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실천적 인식론에 기초한 '성결' 교육의 한 방법 모색

Title
실천적 인식론에 기초한 '성결' 교육의 한 방법 모색
Other Titles
A Study on The Educational Methods of 'Santification' Based on Praxis Epistemology (In The Context of Sung Kyul Church)
Authors
홍미숙
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 기독교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
손승희
Abstract
본 논문은 T.H.Groome의 실천적 인식론에 기초하여서, 예수교 대한 성결교회를 장으로 한 '성결'교육(The Educational Methods of Sanctification)의 한 방법을 모색하는 것을 그 목적으로 한다. 제1장에서는 최근 기독교 교육학의 흐름 속에서 실천적 인식론으로의 전환을 이야기하고, 이에 반해 실천적 인식론에 근거하지 않으므로써 예수교 대한 성결교회의 교육이 안고 있는 문제점을 지적한다. 그리고 이에 따른 교육적 대안으로 실천적 인식론에 기초한 교육방법을 모색해야 한다는 것을 제언함으로써 논문의 목적과 의의를 밝힌다. 제2장은 예수교 대한 성결교회의 교육방법을 모색할 수 있는 가능성에 대한 예비적 고찰로서 실천적 인식론의 이론적 전제와 Shared Praxis 교육방법을 살핀다. 우선 실천적 인식론의 이론적 전제는 그룸의 신학적, 철학적, 교육학적 기반위에서 이해된다. 그의 신학적 기반은 하나님 나라에 대한 활력있는 응답과 기독교 신앙 형성과 그리고 인간의 해방에 있다. 다음으로 그의 철학적 기반이 되는 것은 아리스토텔레스, 헤겔, 막스, 하버마스, 프레어리의 사상에 있는데, 특히 프락시스 인식론을 교육 철학의 중심 구조로 사용하는 프레어리에게서 많은 영향을 받았다. 끝으로 그는 신학과 기독교 교육의 상호적 관계위에 그 교육학적 기반을 두고 J.Piaget의 기원 인식론(Genetic Epistemology)에서 그 타당성을 규명한다. 다음으로 그는 실천적 인식론을 토대로 하여서 Shared Praxis 교육방법을 제시한다. Shared Praxis 교육방법은 학습자들의 현재적 행동을 기독교 이야기와 비젼을 상호 비판적, 변증법적으로 성찰하여 실천적 행동에의 결단을 촉진시키는 것이다. 그룸은 이것이 기독교 신앙과 삶의 균열을 줄이며 이론과 실천의 통합을 유지시킬 수 있다고 본다. 제3장은, 제2장에서 살핀 실천적 인식론을 기반으로 하여 예수교 대한 성결교회를 장으로 한 교육방법 모색을 시도한다. 이를 위해 우선 현재 예수교 대한 성결교회의 교육방법을 유년부, 초등부, 중고등부, 구역공과를 중심으로 분석한다. 다음으로 예수교 대한 성결교회의 교육 신학적 전제가 되는 웨슬레 신학의 성결론을 사회 실천적 문제에 촛점을 두어 살핀 후, 여기에서 '성결'교육의 한 방법의 근거를 찾는다. 셋째로 그룸의 실천적 인식론을 예수교 대한 성결교회의 교회적 전통과 그 교육의 장에 적용 하는 데 있어서 그의 한계점과 가능성을 지적한다. 그리고 그 적용 가능한 것의 하나로 '성결'교육의 한 방법 모색을 시도한다. 이 교육 방법은 성서와 학습자의 현재적 상황을 상호 비판적으로 성찰하여 성결한 그리스도인의 삶으로 이끌어 내는 것이다. 이것은 예수교 대한 성결교회의 교육 목적 - 중생하고 성결한 삶 - 을 보다 효과적으로 수행할 수 있는 교육방법이 될 수 있다고 본다. 논자는 '성결'교육의 한 방법으로 크게 세 가지로 제시한다. 먼저, 학습자들이 개인적, 사회적 성결을 함께 추구하는 삶을 살아가도록 하기 위해서, 성결교회는 보다 폭넓은 신앙 공동체라는 교육의 장이 되어야 한다. 둘째는 이 신앙공동체 안에서 학습자들은 하나의 해석하는 주체로서 참여하는 해석학적 교육방법이 이루어져야 한다. 끝으로 성결을 목표로 하는 교육은 사회 변화를 촉진시킬 수 있는 가치관과 신념체계를 의도적이며 계획적으로 형성시키는 교육적 활동이 있어야 한다. 제4장에서는 본 논문의 내용을 요약하고 본 논문의 한계점과 함께 후속연구를 위한 제언을 한다.;The purpose of this thesis is to explore the educational methods of sanctification in the context of Sung Kyul Church on the basis of T.H.Groome's praxis epistemology. The first chapter deals with the transition from the traditional epistemology to the prixis epistemology happening in the latest christian education and also deals with the problem of Sung kyul education in which praxis education approach is being ignored or not practiced. And as an educational alternative, it is suggested here that Sung Kyul Churches seek for the educational methods based on praxis epistemology. In the second chapter, the theoretical presupposition of praxis epistemology and shared praxis methods are studied as an preliminary work to explore its possibility as an educational methods of Sung Kyul Church. The theoretical presupposition of praxis epistemology can be regarded in terms theological, philosophical, and educational background. It is theologically grounded in alive and responsible response to the Kingdom of God, Christian faith forming, and the human freedom. Its philosophical foundation can be traced to the thoughts of Aristoteles, Hegel, Marx, Harbermas and Freire. In particular, it owes a great deal to Paulo Freire who constructs praxis epistemology in his educational philosophy. Educationally, it is grounded in the interrelation of theology and Christian education. And Groome finds out the validity of his theory in Genetic Epistemology of J. Piaget. With the basis of this praxis epistemology, he suggests shared praxis methods. This methods encourage people to make a commitment to practical action, leading them to have a critical and dialectical reflection on their present actions in the lights of the Christian Story and Vision. Groome believes that shared praxis methods can decrease the gap between Christian faith and real life, uniting theory and praxis. The third chapter is to explore the educational methods based on prixis epistemology in the context of Sung Kyul Church. For this purpose, the author first investigates the educational methods of Sung Kyul Church, by analyzing the texts of pre-school, primary, junior and high school, and adulthood. Secondly, Wesley's theology, the foundation of Sung Kyul education, is considered with focus on social and pratical issues in order to find the ground of educational methods of sanctification. And then, the author will indicate the limits as well as the possibilities of applying praxis epistemology in the dinominational tradition and educational methods of Sung Kyul Church. This methods lead people to live a sanctified life through critical reflection of the Bible and their present life situation. It can be more effective methods to accomplish the purpose of Sung Kyul Church, the life of conversion and sanctification. As the conclusion, Educational Methods of Sanctification is suggested in three respects. First, Sung Kyul Church need to become an educational context of broader faith community in order for learners to seek a life of both individual and social sanctification. Secondly, learners should engage in hermeneutical process of educational methods as interpreting subjects in faith community. Finally, the education of sanctification needs to provide educational activities which are intended to form values and belief systems forstering the social transformation. The forth chapter summarizes the contents of this thesis and then makes suggestions on the future studies along with comments on the limits of this thesis.
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