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都市 靑少年의 逸脫行爲에 관한 硏究

Title
都市 靑少年의 逸脫行爲에 관한 硏究
Other Titles
A STUDY ON DEVIANT BEHAVIOR OF URBAN JUVENILES
Authors
田淑子
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 사회학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이동원
Abstract
This study considers the relationship between the Korean juvenile delinquencies and the strength of the Korean juveniles‘bond to the socialization institutions such as home, school, peergroup and society for the purpose of illuminating the importance of home life for the juveniles and contributing a little to the presentation of basic directions for the solution of our juvenile problems. The deviance is defined as the acts against the norm, recognized widely as right ones throughout the conventional society. The tendency and the cause of our juvenile delnguencies are analized on the basis of T. Hirshi's Social Control Theory. Method of this research is that of questionnair to 1127 boy students of Seoul City high schools selected by random Sampling. And the results are analysed by the methods of frequence, crosstable, and multipse regression. In the research, the strength of the juveniles' attachment to home, school and peer group, their commitment and involvement to the conventional norms, their belief to the existing social laws, and their parents' socio-economic status are considered in connection with their deviance. With this consideration, the followings are drawn as the results of this research: 1) The more the jouth attach to their parents and school, the lower becomes a possibility of deviance. Family and school have a interrelationship with the deviance of juveniles but peer group has little effect on it. And the attachment to mother hers more influential effect on the juveniles' deviances than the attachment to father. 2) The more the juveniles commit to the conventional activity, the lower becomes the possibility of deviance. The intention of accomplishment in school education has an important role to check the deviance. 3) The more the juveniles are involved with the conventional activity, the lower be- becomes the possibility of deviance. Thus, the more the students spend time on the activity related to school (such as doing home work), the lower becomes the possbility of deviance. 4) The more affirmative the juveniles are toward the beliefs approved in society (especially, toward the legal code) the lower becomes the possibility of deviance. If the more juveniles accept the validity of the conventional legal system, the lower be- comes the possibility of deviance, and the juveniles are negative toward themselves or have a technique of neutralization justify their activity, the tendency of deviance increases. 5) Parents' socio-economic status has a connection with deviance. The students whose parents suffer from their low socio-economic status have more possibility of deviance than those whose parents belong to high socio-economic status, not because the parents of low socio-economic status have negative culture or value-judgement, but because they have weaker control over their children than the parents of high socio- economic status. Even if the parents of low socio-economic status have a strong control over their children, the possibility of deviance becomes low. These results draw a conclusion that the cause of Korean juveniles' deviance can be found in the phenomenon that relationships with socialization institutions is weakening as society changes. Especially school and family (mother) along with the involvement in the conventional activity and belief system have great influence on the juveniles' deviance behaviors.;본 연구는 가정, 학교, 동료집단, 사회 등과 같은 사회화의 기구들에 대하여 청소년들이 가지는 결속(band)의 정도와 일탈행위와의 관계를 분석해 봄으로써 가정과 자녀와의 중요성을 부각시키고 우리나라 청소년문제 해결에 기본적 방향을 제시하는데 부분적으로나마 도움이 되고자 하는데 그 목적을 두었다. 일탈행위를 기존사회(conventional society)에서 널리 인정되고 있는 규범을 어기는 행위로 규정하고 우리나라 청소년의 일탈행위의 경향성과 그 원인을 Hirschi의 사회통제이론을 중심으로 분석하였다. 연구방법으로는 무작위 추출방법을 통해 추출된 서울시내 고등학교 2학년 남학생 1200명을 대상으로 질문지 조사를 하였고 그 결과는 단순빈도(frequency) 교차분석(crosstable) 다변량 회귀분석(multiple regression)의 방법을 사용하여 분석하였다. 연구 내용에는 가정, 학교, 동료집단에 대해 청소년들이 가지는 애착(attachment), 기존 사회에서 인정되고 있는 행위에 대한 수용(commitment), 참여(involvement)의 정도와 신념(belief) 그리고 부모의 사회 경제적 지위(SES) 등과 일탈 행위와의 상관관계를 살펴보고 각각의 독립변수들이 어느 정도로 종속변수인 일탈 행위를 설명할 수 있느냐를 측정해 보았다. 분석 결과는 다음과 같다. 1) 부모와 학교에 대하여 청소년들이 가지는 애착의 정도가 클수록 일탈 행위의 가능성은 줄어든다. 가족, 학교는 일탈행위와 상관관계를 갖고 있으나 동료집단은 일탈행위를 저지시키거나 조장하는 것과 별 관계가 없는 것으로 나타나고 있다. 또한 아버지 보다는 어머니에 대한 애착이 일탈행위와 더 관계가 있음을 보여주고 있다. 2) 기존 사회에서 인정되어지고 있는 행위들을 수용 할수록 일탈행위의 가능성은 줄어든다. 특히 교육에 있어서의 성취지향성은 일탈행위를 저지시키는 중요한 요인이 되고 있다. 3) 기존 사회에서 널리 인정되고 있는 행위들에 대해 참여할수록 일탈행위의 가능성은 줄어든다. 특히 학교와 관계된 활동, 즉 숙제를 하는데 시간을 많이 보낼수록 일탈행위를 저지를 가능성은 적어진다. 4) 기존 사회에서 인정되어 지고 있는 신념체계에 대해 긍정적일수록 일탈의 가능성은 낮다. 특히 법체계의 정당성을 받아들일수록 일탈행위의 가능성은 낮으며 자신에 대하여 부정적인 가치를 가지고 있거나 자신의 일탈적 행위를 정당화 시키는 정화의 기재(technique of neutralization)를 가지고 있을 경우는 높은 일탈 경향을 나타내고 있다. 5) 부모의 사회 경제적 지위(socio-economic status)는 일탈행위와 관계가 있다. 부모의 사회 경제적 지위가 낮은 경우는 높은 경우보다 일탈행위의 가능성이 높은 것으로 나타내고 있다. 이상의 결과들은 한국 청소년의 일탈행위의 원인이 가정? 학교? 사회와 같은 사회화의 기구에 대한 결속력이 약하기 때문임을 보여주고 있는데 특히 학교와 가족 기존 사회의 활동에 대한 참여와 신념 체계는 일탈행위를 방지하는데 중요한 변수로 작용하고 있음을 알 수 있다.
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일반대학원 > 사회학과 > Theses_Master
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