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웹-기반 가상대학 시스템의 설계 및 구현

Title
웹-기반 가상대학 시스템의 설계 및 구현
Other Titles
Design and Implementation of Web-Based Cyber-University System
Authors
이세영
Issue Date
1999
Department/Major
정보과학대학원 컴퓨터정보학
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Advisors
용환승
Abstract
Owing to the development of advanced information communication technologies, ideas for educational scheme have been basically changed. They highlight the importance of a life education utilizing multimedia in any cyber space. It makes possible such educational activities that any learner can acquire necessary knowledges and technologies immeadiately according to his schedule at any available time and place. In addition to it, as one, who had no chance of a college education, can study at both home and his working place, it could be mentioned that the flexible consumer-centered scheme of the education can be set up. In domestic and foreign countries nowadays, new type of schools appear based upon the informational communication technologies. They includes cyber universities with curriculums for people all over the world, and new educatuional scheme utilizing the communication net and satellites. As the re-structuring and re-engineering of the educational scheme increase entailed by continuing developemt of the informational communication technologies, interests and debates for cyber education will be accelerated more and more. Along with this new trend, the paper embodied a cyber educational platform which any institution-including general educational institution and public institution-capable of utilizing the internet line could apply to its purpose irrelative to learners, time and place of education, and curriculums. In this system, there are different types of menus and services according to such user's rights as system operators, professors, assistant instructors, students. In order to keep in close contact between students and professors, provided are various serivices such as the official announcement, transcripts of lecture, bulletin board, Q/A comer, report box, archive of study materials, electronic mail box, memorandum including checking of one's attendance and school record. For the purpose of activating small group studies and discussion about given subject, it can organize into groups automatically and provide with debating rooms. Immediately on entering the service, a user will be provided on Java applet memo window showing unread official announcements, transcripts of lecture and memos. The system is implemented by separating with both HTML design and programming part by templete concept. Overload of iterative server is solved by adjusting the numbers of DB servers of each service. This paper consists in three areas. The present status of web-based cycber universitys in operation was first investigated and analized. Second area covers the design and embodiment procedure of the cyber university developed by this paper. It also included some technical problems and their solutions during the procedure. The last area proposed an image of the future for advanced cyber univerisity based upon the research outcome in this paper.;첨단 정보통신공학의 발달로 교육 체제에 대한 생각이 근본적으로 변화하고 평생교육의 중요성이 강조되면서, 이제는 가상 공간에서 멀티미디어를 활용하여 학습자가 편리한 시간에 편안한 장소에서 자신이 필요로 하는 지식과 기술을 스스로의 진도에 맞추어 즉각적으로 습득할 수 있는 교육 활동이 가능하게 되었다. 또한, 기존에는 대학에 갈 수 없었던 사람들도 직장에서 일을 하면서 가정이나 일터에서 지속적으로 공부하여 학위를 취득할 수 있는 수요자 중심의 유연한 교육 체제가 성립할 수 있게 된 것이다. 이에 따라 최근에 국내외에서는 정보통신공학에 기반을 둔 새로운 행태의 첨단 학교가 등장하는가 하면, 고등교육 기관 중 전 세계 학습자들을 대상으로 각종 코스를 개설·운영하는 가상 대학이 설립되기도 하고, 통신망이나 위성 등을 활용한 교육체제도 나타나고 있다. 첨단 정보통신공학이 지속적으로 발전하고 이에 따라 교육체제의 리스트럭처링과 리엔지니어링이 증가하면 할수록, 이와 같은 새로운 평생학습을 현실화시킬 수 있는 형태의 교육 체제라 할 수 있는 가상교육에 대한 관심과 논의 역시 더욱 더 가속화될 것이다. 본 논문에서는 이와 같은 국내외 추세에 발 맞추어 교육의 대상, 교육시간 및 장소, 교육의 방법과 무관하게 일반 교육기관, 공공기관 뿐 아니라 인터넷 사용이 가능한 어떠한 단체에서도 쉽게 적용할 수 있는 가상교육 플랫폼을 직접 설계, 구현하였다. 본 시스템은 운영자, 교수, 조교, 학생 등 이용자 권한에 따라 메뉴 및 제공 서비스를 차별화 하였다. 학생, 교수간의 긴밀한 상호작용을 도모하기 위해 공지사항, 강의록, 자유게시판, 질의응답, 레포트함, 자료실, 전자메일, 메모 등 다양한 형태의 서비스를 제공하며, 이용자의 수업 참여를 반영한 출석/성적처리 기능을 지원한다. 또한 소집단 학습과 토론의 활성화를 위해 자동 조 편성 및 조별 토론 기능을 제공하며, 시스템에 로그인과 동시에 해당 이용자가 아직 조회하지 않은 공지사항이나 강의록, 그 밖의 운영자 동보 메모 등을 개별적으로 알려주는 자바 애플릿 메모창도 특징적이다. 시스템 내부를 살펴보면 템플릿 개념을 적용하여 서비스 클라이언트 개발 과정을 HTML 디자인 부분과 프로그래밍 부분으로 분리하였으며 각 서비스 DB 서버 개수를 조정하여 iterative 서버의 과부하 문제를 해결하였다. 본 논문의 영역은 세 가지이다. 첫째 현재 운영되고 있는 웹-기반 가상대학의 국내외 현황을 살펴보고 가상대학 시스템의 오늘을 진단해 보았다. 둘째, 본 논문에서 개발한 웹-기반 가상대학 시스템의 설계와 구현 과정을 설명하고 그 과정에서 발생한 기술적 문제들과 해결책을 논하였다. 셋째, 지금까지의 연구 경험을 바탕으로 바람직한 가상대학 시스템의 미래상을 제안하였다.
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정보과학대학원 > 컴퓨터정보학과 > Theses_Master
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