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dc.contributor.advisor장동훈-
dc.contributor.author윤세원-
dc.creator윤세원-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:50Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:50Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.otherOAK-000000057517-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/202981-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000057517-
dc.description.abstract오늘날 대부분의 웹사이트들은 단순한 정보제공 및 간편한 접속방법에 맞춰 디자인 되고 있다. 그 결과 감성적인 영역에 대해서는 정의되거나 표현되지 못하고 있으며 부분적으로 정의된 영역내에서만 운영되고 있을 뿐이다. 그러나 음악, 소리, 애니메이션, 동영상 등의 감성을 자극하는 다감각 요소들은 브랜딩표현에 무한한 잠재력을 가지고 있으며 웹사이트의 방문을 유도하는 중요한 요소로 작용할 것이다. 21세기는 여성의 시대라고 한다. 이것은 여성적 감수성과 창의성, 상상력이 요구되는 감성시대가 왔다는 것을 위미한다. 여성은 소비를 주도하는 계층으로서 여성의 사회적 영향력은 점점 확대될 것이다. 인터넷 사용자의 증가와 함께 여성의 인터넷을 통한 구매가 지속적으로 증가하고 있다. 본 연구에서는 여성을 타켓으로 하는 화장품브랜드 사이트에 대한 문제점을 인식하고 여성에 대한 세분화된 분석을 통하여 감성마케팅을 기반으로 브랜딩 사이트 구축 전략에 관한 방향을 제시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 감성브랜딩(emotional branding) 전략을 위한 방법을 추출하여 웹에 어떻게 적용시킬 것인가에 대해 알아볼 수 있었다. 이론적 고찰을 통하여 감성 사회가 부상하고 있는 사회변화에 대해 알아보고 감성마케팅에 대한 개념을 바탕으로 효과적인 브랜딩 사이트 전략에 대해 알아 볼 수 있었다. 둘째, 국내 외 화장품브랜드의 현황 및 브랜딩전략을 파악하고 사이트의 운영상황을 분석하여 각 회사마다 장. 단점을 파악하고 적용방법론을 추출하여 개선점을 제안 할 수 있었다. 셋째, 20대 미혼 직장 여성의 라이프스타일에 대한 분석을 통하여 20대 미혼 직장여성의 감성을 이해하고 감성요인을 추출하여 20대 미혼 직장 여성을 타켓으로 한 화장품 브랜드 사이트 구축의 토대를 마련할 수 있었다. 넷째, 위의 연구결과를 종합하여 20대 미혼 직장 여성을 대상으로 하는 화장품브랜드 에바스 화장품 이오앙스(25ans) 사이트에 효과적인 감성마케팅을 도입하여 브랜딩 사이트를 구축 전략을 제시할 수 있었다. 이러한 연구 결과는, 감성마케팅이 브랜딩 사이트 구축에 중요한 요소로 작용할 것이라는 것을 시사하며, 웹사이트에서 감성을 잘 활용하는 것이 웹사이트의 성공적인 요소의 한 부분으로 활용될 수 있다는 것을 의미한다. 본 연구에서 얻어진 감성브랜딩 전략은 성공적인 브랜딩 사이트를 구축하는데 도움이 될 것으로 기대한다.;Most of the web sites today are designed according to simple provision of information and simple connection method. As a result, emotional areas cannot be defined or expressed and they are only operated within partially defined areas. However, multi-sensual factors that stimulate emotions such as music, sound, animation and images possess unlimited potential and will function as important factors that motivate web site visits. The 21^(st) century is referred to, as an age for women. This implies that an emotional age that demands for feminine sensitivity, creativity, and imagination has arrived. As stratum that leads expenditures, social influence of women will gradually expand. Along with the increase of the Internet users, women's purchase through the Internet is continually increasing. This research was conducted to understand the problems about cosmetic brand sites targeting women customers. And based on the emotional marketing through subdivided analysis, the research proposes a direction for branding site construction strategy. And the following are the results. First, we were able to learn how to extract and apply the method for emotional branding strategy on the web. We investigated about social changes, in which emotional society is rising, through theological investigation, and based on the concepts of emotional marketing, we were able to study about an effective branding site strategy. Second, the research understands the current conditions and branding strategies of domestic and foreign cosmetic brands and analyzed site operation condition to understand the merits and demerits of each company to propose improvement measures. Third, through an analysis conducted about the life styles of single working women in their twenties, the research understands the emotions of single working women in their twenties and extracted the emotional factors to provide a pillar for cosmetic brand site construction, which targets single working women in their twenties. Fourth, the results driven as above were summarized to propose a branding site construction strategy by inducing an effective emotional marketing in 25ans site of Evas Cosmetic of Korea, whose targets are single working women in their twenties. Such results of this research point out that emotional marketing will function as an important factor in branding site construction and possesses significance, which well uses the emotions in the web sites, which could be utilized as a part of successful factors. Emotional branding strategy achieved through this research is expected to aid in successful branding site construction.-
dc.description.tableofcontents목차 = i 논문개요 = iV Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구배경 및 목적 = 1 B. 연구내용 및 방법 = 2 Ⅱ. 이론적 고찰 = 4 A. 감성마케팅의 개념 = 4 1. 감성마케팅의 정의 = 4 2. 감성사회의 배경과 변화 = 5 3. 감성마케팅의 전략 및 사례 = 9 B. 브랜딩 사이트의 개념 = 10 1. 브랜딩 사이트의 정의 = 10 2. 브랜딩 사이트의 기능 = 13 C. 감성 브랜딩 사이트 전략 = 16 1. 감성 브랜딩의 개념 = 16 2. 감성 브랜딩의 과정 = 17 3. 감성 브랜딩 사이트 전략 = 20 A.국내 외 화장품 브랜드 현황 및 분석 = 23 1. 국내 외 화장품 시장의 규모 = 23 2. 국내 외 화장품 브랜드 현황 = 25 B. 국내 외 화장품 브랜드 사이트 선정 및 분석 기준 = 27 사이트 선정 기준 = 27 2. 사이트 평가항목 = 27 3. 선정 사이트 리스트 = 28 C. 국내 외 화장품 브랜드 사이트 분석 = 28 1. 국내 화장품 브랜드 사이트 분석 = 28 2. 국외 화장품 브랜드 사이트 분석 = 43 Ⅳ. 20대 미혼 직장 여성의 라이프스타일 조사 = 57 A. 20대 미혼 직장 여성의 라이프스타일 조사 = 57 Ⅴ. 사례연구 = 62 A. 대상 사이트의 선정 및 연구방향 = 62 B. 브랜딩 사이트 구축을 위한 가이드라인 = 62 C. 에바스 화장품 이오앙스(25ans) 사례연구 = 64 Ⅵ. 결론 = 67 A. 연구결과 요약 및 시사점 = 67 B. 연구의 한계점과 향후 연구방향 = 69 참고문헌 = 70 ABSTRACT = 73-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3878970 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 정보과학대학원-
dc.subject감성마케팅-
dc.subject브랜딩 사이트-
dc.subject화장품-
dc.subject20대 미혼 직장 여성-
dc.subjectemotional marketing-
dc.subjectbranding site-
dc.subjectcosmetic-
dc.subjectsingle working women in their twenties-
dc.title감성마케팅을 기반으로 한 브랜딩 사이트 구축 전략에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle20대 여성 대상의 화장품 사이트를 중심으로-
dc.title.translatedA Research on Branding Site Construction Strategy Based on Emotional Marketing : Focusing on Cosmetic Site for Single Women in Their Twenties-
dc.format.pagev, 74 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major정보과학대학원 전자상거래학전공-
dc.date.awarded2002. 8-
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