View : 30 Download: 0

리트벨트(Gerrit T. Rietveld)작품의 형태분석을 통한 공간구성에 관한 연구

Title
리트벨트(Gerrit T. Rietveld)작품의 형태분석을 통한 공간구성에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Space Composition through the Form Analysis of Works of Gerrit T. Rietveld
Authors
이종선
Issue Date
1996
Department/Major
디자인대학원 디자인학과실내디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
권영걸
Abstract
합리주의적이고 실용주의적인 사상을 배경으로 근대디자인의 시도를 알리는 기능주의에 대한 요구는 20세기 건축과 디자인의 근원에 있어 가장 중요한 점이다. 그것은 고전 건축의 폐쇄적이고 육중한 형상을 새롭게 바꾸고, 건축에 대한 접근방식에 있어 '필요와 형식이 일치' 하며 '구조재료와 형식과의 일치'를 꾀하는 접근방식을 취하였다. 이러한 경향이 20세기 전반을 주도하는 강한 사조를 형성함으로써, 기능성과 통일성을 지향하는 새로운 건축사조들이 생겨났다. 이들 중 바우하우스(Bauhaus)를 비롯한 후기 근대디자인에 결정적인 역할을 주도했던 전위예술운동이 제1차세계대전 이후인 1917년 네덜란드에서 일어났다. 바로 데 스틸(De Stijl)운동이다. 과거를 연상시키지 않고 모든 전통적 영향을 배제한 새로운 디자인을 좌우명으로 하는 데 스틸 운동은 기하학적 형태구성과 비형식적인 균형의 사용 등을 통해서 현대건축에 지대한 영향을 끼쳤다. 오늘날 우리가 건축에서 말하는 '새로운' 이라든가 '근대적' 이란 표현속에는 이러한 시대정신을 밑바탕으로 하고 있다. 하지만 우리 시대에 난무하고 있는 건축적 제현상들은 이러한 근본적인 사상적 배경을 갖지 못한 채 정착되었다는 위험부담을 안고 있다. 따라서 근대건축의 본질적인 조형원리와 의지를 재고해 보는 것은 현 시점에서 매우 중요하다고 본다. 이러한 시도로써 본 연구는 데 스틸의 조형원리를 가장 충실하게 보여준 가구디자이너이며 건축가인 리트벨트(Gerrit T. Rietveld)를 통해 그의 작품에 나타난 아이디어를 종합해 보고 실제 디자인을 통하여 리트벨트의 조형의식을 재고해 봄으로써 현 시점에서 다시 한번 그 의미를 재평가해 보았다. 그 과정을 요약하면 다음과 같다. 1. 리트벨트의 생애와 시대적 배경을 알아보고 그의 사상적 배경이 되었던 데 스틸 이론들을 다음과 같이 분류하여 고찰하였다. ·신조형주의(Neo-Plasticism) ·요소주의(Elementalism) ·데 스틸(De Stijl) 운동과 건축이념 2. 리트벨트 작품을 조형적 측면에서 사례분석 하였다. - 표현형식에 있어 신조형주의적 경향에 충실하였던 1917∼1925년의 작품을 중심으로 사례분석하고 선(Line)적인 구성에서 면(Plane)적인 구성으로의 형태적 전개과정을 살펴보았다. - 앞에서의 형태적 전개가 건축으로 구축화되고 공간화됨으로써 유형화된 데 스틸 조형원리에 대해 알아보았다. - 리트벨트 작품의 조형적 특성을 종합해 정리하였다. ·기능·형태적 측면 ·재료·구조적 측면 ·색채·공간적 측면 3. 이상에서 분석한 리트벨트 작품의 조형적 특성을 바탕으로 한 공간구성의 예를 제시하였다. - 디자인의 전개과정에서 리트벨트 작품의 형태분석을 통해 얻어진 선과 면의 형태개념을 선형구성에서 평면형구성으로 구체화하였다. - 구체화된 형태요소를 수평면·수직면의 조합에 의해 공간개념으로 전환시키고 이를 시각화·공간화함으로써 연구의 의미를 밝히고 종합, 평가하였다. 이와 같은 과정을 통해, 본 연구는 리트벨트의 신조형주의적 사고의 틀을 바탕으로 근대건축의 본질적인 조형의미를 재조명해 보았고, 이를 토대로 현 상황은 물론 앞으로의 건축과 실내디자인의 전개에 있어 그 사상적 밑거름이 될 것으로 판단하며 또한 본 연구의 의의를 둔다.;The demand about the functionalism to report the trial of modern design with the rational and practical thought as back ground is the most important point in the origin of architecture and design of the 20th century. It renewed the closed and massive form of classical architecture and took the approach method to seek 'consistency of necessityand form' and 'consistency of structure material and form' in the approach method about architecture. According as this tendency formed the strong trend to lead the whole of the 20th century, the new architecture trend to aim at functionality and unification nature were generated. Out of these, the avant-garde art campaign which led the decisive role about the modern design of the latter period including Bauhaus was generated in Netherland in 1917 after the World War Ⅰ. It is just De Still movement. De Stijl movement to make the new design which excluded all the traditional influences as the motto without associating the past had great influence on the modern architecture through the use of geometrical form compositionand the informal balance etc. In the expression, 'new' or 'modern' that we say in architecture today, it is on the basis of this time spirit. However, all the architectural phenomena which are 3rampaging in our time are holding the risk burden that it settled while il failed to have this basic thought background. Thus, this researcher thinks that trying to consider the essential plastic principle and will of modern architecture is very important at this point of time. With this trial, in this study, by trying to integrate the idea through Gerrit T. Rietveld to be furniture designer and architect who showed the plastic principle of De Stijl in De Stijl most completely and by trying to consider the plastic consciousness of Gerrit T. Rietveld through practical design, this researcher tried to reevaluated the meaning once again at the present point of time which is the latter half perod of the 20th century. To summarize the course is as follows: 1. This researcher studied by examining the lifethne and time background of Gerrit T. Rietveld and classifing the De Stijl tlieories which became his thought background. * Neo-I'lasticism * Flementalism * De Still movement and architectural idea 2. This researcher tried the case analysis of the work of Gerrit T. Rietveld in the plastic side. - This researcher tried the case analysis and examined the formal unfolding process from line composition to plane composition, centering around the works in 1917-1925 which were faithful to the neo-plasticismistic tendency in the expression form. - This researcher examined about the plastic principle of De Stijl that the formal unfolding at above was materialized by being built and being made into space as architecture. - This researcher arranged the plastic featre of work of Gemt T. Rietveld by integrating it. * functional and formal side * material and structural side * color and spatial side 3. This researcher presented the example of space composition based on the plastic feature of the work of Gerrit. Rietveld which was analyzed above. - This researcher embodied the form concept of line and surface which was obtained through the form analysis of the work of Gerrit T. Rietveld in the unfolding process of design from linear composition to flat composition. - By converting the embodied form elements into the space concept(compounding of horizontal plane and vertical plane), visualizing this and making this into space, this researcher clarified, integrated and evaluated the significance of study. Through the process like this, in this study, this researcher tried to illuminated the essential plastic meaning of modern architecture again on the basis of the frame of neo-plasticisnrdstic thought of Gerrit T. Rietveld. And, on the basis of this, this researcher completes the meaning of this study, by thinking that it will be the manure of the thought in the unfolding of future architecture and interior design as well as the present situation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 실내디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE