View : 490 Download: 0

Baroque조곡의 역사적 고찰과 분석

Title
Baroque조곡의 역사적 고찰과 분석
Other Titles
A Study in History of Baroque Suite Form : George Frideric Handel's Suite No. 10
Authors
李柱瑛
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 기악과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
河在恩
Abstract
조곡은 Baroque 시대의 가장 중요한 기악 형식의 하나로, 고전파의 소나타 형식이 나타날 때까지 그 중요성을 잃지 않았다. 조곡의 유래는 중세 말기의 궁정 사교춤이나 민속 무용에서 찾아 볼 수 있으며, 16세기부터 발달하기 시작했는데 초기의 조곡에는 일정한 법칙이 없었다. 그러나 17세기 초에 Paul Peuerl (1570~1625), Issac Posch (?~1623), Johann Hermann Schein ( 1586~1630) 등에 의해 통일된 조곡 형식이 추구되었다. 이에 비해서 불란서 작곡가 Jean-Baptiste Besard ( 1567~1617 ), Jacques Champion de Chambonni?res ( 1602~1672 ), Louis Couperin ( 1626~1661 ), Jean-Henrid Anglebert ( 1628~1691 ) 등은 고정된 형식이 배제된 자유로운 형식의 조곡을 작곡했다. 이러한 과정을 거쳐서 17세기 중엽 Johann Jacob Froberger ( 1616~1667 ) 에 의해 allemande, courante, sarabande, gigue로 구성된 Baroque조곡이 확립되었다. 이 Baroque조곡은 Johann Sebastian Bach( 1685~1750 )에 이르러 절정을 이루었는데, 같은 시대의 George Frideric Handel ( 1685~1758 ) 은 Bach와는 다르게 자유로운 배열과 추상적인 악장의 사용으로 조곡이라기보다는 소나타에 가까운 형식을 만들어냈다. Baroque 시대가 끝나는 18세기 중엽에는 sonata, symphony, concerto 등이 새로운 음악 형식으로 등장했으며, 이 당시에 조곡의 형식을 계승한 것으로는 divertimenti, cassation, serenades를 꼽을 수 있다. 그러나 19세기 말에는 조곡이 다시 중요한 음악 형식으로 재등장하기 시작하여, Franz Paul Lachner ( 1803~1890 ) 와 Joseph Joachim Raff ( 1822~1882 ) 같은 작곡가들이 조곡의 형식을 부흥시키려고 노력했다. 그 후 Arnold Sch?nberg ( 1874~1951 ), Paul Hindemith ( 1895~1963 ) 등 현대 작곡가들이 조곡을 작곡했으나, 이 조곡들은 Baroque시대의 조곡과는 다르다는 것을 알 수 있다. Handel의 조곡 10번 d단조를 분석한 결과, 다음과 같은 형식적 특징을 발견했다. 첫째, 조곡을 구성하는 악장은 allemande, allegro, air, gigue, menuetto로, allemande, courante, sarabande, gigue로 구성된 Baroque 조곡의 형태에서 벗어났다. 둘째, 각 악장의 형식은 원형 2부분 ( rounded binary ) 으로 되어있으며, air악장만 가요 3부분 ( three part song ) 형식이 사용되고 있다. 세째, 조성은 전 악장을 통해 동일하다. 그런데 한 악장에서의 A·B부분을 보면 A부분은, allemande 악장에서는 딸림조로 끝나고 있으며 air, menuetto 악장을 으뜸조로 allegro, gigue악장은 관계장조로 끝을 맺고 있다. 반면에 B부분에서 allemande, menuetto는 으뜸조로 시작해서 관계조로 전조한 후 다시 으뜸조로 끝나고 있는데, allegro, air, gigue는 관계조인 F장조로 시작해서 여러 조성을 거친 뒤 으뜸조인 d단조로 끝마치고 있다. 이상에서 본 바와같이 Handel은 Baroque조곡의 형태에서 벗어나, 추상적인 악장을 사용하며 악장들을 자유롭게 배열하고 있는 것을 알 수 있다.;Suite, a representative form of instrumental music of the Baroque period, had predominated before the emergence of classic sonata form. Suite form which has its roots in social dance in court as well as in folk dance, developed in the first half of the 16th century without any definite rule. At the beginning of the 17th century, Paul Peuerl (1570-1625), Issac Posch (?-1623), Johann Hermann Schein (1586-1630), and others tried to unify it. On the other hand, French composers like Jean-Baptiste Besard (1567-1617), Jacques Champion de Chambonnieres (1602-1672), Louis Couperin (1626-1661), Jean-Henri d'Anglebert (1628-1691), made suites free of formal rigidity. In the mid-17th century, following such a developmental process, Johann Jacob Froberger (1616-1667), established a standard form of suite which consists of four basic movements allemande, courante, sarabande and gigue. The standard suite form was perfected and fully bloomed by Johann Sebastian Bach (1685-1750), George Frideric Handel (1685-1758), a contemporary of Bach, made of form sonata rather than a suite with free arrangement and abstract movements. In the middle of the 18th century (at the end of the Baroque period), sonata, symphony, concerto and so forth appeared as new styles in music instead of the suite form, and at the same time, suite was succeeded by such forms as divertimenti, cassation and serenade. At the end of the 19th century, however, suite form reappeared as an important form in music. Franz Paul Lachner (1803-1890) and Joseph Joachim Raff (1822-1882) made efforts to revive the suite form. Thereafter, Arnold Sch?nberg (1874-1951) and Paul Hindemith (1895-1963) composed some suites, quite different from Baroque style. By analyzing Handel's Suite No.l0 D. Minor, the following characteristics were found: First, the movements of Handel's suite are composed of allemande, allegro, air, gigue, and menuetto, different from the Baroque suite which is made up of allemande, courante, sarabande and gigue. Second, each movement is made up of the rounded binary form, but only the air movement has three part song form. Third, the tonality is invariable throughout all movements. In the case of the first part of each movement, allemande ends with a dominant key; air and menuetto end with a tonic key, but allegro and gigue end in reIative major. In the case of the second part of each movement, allemande and menuetto begin with a tonic key, then modulate to a relative key, and finally end in original tonic key. On the other hand, allegro, air and gigue begin in F Major, and end on D Minor after transition into relative major and minor. In conclusion, it can be said that Handel created his own suite style which was abstract, free, and quite different from the Baroque suite.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE