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Export Market Strategy of Korean Small-to-Medium Sized Manufacturing Firms

Title
Export Market Strategy of Korean Small-to-Medium Sized Manufacturing Firms
Other Titles
한국중소제조기업의 수출시장 절약연구
Authors
徐廷彩
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 경영학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
Chee, Yong hee
Abstract
A number of studies have been made on export market strategy - market concentration vs. market spreading. However, there have been few empirical studies on this issue, especially for small-to-medium sized firms. Accordingly, this study is mainly concerned with evaluation of market strategy of small-to-medium sized manufacturing firms in terms of their export performance by conducting an empirical study as well as a detailed literature survey. The research findings are as follows: 1. High profitability is achieved by market con-centration strategy which is characterized by intensive market effort in a limited number of markets and high involvement in direct channel. 2. Rapid growth is attained by market spreading strategy which is characterized by allocation of market effort in a larger number of markets. Finally, the policy implications and the directions for future research are suggested. ;최근 수출시장은 소량다품종시대에 접어들어 중소기업의 역할이 크게 강조되고 있다. 이는 중소기업이 대기업에 비해서, 기술혁신을 통하여, 해외시장의 요구를 보다 신축성있게 대처할 수 있기 때문이다. 그러나 기업자원이 제한되어 있는 중소기업으로서는, 수출시장에 대한집중전략이 효율적인가, 아니면 분산전략이 효율적인가는 매우 중요한 과제이다. 이제까지 시장집중과 분산에 관한 연구는 많이 있었지만 대부분이 문헌연구이었고, 대기업을 대상으로한 연구였다. 따라서 본 연구에서는 이에 관하여 중소기업의 관점에서 이론적 고찰과 더불어 한국 중소기업의 자료를 활용하여 실증적 연구를 병행하였다. 실증적인 연구결과, 직접 경로 개입이 높으면서, 소수시장에 집중적으로 자원을 투입하는 시장집중전략을 채택하는 기업들은 수익성이 높았다. 또한 다수시장에 제한된 자원을 투입하는 시장분석전략을 채택하는 기업들은 성장성이 높았다. 이러한 연구결과를 토대로한 기업과 정부에 대한 제언과 미래연구방향이 결론에 제시되고 있다.
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일반대학원 > 경영학과 > Theses_Master
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