View : 943 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor梁惠淑-
dc.contributor.author金得信-
dc.creator金得信-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:49Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:49Z-
dc.date.issued1977-
dc.identifier.otherOAK-000000057857-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/202966-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000057857-
dc.description.abstractMax Frisch의 戱曲 「안도라」는 1946年 Frisch가 獨逸을 訪問하여 滯留하는 동안 記錄한 “안도라의 유태인”이라는 散文的 스케취에 의해 着想되었다. 作品 題目이 되는 안도라라는 이름은 實際의 小國家와는 아무런 關係가 없는 모델적 性格을 갖고 있다. 그러나 作家가 作品 構想을 體驗한 獨逸 第三帝國時代가 意識的으로 나타나 있음을 否定할 수 없다. 즉 「안도라」에서의 안도라 住民들과 主人公 Andri의 關係는 獨逸 第三帝國時代 當時의 獨逸國民과 유태인에 대한 間接的인 比喩가 된다. 이러한 比喩로서의 「안도라」에서 獨逸 第三帝國時代의 유태인 排斥主義의 先入觀은 좋은 모델적 素材가 되고 있다. 作品 「안도라」에서 Can이 Schwarzen이라는 敵國의 한 女人과의 사랑 행각으로 인해 태어난 自己의 親子息을 유태인의 아이라 칭하여 양아들의 形式을 取한데서 비롯된다. 이러한 Can의 卑怯으로 인한 거짓에서 始作된 Andri가 유태인이라는 虛僞의 事實은 안도라 住民들의 先入觀에 의해 하나의 假象的 眞實이 形成되어 결국엔 Andri를 죽음으로 이끌어가고 있다. Andri를 先入觀의 祭物로 犧牲시키는 안도라 住民들의 總體的인 罪獨에 대해 觀客은 批判을 가할 수 있다. 왜냐하면 觀客이 作品 가운데로 빠져들지 않고 오히려 作品과 美學的 槪念의 距離를 維持하도록 作品을 構成시킨 作家의 意圖的인 配慮 때문이다. 다시 말해서 喜劇的이라기 보다는 悲劇的 性格을 띄우고 있는 逸 第三帝國時代의 「안도라」에서 喜劇的 要素를 抽出해 낼 수 있는것은 「안도라」가 形態面에서 Brecht에게 露骨的으로 依存하고 있기 때문이다. Brecht의 敍事劇은 아리스토텔레스的 演劇에 대한 批判을 中心으로 成立되었다. 그리고 이 批判은 感情移入의 拒否로서, 具體的으로는 「詩學」의 카타르시스 槪念에 대한 批判이다. 즉 敍事劇은 感情移入에 基礎를 두지않은 演劇이며, 이러한 感情移入을 排除시켜 觀客으로 하여금 舞臺위에서 일어나는 事件에 대해 距離를 維持하여 批評的 姿勢를 要求하는 것이며 나아가서는 變化의 可能性을 要求한다. 한편 喜劇은 悲劇의 경우처럼 運命의 힘에 의해 環境, 즉 社會에 支配당하지않고 旣存社會에 대해 批評的 視線을 가하여 變化의 可能性을 認識시켜주는 社會敎育的 意圖를 갖는다. 要約해 보면 敍事劇은 悲劇과는 相反되나 喜劇과는 많은 一致點을 보이고 있다. 作品 「안도라」에서는 構造와 言語面에서 疏外要素를 考察할 수 있는데 이러한 疏外要素는 觀客으로 하여금 作品과 Distanz를 維持시켜 喜劇的 要素를 認知시켜 준다. 이러한 喜劇的 要素는 특히 「안도라」의 構成과 人物들 가운데서 찾아 볼 수 있다. Frisch는 「안도라」를 통해 先入觀의 橫暴로 Andri를 犧牲시키는 안도라 住民들을 告發하는 것에 그치지 않고 作家가 作品構想을 體驗한 獨逸 第三帝國時代 역시 告發하고 있다. 그리고 「안도라」가 어느 時代나 어느 空間에도 適用될 수 있는 모델적 性格을 갖고 있음은 곧 獨逸 第三帝國時代에만 局限하는 것이 아니라 現代의 社會에 대한 批判과 變化의 可能性을 要求하는 것이다.;Max Frisch visited Germany in 1946 and noted down the prosesketch, "the jew of Andorra" which was the first draft of his play "Andorra" during his stay in the Germany. Andorra, the name of the work is nothing to do with the name of the real little country; Andorra is the name for the model. But we can't deny that Frisch has taken out consciously the history of Germany under the third Empire. Namely the relation between andorra people and the hero, Andri is the indirect metapher of that between the german people and the jew at the times of the third Empire of Germany. In "Andorra" as a metapher, the prejudice against the jew, antisemitism, at the times of the third Empire of Germany should be a good matter for a model. Beginning of the prejudice in "Andorra" was formed by the teacher, Can's lie. He had a connection with a woman from an enemy of Andorra, called Black and got a son, but he called his own son an adopted son, Andri. Can's lie caused by his cowardice, that is Andri was a jew was made a pretended truth by the prejudice of andorra people and at last led Andri into death. The collektive crime of andorra People that sacrificed Andri for an offering of the anti-Semitism can be criticized by the public. Because Frisch wrote "Andorra" with an intention in order that the public should not fall into the drama but could watch the drama at a distance. The reason why we can extract comic elements from "Andorra" which is more tragic than comic is that "Andorra" can be recognized to take the form of a distinct imitation of B. Brecht. Brecht's epic drama is formed upon placing a great emphasis on the criticism about Aristotle's drama. This criticism starts refusing the empathy and concretely speaking, refusing the Catharsis concept of "Poetics." Brecht's drama is the one, not based on the empathy but prevented from it. Epic drama requires the public to keep a distance from the occurrences on the stage and also take a critical attitude toward them and forwardly the possible change. On the other hand, the comedy is not, subject to the circumstances, society, on the contrary, the tragedy is under the control of the circumstances by the fate. The comedy which has the public criticize the existing society and recognize the possible change of it, has the purpose of the social educations. In a word the epic drama is contrary to the tragedy, but in a accord with the comedy in many respects. In "Andorra" we can consider the elements of alienation in the part of the structure and the speech. These elements of alienation can make the public recognize the comic elements of "Andorra" by keeping a distance from it. These comic elements can be found out especially in the part of the plot and the figures. Frisch informs us of the prejudice of andorra people who sacrifice Andri through the play "Andorra." And beyond that be also informs us of the tyranny of the third Empire in the german history. It means also the criticism of the present society and it's possible change for the better world that "Andorra" has the chracter of model which could be applicable to any times and any spaces.-
dc.description.tableofcontents目次 = iii 論文槪要 = iv Ⅰ. 序論 = 1 Ⅱ. 敍事劇과 喜劇 = 8 A. 悲劇과 喜劇의 本質 = 8 B. 敍事劇과 疎外效果 = 16 C. 疎外效果와 喜劇 = 23 Ⅲ. 안도라의 疎外要素 = 26 A. 構造 = 27 B. 言語 = 29 Ⅳ. 안도라의 喜劇性 = 32 A. 構成 = 32 B. 人物 = 33 Ⅴ. 結論 = 44 參考文獻 = 48 ABSTRACT = 50-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1985807 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title疎外效果를 통해 考察한 Max Frisch의 戱曲 「안도라」의 喜劇的 要素-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagev, 52 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 독어독문학과-
dc.date.awarded1977. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 독어독문학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE