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새로운 形象에 의한 造形空間 硏究

Title
새로운 形象에 의한 造形空間 硏究
Other Titles
A Study of Formative Space by New Form
Authors
朴順美
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 동양화과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
安東淑
Abstract
현대인의 時代精神을 대변하는 전문주의와 기능주의적 사고 속에서 예술가들은 저항을 느끼며 자신의 예술세계 속에서 더욱 인간적이고 독창적인가치를 부여해 왔다. 예술가는 자신의 내면세계에 존재하는 진실을 造形的 方法을 통하여 창조해 나간다. 따라서 예술가의 풍부한 이미지들을 다양하고 독자적으로 표현하고자 하는 摸索은 표현 기술의 문제를 유발시켰다. 그리하여 현대의 縮畵가 날로 主題와 技法이 다양하게 확대되는 상황 속에서 인간의 의식은 차츰 변모해 가고, 이에따라 造形樣式도 많은 변화를 가져 왔다. 現代 東洋畵에 있어서도 東洋畵의 전통적 관넘을 타파하는 여러 技法이나타났는데 이러한 양상은 東洋畵의 空間에 대한 造形意識의 변화라고 지적된다. 인간이 존재하고 있는 삶의 영역에는 무한한 空間이 펼쳐져 있다고 볼수 있다. 그것은 눈에 보이는 事物 하나 하나의 形態 그 자체가 이미 意味深長한 空間을 형성하고 있기 때문이다. 그러므로 새로운 繕畵 空間의 탐구는 現代 繕畵의 한 특징이며, 미술사에 있어서 불변의 요소이기도 하다. 또한 緖畵에 있어서 對象에 대한 세밀한 관찰과 그것을 造形化 할 수 있되 對象의 단순한 再現이 아니라 對象에서 音味를 발견하여 작가의 주관에 의해 새로운 形象으로 表現 되어져야 할 것이다. 本 論文에서는 東 · 西洋 滄畵에 있어서 空間이 갖는 造形性과 形象에 대한 造形意識을 이론적 기반으로 정립하여 作品 製作에 있어서 現代的 表現方法을 疑索하려고 하였다. 그리하여 本人 作品의 변모과정과 分析을 통하여서는 작가의식의 반영과 더불어 화면의 造形的 探究와 技法의 효과적 표현 가능성을 추구해 나가면서, 주관적 창작 행위에 대한 本人의 회화적인 가치관을 재정립해 나가고자 한다.;The artist who are in the midst of the thinking to the idea of specialism and mechanism, which speaks for the age spirit of our contemporaries, has been engaged to grant the value which is more hclmanity and creativity with the feeling of resistance in one’s art world. The artist will create the matter through the way of moulding that the reality existed in one’þs internal world. Therefore, groping for explain the subject to the manner of diversity and personality have accordingly given rise to the problem of “a style of experssion". And that, one’s idea has becoming gradally changed according to the tendency of variously scaled up today drawing subjects and styles. Therefore, in connection with molding form has brought many transformation in itself. In today, concerning to the oriental painting, We acknowlege that various technique has developed, which induce to breaking of conventional idea of the oriental paintings. Also these phase indicate the change of one’s molding sense to the space dimension of the oriental paintings. We think that, these spread unlimitidly expanse of space in the area of human life existence. That is because of already formed very much meaningful space themself of visible objection of the each shapes. On that account, study of a new model of drawing space is one of the special character and also one of the permanent elements in the arts history. And then, in dealing with the drawing, it is necessary that how to make the way of explanation for about its molding and after precise observation. And you must have to explain to the new model of shape out of to the author’þs subjectivity sense that is not only just reappearance of the object, but through finding out the meaning of the object. In this thesis, l have tried to find the modern-type of the way expression on production works after the way through define theoretical base that refferring to my molding sense of modeling, and to shape that obtaining its space in the East and West drawings. And through analysis and process of change of my works , l aimed at to follow up an inquiry possibility effectual express of technique and molding research in the picture and simultaniously add to keep pace with the reflection of my author sense. Furthermore I will try to keep to reconstruct my sense of value of drawing against the act of subjective production.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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