View : 128 Download: 0

연극인들을 위한 무용프로그램 기초연구

Title
연극인들을 위한 무용프로그램 기초연구
Authors
황현정
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신은경
Abstract
본 연구의 목적은 연극인들에게 움직임의 필요성과 중요성을 재인식시키고 라반의 움직임 이론을 기초로 기본적인 신체자세 와 움직임 및 실제연기에 도움을 줄 수 있는 무용프로그램을 개발하는데 있다. 이를 위한 연구 방법으로는 이론적 고찰을 토대로 본 연구자가 연구 목적에 알맞는 질문지를 작성하여 설문조사를 실시하였다. 설문조사를 통해 얻은 결과를 통하여 연극인들을 위한 프로그램을 개발하였다. 연구 대상은 현재 서울 지역에서 활동하고 있는 남녀 연극인 200명을 임의로 선정하였다. 질문지 구성내용은 무용의 필요성 인식, 무용경험 유무, 연기에 필요한 무용의 요소, 라반의 움직임 요소의 인식, 프로그램 개발의 필요성, 프로그램의 적절한 수업시간등 총 6개 문항으로 구성되었다. 본 연구를 위해 사용된 질문지는 총200부가 배포되었으며, 그중 174부를 회수하고 그중 신뢰도가 결여된다고 판단되는 자료를 제외한 168부를 분석하였다. 자료 분석은 SAS프로그램을 이용하여 빈도(F), 백분율(%)을 산출하였다. 설문자료를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 연극인이 무용의 필요성을 인식하고 있는것으로 나타났다. 둘째, 연극인들의 대부분이 무용을 경험한 것으로 나타났다. 셋째, 연극인들에게 필요한 무용의 요소는 창의적인 면으로 나타났다. 넷째, 연극인들에게 라반의 움직임 요소는 거의 인식되지 않은 것으로 나타났다. 다섯째, 연극인들에게 무용 프로그램의 개발이 매우 필요한 것으로 나타났다. 여섯째, 연극인들에게 적절한 무용 수업 시간은 2시간으로 나타났다. 따라서 이러한 조사결과와 라반의 움직임의 이론을 토대로 새롭게 개발된 연극인들을 위한 무용 프로그램 모형은 다음과 같다. 첫째, 초급(Ⅰ 단계) 상상력에 의한 움직임의 기본 요소 인식. 둘째, 중급(Ⅱ단계) a가지 기본 동작에 의한 즉흥 표현. 셋째, 고급(Ⅲ단계) 움직임을 바탕으로 한 성격화 작업및 창작. 위의 각단계는 준비운동, 개념의 탐구, 기술의 개발(응용). 마무리 운동으로 구성되어 있다.;The purpose of this study was to make drama people recognize the necessity and the importance of movement, and to develop dance program, which can help basic posture, movement and real acting, based on Raban's theory of movement. Ⅰ, the researcher, surveyed with questionnaires based on theoretical examination as a study method, and developed a program for drama people by analyzing the result of the survey. The object of the research was about 200 male and, female drama people acting in seoul. The contents of the survey were total six questions,; the recognition of dance, experience of dancing, dance elements needed in dcting, the recognition of Laban's movement factors, the necessity of developing programs, and proper class hour of program. Questionnaire used for this study was distributed with all 200 copies and 174 copies of them were collected, and I analyzed 168 copies except some copies lack of credibility. I used SAS program, and calculated frequency and percentage. The result of the analysis of this study is as follows. First, drama people recognize the necessity of dance. Second, most drama people experienced dancing. Third, dance elements which drama people need were creative aspects. Fourth, few drama people knew about Raban's movement factors. Fifth, drama people desparately need a development of dance programs. Sixth, proper hour of dance class for drama people was 2 hours. Accordingly, newly developed dance program for drama people based one this research and Laban's movement theory is as follows. First, basic (Level Ⅰ) - recognition of basic elements of movement by imagination. Second, intermediate (Level Ⅱ) - improvised expression by 8 basic movement. Third, advanced (Level Ⅲ) - characterizing work and creation based on movement. Each level here above is made up of warming-up, concept study, developing skills, and finishing exercise.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE