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Mobile Commerce

Title
Mobile Commerce
Authors
김경희
Issue Date
2002
Department/Major
국제대학원 국제학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Abstract
M-Commerce란 이동통신 단말기, PDA 등의 무선 단말기를 이 용해 전자상거래를 수행하는 것을 말한다. 기존의 유선 전자상거래(E-Commerce)와는 달리 위치에 상관없이 언제(any time) 어디서나(any where) 인터넷에 접속하여 전자적 상거래를 할 수 있다는 것을 의미한다. 유선 전자상거래와는 달리 M-Commerce가 가지는 차별화된 특성들을 생각해볼 때, 많은 전문가들은 M-Commerce 산업의 밝은 미래를 예측하게 된다. 하지만 과연 이러한 긍정적인 기대가 현실화되어질 수 있는지 그리고 M-Commerce의 성공을 위해서 어떠한 측면이 보강되어져야 하는지 현실을 직시하고 전략적인 정책을 수립하는 것은 매우 중요한 일이 아닐 수 없다. 이 논문은 M-Commerce 성공의 주요 요인들(무선인프라, 고도의 기술, 다양한 컨텐츠, 고객들의 자발적인 참여)을 분석하고 현재 M-Commerce 시장을 주도해가고 있는 일본, 한국, 유럽, 미국 등과 최근 빠르게 성장해가고 있는 중국을 대상으로 각국의 상황을 분석하고 비교하여 한국 M-Commerce 산업의 성공을 위한 전략을 이끌어내고자 한다. 앞에서 언급했던 4가지 성공요인들을 살펴볼 때 일본은 모든 면에서 절대적인 우위에 있다고 볼 수 있다. 무선 인프라와 기술적인 측면에서 보다는 제공되어지는 컨텐츠와 M-Commerce에 대한 고객들의 관심과 자발적인 참여에 있어서 한국은 미국이나 유럽에 비해서는 앞서지만 일본과 비교해볼 때는 뒤떨어진다고 말할 수 있겠다. 따라서 이러한 한계점을 극복하기 위해서는 다양한 컨텐츠 제공과 고객의 참여를 높일 수 있는 전략적인 정책이 수립되어야 할 것이다. 첫번째로 M-Commerce 시장에 참여하고 있는 사업자들 간의 협력적인 비즈니스 모델이 이루어져야 할 것이다. M-Commerce 서비스 제공에 있어서는 어떤 기업도 엔드 투 엔드 솔루션을 가질 수 없으므로 서비스 제공자, 컨텐츠 제공자, 어플리케이션 개발자 사이에서 협력적인 윈윈(Win-Win) 전략이 수립되어져야 하겠다. 기존의 무선포탈은 서비스 사업자들이 독점하여 왔으나 무선포탈을 개방함으로써 컨텐츠 사업자들과의 자유경쟁을 촉진하여 컨텐츠의 질을 향상시키도록 하여야 하겠다. 또한 고객의 입장에서 생각해볼 때 M-Commerce의 중요한 문제는 어떤 기술을 바탕으로 하느냐가 아닌 무엇이 서비스되어지느냐에 초점이 맞추어져 있으므로 고객의 요구를 파악하고 이에 부응하는 서비스 개발에 힘써야 하겠다. M-Commerce용 컨텐츠는 기존의 유선 컨텐츠와는 달리 개인용 통신수단이라는 점과 위치기반 서비스가 가능하다는 점 등을 고려하여 M-Commerce 서비스는 철저히 각 개인의 특성에 맞게 커스터마이정 되어야 한다. M-Commerce 산업의 성공을 위해서 수립되어져야 하는 전략은 진지하고 현실화가 가능한 것이어야 하며 이러한 전략을 바탕으로 꾸준한 분석과 실험을 통한 효과적인 마케팅 또한 전개되어져야 하겠다.;Mobile commerce (m-commerce) can be defined as any transaction with monetary value that is conducted via a mobile telecommunications network. The potential for m-commerce is tremendous. It is one of the most exciting areas of technology where the future will bring timely, and personalized transactions that can be conducted just about anywhere. In order for m-commerce to reach the aforementioned potential, ubiquity, reachability, security and convenience must be in place. Localization, instant connectivity, and personalization will be key drivers for m-commerce in the near future. To identify Korean m-commerce competitiveness, 4 major success factors of m-commerce(wireless infrastructure, advanced technology, broad content, consumer interest) will be explored throughout this thesis. Based on these 4 key success factors, the m-commerce status of 5 countries will also be analyzed. This comparative analysis will be able to help Korean mobile operators establish effective future strategies. Providing a common and neutral platform to link the three main players in m-commerce(mobile operators, content providers, banks and financial institutions) for conducting end-to-end secure transactions on mobile networks is very important. It is necessary to leverage the existing content sites and enable them for access over mobile networks. In addition, it is necessary to define standards for content exchange and data replication/caching for easy access. Consumer interest in m-commerce is the most important factor for success. Although the other factors are well developed, it is difficult for the new technology to succeed without the interest of consumers. Consumers' priorities are to communicate more effectively and save time. However, customers are not satisfied with current mobile applications in the key areas of speed, ease of typing in text, and ease of navigation. In consideration of the high prices being paid by telecom companies for third generation licenses, the industry should combat consumer security concerns. One of the reasons many companies have failed in wireless Internet business is that they failed to perceive m-commerce as a different business from e-commerce. Korean operators need to provide services that allow consumers to experience the distinctive features of m-commerce services such as mobility, localization, and personalized services. In the m-commerce industry, the cooperation with third parties is imperative as no company has an end-to-end solution in its service providing. All major players in m-commerce (service providers, contents providers, contents aggregators, application developers) need to be considered and analyzed. A cooperative business model should also be established. Based on the key success factor analysis of 5 countries(Korea, Japan, U.S., Europe, and China), Korea lags behind Japan especially in content quality and consumer desire to use m-commerce. To overcome the barriers to m-commerce success in Korea, Korea needs to take several actions. First, wireless portals should be opened to third parties to guarantee free competition between wireless portal and contents providers. Second, mobile service value should be maximized to attract more consumers. Third, several technological limitations such as security, stability, and speed to transmit pictures or data streams should be overcome. Finally, Korean players should set a potential m-commerce strategy born from a deep analysis of the relationship with other m-commerce players.
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