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야간고등학교 학생들의 부정적 태도 형성과 강화

Title
야간고등학교 학생들의 부정적 태도 형성과 강화
Other Titles
NEGATIVE ATTITUDE OF EVENING HIGH SCHOOL STUDENTS TOWARD SCHOOL ACTIVITIES : THE FORMATION ANF REINFORCEMENT
Authors
기순신
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
白明姬
Abstract
본 논문에서는 야간고등학교의 문제와 교사들이 학생들을 어떻게 평가·기대하며 또한 이 기대가 학생들의 태도와 자아개념에 어떻게 영향을 미치는지 알아보고자 한다. 서울의 경우, 1987학년도에 고교진학희망자 중 절반에 해당되는 12만명이 진학에서 탈락될 것으로 예상된다. 이는 해방이후 최고 기록이 될 것이다. 탈락되는 학생들은 서울에 있는 67개의 야간고교에 진학할 수 밖에 없으며, 5개교를 제외한 62개교가 사립이고, 1개교만을 제외하고는 66개교 모두 주간과 야간이 병행 설치 되어있다. 야간고교는 주·야간이 병행 설치되어 있음으로 해서 교육법상으로는 주·야간의 차별이 없이 주간고교와 동등한 위치에서 제도상의 운영을 하도록 되어있다. 그러나 교육실제에 있어서는 교육과정, 교육시설, 교사와 학생의 상호작용, 학생들에 대한 태도 등에서 주간과 야간 사이에 상당한 차이가 있어 많은 문제점들이 드러나고 있다. 본 연구는 이러한 문제점들을 제도적 측면과 교사와 학생의 상호 작용측면으로 나누었으며 그 문제점들을 보다 명확히 드러내 보이기 위해서 다음과 같은 연구문제를 설정했다. 첫째, 성적순에 의한 주·야간의 구분으로 야간에 진학한 학생들의 학습태도, 학교에 대한 태도는 어떠한가? 둘째, 주·야간의 구분에 따라 상대적으로 열등한 학생들로 인식된 야간학생들에 대한 교사의 기대는 어떠한가? 셋째, 야간고교내에서 교사는 어떠한 기준에 따라 ‘모범학생’과 ‘문제학생’을 구분하는가? 넷째, 교사는 어떤 학생을 문제학생이라고 보며 그러한 교사의 낙인은 학생에게 어떠한 영향을 미치는가? 설정된 연구문제에 답하기 위해 2개월 동안 야간고교의 수업을 참여 관찰하고, 교사 15명과의 면담, 학교에서 ‘모범학생’과 ‘문제학생’이라고 불리우는 학생들 15명과의 면담, 그리고 2, 3학년 학생들 250명의 작문을 분석하였다. 참여관찰, 면담, 작문분석을 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 주·야간의 구분은 주간고교의 수용능력 부족에 그 원인이 있었다. 따라서 연합고사에서 탈락된 야간고교생들은 자신에 대한 열등의식 때문에 학업에 대한 열의뿐만 아니라 자아개념이나 포부수준, 학업성취도가 낮았으며 학교에 대해 부정적인 태도를 갖고 있었다. 즉 주·야간의 구분은 상대적으로 열등하다고 생각하는 야간고교생들의 학업실패를 더욱 조장하는 결과를 가져왔다. 둘째, 교사들은 야간고교생들의 능력에 대해 낮은 기대를 하고 있었다. 이와 같은 낮은 기대는 학생들의 낮은 학업성취와 상화작용하고 있다. 셋째, 야간고교 내에서 교사들의 ‘모범학생’과 ‘문제학생’에 대한 분류 기준은 학업성취도보다 예의바름, 규범의 준수여부, 교사에 대한 태도 등이었다. 넷째, 교사들은 전학년도 담임을 통해서 그리고 학생의 외부로 나타난 인상을 통해서 어떤 학생들을 ‘문제학생’이라고 낙인찍으며 학생들은 그러한 교사의 평가에 맞추어 더욱 심화된 일탈자로 악화되었다. 교사의 부정적 낙인은 학생의 일탈을 더욱 심화시키는 결과를 가져왔다.;The purpose of this study is to investigate what are the several institutional problems of Evening High school, how students in Evening High Schools are expected by teachers, and then how the teacher's expectation influences on the attitude and self-concept of students. This study is heavily depended on two theoretical frameworks. One is the 'self-fulfilling prophecy' suggesting that students' school performance is various according to the teacher's expectations. The other is the label-ing theory in the classroom that assumes hierarchical interaction of those who label and those who are labeled. By labeling teachers categorize their stud-ents into different groups. This study attempts to answer the following questions: First, what is the difference between high School stud-ents and Evening High School students by the order of merit in their learning attitude and the perspective on school they are attending. Second, by streaming High School students and Evening High School students what is the teachers ex-pectation of the student in Evening High Schools who are relatively inferior to those in High School Third, in Evening High Schools, what is the 'teacher's criteria of categorizing "good students" and "trouble makers" Fourth, who are "trouble makers" and how they are labeled by teachers and how the labeling influences on students. Through the observation, through the depth inter-view and through analysis of composition during two months, this study found the following findings; First, the lack of High School resulted in Evening High School. The Evening High School Students showed low level motivation, concept, 'aspiration, achievement and negative attitude toward school because of inferiority. Second, teachers have low level expection of Evening High School students who are considered relatively inferior to High School students. Third, the criteria of labeling good students and trouble makers in Evening High Schools are the politeness, and how well they keep the school rules and attitude toward teacher rather than achievement. Fourth, teachers label the students through the first impression and the information from the previous grade. Students become what the teachers labeled them.
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