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그래픽 계산기(Graphic Calculator)를 활용한 중등 수학과 교육과정의 교수 기초 자료

Title
그래픽 계산기(Graphic Calculator)를 활용한 중등 수학과 교육과정의 교수 기초 자료
Other Titles
The Fundamental materials for teaching mathematics using graphing calculators in secondary education
Authors
김래영
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
권오남
Abstract
The present thesis, in these days of stress on problem solving, is a study on the investigation of possibility how to apply the graphing calculator in Korea as a part of technology introduction raised according as the current of change of mathematics teaching method in 1990s and concretely suggests how to apply a graphing calculator in each field -function, algebra, geometry, probability, statistics- using ones of Texas Instruments, i.e. TI-82, TI-83, TI-92 as an example. It is inevitable to introduce technology due to the limit with the paper and pencil method as well as the current of the times. Among them, the graphing calculator that is excellent in the area of economy, portability, simple operation, easy movement from domain to domain was proven positive effect in various area of calculation, problem solving ability, conceptual understanding, achievement, attitude and interest towards Mathematics. Also, the results acquired by using graphing calculator that are the changes in the instruction & learning method, educational contents, role between teacher and student definitive area on Mathematics are well coincident to the purpose of mathematical education. But, actually, the sympathies for the technology is not yet formed in Korea, what's worse, the graphing calculator is not yet utilized owing to the absences of training program for teacher, development of teaching materials, Korea-oriented research data on use of graphing calculator as well as no policy support, in spite of many benefits. Therefore, in respect of methodology for practical use in Korea, it will be desirable to guide to reach a conclusion inductively through student's quest activities on the foundation of constructivism in harmony with paper and pencil method so that the graphing calculator can be used effectively. To specify the above in each field on basis of benefits and guiding principle of graphing calculator is as follows: The function is clarified with the pursuit of connectional understanding, problem solving through visualization, introduction of problems of real life and mathematicalization of informal experience. The algebra is clarified with a use of various methods of problem solving, understanding of concept of variable and pursuit of connection with geometry. The geometry is clarified with the approach through quest activity, application of visual intuition, understanding of space figure using simulation and security of extemal connection of Mathematics. The probability/statistics is clarified with the mathematical thinking process, mathematical prediction ability, internal and external connections of Mathematics and expansion of range of references. Each application method on the specified above is suggested with the appropriate example. In the future, our various efforts and studies will be required to apply a graphing calculator effectively and furthermore, the development of concrete method in using graphing calculator as well as the proof of effect should be promoted continuously.;본 논문은 문제 해결을 강조하는 시대에서 90년대의 수학 교수 방법의 변화의 흐름에 따라 대두되고 있는 테크놀로지의 도입의 일환으로 우리 나라에서 그래픽 계산기를 어떻게 활용할 것인가에 대해 그 가능성을 탐색해 보고, 구체적으로 각 영역 함수, 대수, 기하, 확률·통계 별로 Texas Instruments의 그래픽 계산기인 TI-82, TI-83, TI-92를 이용하여 어떻게 활용할 것인지를 예로 제시하였다. 시대적 흐름과 지필 방식의 한계에 따라 테크놀로지의 도입은 불가피하다. 그 중에서도 경제성, 휴대성, 조작의 용이성, 영역간의 이동 용이성이 뛰어난 그래픽 계산기는 계산력 및 문제 해결력, 개념적 이해, 성취도, 수학에 대한 태도와 흥미 등 여러 영역에서 긍정적인 효과를 입증 받았다. 또한 그래픽 계산기를 활용함으로써 얻어지는 교수·학습 방법의 변화, 교육 내용의 변화, 교사와 학생의 역할 변화, 그리고 수학에 대한 정의적 영엮의 변화는 수학교육 목표에 잘 부합한다. 그러나, 우리 나라에서는 아직 테크놀로지에 대한 공감대도 형성이 되어 있지 않으며, 이에 대한 교사 교육 프로그램이나 교재 개발, 그래픽 계산기의 활용에 대한 '한국적' 연구 자료, 정책적 지원이 없어 그래픽 계산기의 여러 가지 장점에도 불구하고 실용화되지 못하고 있다. 따라서, 우리 나라에서 활용하기 위한 방법론으로 들어가서 그래픽 계산기를 효율적으로 활용하기 위해서는 지필 방식과 조화를 이루면서도 구성주의에 입각하여 학생들의 탐구활동을 통해 귀납적으로 결론에 이르도록 지도하는 것이 바람직하다. 그래픽 계산기의 이점과 지도 방향을 바탕으로 이를 각 영역별로 구체화하면, 함수는 관계적 이해 지향, 시각화를 통한 문제 해결, 실생활 문제의 도입, 비형식적 경험의 수학화로, 대수는 다양한 문제 해결 방법 사용과 변수의 의미 이해, 기하와의 연결성 추구로, 기하는 탐구 활동을 통한 접근, 시각적 직관의 활용, 시뮬레이션을 활용한 공간 도형의 이해, 수학 외적 연결성 확보로, 확률·통계는 수학적 사고 과정, 수학적 예측 능력, 수학 내적 연결성과 수학 외적 연결성, 자료 범위의 확대 추구로 적절한 예시와 함께 활용 방안을 제시하였다. 앞으로 그래픽 계산기를 효율적으로 활용하기 위해서는 다양한 노력과 연구가 필요하며, 효과의 입증뿐만 아니라 구체적 활용 방안 개발이 지속적으로 이루어져야 할 것이다.
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교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
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