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R.Musil에 있어서 Ulrich의 '可能性' 問題

Title
R.Musil에 있어서 Ulrich의 '可能性' 問題
Authors
徐溶佐
Issue Date
1975
Department/Major
대학원 독어독문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
姜熙英
Abstract
本論文은 作家 Musil이 生前에 發表한 作品 Der Mann ohne Eigenschaften (「特性없는 男子」)의 Ⅰ . Ⅱ部에 限定해서, 作品의 內面的 意味分析과 解說을 試圖한다. Musil은 戰爭前期를 現今까지와 未來의 모든 問題의 共通分母로 看做해서, 體驗을 體驗할 者가 없는, 人間性不在의 特性만의 世界를 診斷한다. 줄거리는 平面的으로 散在해 있고, 時計바늘의 進行速度는 一定치 않다. 또한 그에게는 內容없는 形式은 存在하지 않는다. 따라서 小說의 虛構性은 思想에 從屬되어, 思想에 대한 情熱이 藝術에 대한 情熱을 凌駕하는 脫小說이 된다. 直說法的 報告形式에 滿足치 않고, 思惟및 실제 일어난 事件, 完結된 것까지 接續法的으로 表現된 점은 ‘可能性’의 意味를 더욱 짙게 한다. 現實의 非現實化를 通해서 有史以來의 一切의 價値를 否定하고 새로운 可能性을 摸索한다. 단 이 새로운 價値도 可變性을 前題로 한다. 이 現實과 非現實의 사이에서 彷徨하는 Ulrich는 可能性 感覺의 代辯者로 登場한다. 可能性 感覺이란 있을 수 있는 모든 것을 생각하는 能力, 혹은 있는 것을 있지 않은 것보다 더 重要視하지 않는 能力이라 規定된다. 따라서 現實의 矛盾을 除去한 理想的인 것에 대한 感覺이며, 아직 깨어나지 않은 神의 意圖를 包括하고 있는 것이다. 重要人物이 되려면 그는 돌연 物質的世界의 無意味性을 깨닫고, 現實을 떠나기로 작정한다. 그는 特性만의 世界인 現實에 精神的인 關與를 否定하는 ‘特性없는 男子 ’가 되는 것이다 . 特性이란 現實에 適用되는 人間의 能力이라는 意味에서, 그는 特性없는 男子인 것이다. 올바른 生의 問題만을 생각하며 그가 우연히 參與하게 된 ‘平行 運動’은 그의 人類改善의 意志의 試驗場이 된다. 이 人類改善의 意志는 精神世界의 Utopie이며, 이 Utopie는 可能性이란 말과 거의 同義語가 된다. 可能性을 束縛에서 解放시켜 發展시키면 Utopie가 생기고, Utopie란 이의 可變性과 作用을 觀察하는 實驗이다. 現實에는 非現實에의 어리석은 慾望이 늘 共存한다. 그리하여 觀念的으로는 意識的인 Utopie를 그리고 있지만 마음 속으로는 그 可能性이 實現되는 것을 留保하는 心情이 된다. 이 Utopie 非現實의 Ironie는 Musil의 文體의 曖昧性과, Ulrich의 思考의 不確實性과 함께 이 大作의 未完成을 意味한다. 후회할줄 모르는 罪人들에게 福音을 傳達하는 牧者의 呼訴와 같이 끊임없이 계속되는 形而上學的 討論은 失敗를 거듭한다. 그러나 그의 失敗, 思考, 沈?은 누구의 成功, 雄辯보다 낫다. 항시 ‘假定的으로 산다’는 觀念과 함께 無限한 可能性의 喜悅을 追求하기 때문이다. 이 小說은 이 世界의 精神的 成就에 寄與하려 했던 Musil의 意圖처럼, 小說의 構成이나 形式보다는 道德發展의 새로운 方向을 위해 可能性의 限界를 探究하는데 意義가 있다고 본다.;This paper is concerned. with analyzing and interpreting some underlying meanings of the novel The Man Without Qualities by Robert Musil, confining it to the volume I and II that appeared in print before the writer's death. Measuring the situation just before the First World War as a common denominator of all problems involving the past and future, Musil tries to take into account the qualities of the world in which no humanity exists with no man who tries to live his life. The development of the story is rather loose and. the time reference is quite irregular. To Musil, however, no form exists without content. The subordination of the novel to the ideas outgrows ordinary novels. For Musil, at least in this work, a passion for ideas outweighs a passion for art. It seems that Musil's description of thought and events followed not by the indicative mood but by the subjunctive mood is effectual in determining the meaning of 'possibility'. With the unrealization of reality, all values since the dawn of history are denied and new possibilities including even variability of the new value are pursued. Ulrich, the hero, wandering between reality and unreality, represents a man who has a sense of possibility. This sense of possibility is defined as an ability of thinking of all possible matters or an ability of thinking no more about what it is than about what it is not. It is, therefore, the sense for something ideal that should have eliminated. all contradictions of reality, and. that should have included God's intention which He is yet being unaware of. The hero who intends to become a very important person suddenly begins to be aware of insignifIcanoe of the materialistic world. He then decides to leave reality. He becomes the man without qualities' who denies to commit his mind to the reality of the world where men with qualities commit their minds to this reality. He is a man without qualities in that 'qualities' is the human ability to adjust to reality. Thinking only of the problems in right life, he involves himself in a "Collateral Campaign" in which he experiments with his intention to improve mankind. This is called a Utopia of his spiritual world. The Utopia seems to be almost the same as 'possibility'. Possibility eventually becomes a Utopia, when possibility is free from the restraint of the reality and develops itself. The Utopia is then an experiment to see how all possibilities emerge and operate in life. Reality always co-exists with a silly desire for unreality. He is consciously longing for Utopia, but on the other hand, he subconsciously delays realizing its possibility. This irony of unrealization signifies the incompleteness of the huge novel with Ulrich's uncertainty of thoughts as well as Musil's ambiguity of literary style. As the shepherd. who preaches the gospel to unrepented criminals, Ulrioh's metaphisical discussions constantly continues but ends in failures. However, no other eloquences and successes are better than his failures, thoughts, and silence. It is because he pursues the joy of infinite possibility along with the concept that he always lives his life hypothetically. As Musil intended in this novel to contribute the spiritual achievements to the world, the novel is more successful in pursuing the limitations of possibility for the direction toward a new morality than in its form and. structure.
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