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現代繪畵의 精神的 基調와 技法

Title
現代繪畵의 精神的 基調와 技法
Other Titles
Modern paintig's Spiritual foundation and technical method : Study of Visual Collage
Authors
이경림
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 회화학과
Publisher
梨花女子大學校大學院
Degree
Master
Advisors
李圭鮮
Abstract
平面作業을 하면서 항상 따르는 問題는 ‘무엇’을 '어떻게‘ 表現할 것인가에 대해서이다. 藝術에 있어서 表現이라 함은 事物을 있는 그대로 再現하는 것이 아니라, 主觀에 依해서 다시 構成한다는 意味이다. '.무엇'이라 함은 內容을 말함이며, '어떻게 '는 表環方法에 있어서 形式을 말한다. '무엇'이 강조되면 藝術이 갖는 造形意識이 弱해지며, 반대로 '어떻게'가 강조되면, 內容이 갖는 意味의 傳達이弱해질 우려가 있다. '무엇을' 表現하는가 라는 問題에서는, 本人이 가장 많이 體驗한 形象을 擇하며, 그 形象은 自身을 비추어 보는 對象이다. 그것은 都市에서의 人間 모습이 ‘어떻게’ 表現하는가에서는, 內容이 갖는 意味를 가장 적절히 表現할 수 있는 形式을 取했다. 本人의 視覺에서 순간적으로 기록된 모습을 平面에 늘어놓는다는 시각 꼴라쥬의 방법을 取했다. '무엇 '을 表現하는 內容은 일관성이 없이 변화한다. 삶은 항상 변화하기 때문에 體驗에서 느끼는 美的 感情도 변화한다. 人間 스스로가 만든 制度, 文化, 物質에 노예가 되어 限界를 느끼는, 그리고 변화되는 人間 '모습을 表現했다. ' 어떻게 '라는 表現 形式도 內容傳達에 맞추어 변화시켰다. 결국, 入間의 참은 人間의 繼望에 依해서가 아니라, 神에게서 받은 선물이라는 意味로 向하게 된다. 마치 自身의 生命이 入間이 원해서라기 보다는 神이 원해서 받은 生命인 것과 같이 생각된다.;There are always difficult issue that ’what ’ is represented with 'How' way, gong with a plane delincation work. In Art, the representation is not simply what copy and reappear a object as it is stands but have significance of reconstruction with subjective and personal view. Such a 'what' is purported content and such a 'How' is connoted form. It is apprehended that 'what' being over emphasized, Plastic sense of art is enfeebled, conversely, 'How' being overemphasized, transmssion of content' s significance is enfeebled. On the question of 'what ’ represented, First coice is the configuration of my personal experience, then this configuration may be objective for projecting me, hence it may be human figure in a megalopolis. on method of 'How', I take mode that I can represent content's significance adequately. In the acceptation that I arrange instantaneously recorded figure on my visual perception, I select it and denominated Visual Collage. The acceptation of 'what' represented is changed without definite view in mind, aesthetic emotion from experience is shifted, because of a dramatic and varied life. Here, I menifest human figure who feels the limitation of his faculty, being enslaved to Institution, Culture, Materialism-his mading for himself. The representive formalitiy of such a 'How' is also transformed in accordance with communication of content Ultimately-likewise his life given not by his aspire , but by God's wish-human subsistance is altered not by his will and desire. only by implication called God's gift.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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