 높고, 課業 中心的, 人和 中心的, 非效率的 指導力 類型의 順으로 높게 나타났으며, 效率的 指導力 類型과 非效率的 指導力 類型에서의 學業的 自我槪念間에 유의한 차이가 있다. b. 情緖的 自我槪念은 교사의 效率的, 課業 中心的, 人和 中心的. 非效率的 指導力 類型의 順으로 높게 나타났으며, 效率的 指導力 類型과 人和 中心的 指導力 類型, 效率的 指導力 類型과 非效率的 指導力 類型에서의 情緖的 自我槪念間에 유의한 차이를 보인다. C. 社會的 自我槪念은 效率的 指導力 類型에서 가장 높고, 人和 中心的, 課業 中心的, 非效率的 指導力 類型의 順으로 높게 나타났으며, 效率的 指導力 類型과 非效率的 指導力 類型에서의 社會的 自我槪念간에 유의한 차이가 있다. 2. 학생이 知覺하는 교사의 指導力 類型에 따른 男女 학생의 自我槪念에는 有意한 차이가 없다. a. 교사의 效率的 指導力 類型에서 學業的, 情緖的 自我槪念은 女學生이 높고, 社會的 自我槪念은 같은 것으로 나타났으나, 두 集團간에 유의한 차이는 나타나지 않았다. b. 교사의 課業 中心的 指導力 類型에서 學業的, 情緖的 自我槪念은 女學生이, 社會的 自我槪念은 男學生이 높은 것으로 나타났으나, 두 集團간에 유의한 차이는 없다. C. 교사의 人和 中心的 指導力 類型에서 學業的, 情緖的, 社會的 自我槪念 모두 女學生이 男學生보다 높게 나타났으나, 유의한 차이는 없다. d. 교사의 非效率的 指導力 類型에서 學業的, 情緖的, 社會的 自我槪念 모두 女學生이 男學生보다 높았으나, 유의한 차이는 보이지 않았다. 이상의 연구결과를 종합해 볼 때, 敎師의 指導力 類型에 따라 學生의 自我槪念은 차이가 있으며, 人和 中心的 指導力 類型이나 非效率的 指導力 類型보다 效率的 指導力 類型에서 높게 나타났다. 또한 效率的, 課業 中心的, 人和 中心的, 非效率的 指導力 類型에서의 男女 學生의 自我槪念에는 차이가 없는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 效率的 指導力 類型에서의 교사행동이 學業成就에 대한 강조와 함께 학생들의 士氣를 높이기 위한 心理的인 配慮를 잊지 않음으로 해서 학생들의 自我槪念을 높일 수 있음을 시사해 준다. 따라서 학생의 肯定的인 自我槪念의 발달을 위해서는 課業과 人和가 적절히 均衡을 이루는 效率的 指導力이 발휘되어야 할 것이다.;The purpose of this study is to reveal the relations between the types of teacher's leadership perceived by students and thier self-concepts. The concrete contents of the study are as follows: 1. Do students' self-concepts show differences according to the types of teacher's leadership perceived by students ? a. types of teacher's leadership and student's academic self-concept. b. types of teacher's leadership and student's emotional self-concept. c. types of teacher's leadership and student's social self-concept. 2. Do male and female students' self-concepts show differences according to the types of teacher's leadership perceived by students ? a. differences between male and female students' self-concepts in effective leadership style. b. differences between male and female students' self-concepts in initiating structure leadership style. c. differences between male and female students' self-concepts in consideration leadership style. d. differences between male and female students' self-concepts in ineffective leadership style. To identify above questions, subjected were 392 students from 8 classes of sixth grade year of 4 elementary schools located in Seoul, Incheon, Kyoungki. The types of teacher's leadership perceived by students and their self-concepts' were surveyed by the method of questionnaire, collected data were computer-processed by SPSS, and verification of significance difference between groups employed t-test and variation analysis. The result could be summarized as follows: 1. Student's self-concept makes some significant difference according to teacher's leadership styles perceived by the student. a. Academic self-concept showes significant difference between teacher's effective and ineffective leadership styles. b. Emotional self-concept showes significant difference between teacher's effective leadership style and consideration leadership style and between effective and ineffective leadership styles. c. Social self-concept showes significant difference between teacher's effective and ineffective leadership styles. 2. Male and female students' self-concepts show no significant difference according to the types of teacher's leadership perceived by students. a. There is no significant difference in male and female students' self-concepts concerned with teacher's effective leadership style. b. There is no significant difference in male and female students' self-concepts concerned with teacher's initiating structure leadership style. c. There is no significant difference in male and female students' self--concepts concerned with teacher's consideration leadership style. d. There is no significant difference in male and female students' self-concepts concerned with teacher's ineffective leadership style. Generalizing the outcomes, student's self-concept makes difference according to teacher's leadership styles, showing more rate in effective leadership style rather than in consideration or ineffective leadership style. This finding suggests that initiating structure and consideration well-balanced effective leadership should be demonstrated for the development of student's positive self-concept.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE