View : 476 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author권소미-
dc.creator권소미-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:52Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:52Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.otherOAK-000000057398-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/202998-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000057398-
dc.description.abstract통신망을 이용한 음반판매, 특히 MP3 파일과 관련해서 인터넷이 앞으로 음반판매를 주도할 새로운 시장이라는 것에 이의를 달지 않는다. 인터넷을 통해 해당 음악을 다운 받거나 음반관련 정보를 수집할 수 있고, 최신 음반이 아닌 희귀음반 및 소매점이 비축하지 않은 음악목록으로의 접근의 용이성은 소비자에게 큰 매력으로 다가오지 않을 수 없다. 그리고 향후 정보화의 진전에 따른 음반의 새로운 유통방식은 혁명적인 가능성을 보유하고 있다고 하겠다. 디지털 유통방식은 파일 형태로 유통되는 것이기 때문에 기존의 음반상품 물류방식과 결합되지 않는다. 따라서 기존 유통구조와는 다른 새로운 유통구조를 형성하게 되며 이 때문에 이를 둘러싼 이해관계의 갈등이 나타나고 있다. 또한, 이러한 디지털 파일을 음악으로 재생시키는 기기 등의 음악관련 제조분야에도 파급력이 커지게 되어 음반 시장 전체에 미치는 영향은 상당할 것으로 예측한다. 이러한 전자적 유통의 파급력을 고려하여 본 연구는 인터넷이 기존 음반시장에 미치는 영향과 그 전개방향에 대하여 고찰하였다. 또한, 디지털 시장에서 일어나고 있는 지적 재산권과 관련한 분쟁을 최근 Napste 사의 사례를 분석하여, 그 사례가 주는 시사점을 고찰해 보았다. 또한, 기존의 음반 시장의 수익사업 모델을 분석함으로써 새로운 시장 형성과 성장에 발맞춰 갈 수 있는 적절한 사업 모델을 제시하였다. 그러나, 음반 산업 부문의 변화와 더불어 더욱 시급한 것은 소비자를 위해 디지털 음반의 적정 가격이 결정될 수 있는 메커니즘과 저작권 제도의 정비의 고찰이 필요하다.;This thesis, by examining the impact of the Internet on the structure of music industry, aims to discuss how the music industry should be changed. The development and the changes of the music industry are examined, focusing on the distribution channel of the industry. The Napster's case shows limitation such as piracy and copyright issues. Whether the companies that currently dominate the music industry will be visionary enough to stay in that position is examined through analyzing several business models in the music industry analyzed. Each models has inherently emerged problems related to the copyright, this paper sees the combination of the existing model viable. This paper concludes that the music industry will in time be able to make the effects of music on the Internet positive, but not until the problems, like piracy and price, are solved.-
dc.description.tableofcontentsTABLE OF CONTENTS = iii ABSTRACT = vii ACKNOWLEDGEMENTS = viii Ⅰ. Introduction = 1 Ⅱ. Internet and Electronic Commerce = 4 A. The Internet = 4 1. Definition = 4 2. History of the Internet = 6 3. Birth of the Web = 7 4. A Network of Networks = 8 5. Key Features of the Internet = 9 6. The Growth of Web Hosts = 11 7. Internet Demographics = 12 B. Electornic Commerce = 12 1. Definition = 12 2. Reasons for Electronic Commerce = 14 3. Electronic Market = 16 4. Impact of Electronic Markets on the Industry Structure = 17 Ⅲ. Music Industry = 21 A. History and Development = 21 1. Birth of Record Companies = 21 2. Expansion of Record Companies = 22 3. Competition among Record Companies = 23 B. Structure of the Music Industry = 25 1. Traditional Industry Structure: 1^(st)Phase = 25 2. The Internet Emergence: 2^(nd)Phase = 27 3. MP3-New Value Proposition:3^(rd)Phase = 30 a. Interplayed factors in changes = 30 b. Effects on the Music Industry Structure = 34 c. Industry Response = 37 Ⅳ. Issuess on Online Music Industry = 39 A. Piracy = 39 B. Napster's Case = 41 1. Background = 41 2. Implication = 42 Ⅴ. Strategic Business Models = 45 A. Current Business Model = 46 B. New Business Model = 49 Ⅴ. Conclusion = 52 REFERENCES = 67 Linkography = 71 ABSTRACT IN KOREAN = 72-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3043579 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 국제대학원-
dc.titleThe Internet and the Transformation in the Music Industry-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pageviii, 73 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major국제대학원 국제학과-
dc.date.awarded2002. 2-
Appears in Collections:
국제대학원 > 국제학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE