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아쉴고르키 회화의 양식적 기원

Title
아쉴고르키 회화의 양식적 기원
Other Titles
The Stylistic Source of Arshile Gorky's Paintings : Concentrating on his art before 1943
Authors
金蕙英
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
梨花女子大學校 大學院
Degree
Master
Advisors
정병관
Abstract
This study is a research of the stylistic source of the American Artist Arshile Gorky's(1904-1948) Art before 1943. The following chapters are largely devided into two parts: one is the source of Cubism and the other is the source of Surrealism. Gorky examined the principles of Cézanne, and by 1929 he was acquainted well with Cubism. Then, Picasso emerged as the artist Gorky felt could teach him the most, and around 1930 Gorky initiated a period of detailed, almost obssesive, Picasso study that lasted for approximately eight years. Biomorphic, abstract Surrealist art also attracted Gorky, and parallel to the Surrealists' interests in the past, he began his own long-term interest in de Chirico and Paolo Uccello. Than, in the tate 1930s Gorky's paintings became tubulent as he fought to be free of the influence of Picasso. During this period Gorky's distinctive subject matter or iconography first fully emerged in 「Image in Xhorkom」. At uncertain point in the 1930s, Gorky began to be interested in the art of Joan Miró, and his lyric Surrealism was an important catalyst for the 「Garden in sochi」. And a knowledgement of Kandinsky and Mafta seem to have influenced Gorky's painterly style. Gorky's art came to fully fruition after 1943. In 1944, automatic painting appeared. Around 1947, his painting showed the extreames of pathos and agression. Though tragically cut short, Gorky's art is a bridge between the early mordern European tradition and the mid century, Post-world war II flowering of American Expressionism.;이 논문은 미국 미술가 아쉴 고르키 (Arshile Gorky, 1904-1948) 회 화의 기원에 관한 연구이다. 본 연구는 다음 두 장(章)으로 크게 나누어진다. 첫번째는 큐비즘적인 기원이고 두 번째는 초현실주의적인 기원이다. 고르키는 빠른 속도로 세잔느 (Paul Cezanne)의 원리를 실험하여 1929 년경 큐비즘과 접하게 된다. 그 당시 고르키에게 있어서 피카소는 그를 가장 잘 가르칠 수 있는 위대한 스승으로 부각되었고 1930년경 아주 세부적이며 거의 강박적으로 피카소에 대한 연구를 시작하였다. 그러한 피카소의 지배적인 영향은 약 8년간 지속되었다. 그 당시 그레함(John Graham)과 데이비스(Stuart Davis)는 고르키의 절친한 친구로서 피카소의 큐비즘에 대한 이념적인 이론에 공감하였고 고르키를 북돋아 주었다. 한편, 생물학적이며 추상적인 경향을 떠는 초현실주의 예술이 고르키의 관심을 끌게되며 키리고 (de Chirico)와 우첼로 (Paollo Uccello)와 같은 과거의 거장들의 예술에 관심을 갖기 시작함으로써 초현실주의의 개인적인 언어를 습득하게 되었다. 1930 년대 말에 고르키의 회화는 무질서와 혼란이 반복되었고 그는 피카소의 영향으로부터 벗어나기 위하여 여러가지 모색을 하였다. 이러한 시기에 고르키의 새로운 주제와 도상이 ⌜xhorkom의 이미지⌟(1934-36) 에 나타나게 되었다. 또한 1930 년대에 그는 미로(JoanMir6)의 예술에 관심을 갖게되는데 미로의 서정적인 초현실주의는⌜Sochi의 정원⌟에 중요한 촉매 작용을 하였다. 마타 (Matta Echaurren)과 칸딘스키 (Wassily Kandinsky)는 1942년이후부터 나타나기 시작하는 고르키의 회화적 양식의 책택에 일반적 기초를 제공하였다. 고르키의 예술은 1943년 이후 충실한 결실을 맺기 시작한다. 1944년경에는 오토마티즘적인 그림들의 나타나기 시작한다. 1947년경의 작품들에서는 비애와 적대감의 극단성을 보이고 있다. 비록 고르키의 예술이 그의 비극적인 자살에 의해 도중에 중단되었지만 고르키의 예술은 근대 유럽회화의 전통과 제이차 세계대전 이후 미국에서 꽃피운 추상표현주의 사이에서 다리의 역할을 훌륭히 하였다.
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일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
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