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스키웨어 디자인 연구

Title
스키웨어 디자인 연구
Other Titles
A Study on Ski-wear Design by industrial-university cooperation
Authors
오윤정
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
曺圭和
Abstract
본 논문은 스키웨어 시장 환경과 기능성 및 디자인 현황에 대한 연구를 토대로 하여 산학협동하에 스키웨어 디자인을 기획, 실물 제작함으로써 패션산업체의 현실에 부합하는 상품성있는 디자인을 연구, 개발하는데 그 목적이 있다. 연구방법은 패션 및 스키웨어 관련 문헌과 정보지를 통하여 먼저 국내 패션 시장 환경과 소비자 특성을 분석하고 이를 기반으로 스포츠웨어 시장 및 스키웨어 시장 동향을 연구하였다. 또한 스키웨어 디자인을 위해 필요한 기능성을 살펴보고 투습방수 신소재 현황을 조사하였다. 그 후에 브랜드 인지도가 높은 몇몇 스키웨어 브랜드에서 제작한 카탈로그 조사 및 스키장 현장에서의 관찰과 사진 촬영으로 최근의 디자인 현황을 연구하였고 이러한 연구결과를 토대로 산학협동하에 디자인을 기획, 실물을 제작하였다. 국내 패션시장 환경은 글로벌 머천다이징의 본격화와 전자상거래의 확대, 할인점의 증가 및 소비자의 3R(riches, ripeness, rest) 지향, 소비자의 생산소비자로의 이행 등으로 요약될 수 있다. 이러한 패션시장 환경 위에 형성된 스포츠웨어 시장은 패션계 전반에 걸친 스포티 분위기 확산, 스포츠와 캐주얼의 경계선 붕괴, 패션스포츠웨어의 급부상으로 성숙한 단계에 이르렀으며 그 가운데에서 스키웨어 시장은 실용지향과 고급지향으로의 뚜렷한 양극화 현상을 보이고 스노우보드웨어 시장의 급속한 확대로 인한 영향을 받게 된다. 스키웨어를 디자인하기 위해서는 일반 패션 아이템과 달리 기능성을 고려해야 한다. 운동기능성, 보온성, 방수성, 투습성, 방풍성, 안전성, 내구성, 편리성 등 다양한 기능성이 요구되는데 이를 충족시킬 수 있는 투습방수 신소재로는 울트라포어, 하이포라, 듀스포, 바이액스수퍼, 레스토 등의 국내 개발 소재와 고어텍스, 마이크로텍스, 엔트란트GⅡ-XT, 쉘러 등의 해외 수입소재가 있다. 최근의 스키웨어 디자인 동향은 그 특성과 스타일에 따라 전문적 기능성에 중점을 둔 선수용 타입, 스트리트 겸용으로 착용 가능한 실용적인 스노우보드 타입 및 여성스러움을 강조하는 엘레강스 페미닌 타입으로 나눌 수 있는데 각 기 특유의 독특한 스타일, 컬러 및 디테일로 전개된다. 이상의 스키웨어 시장환경 및 기능성, 디자인 현황에 대한 연구를 토대로 본 논문에서는 산학협력하에 '99-'00 F/W 시즌을 위한 스키웨어를 디자인하였다. 컨셉은 도시의 모던한 감각에 스며든 스포티브 무드이며 타깃은 20대 후반의 레저스포츠를 즐기는 전문직 여성으로 하였다. 소재는 기능성과 색상에서 탁월하다고 인정되는 고어텍스(Gore-Tex)를 사용하였으며 이미지맵, 패션일러스트레이션 및 작업지시서를 작성하고 실물을 제작하였다. 디자인 아이템은 투피스로서 스노우보드 타입을 수용한 선수용 스타일로 구상하였고 스키웨어 시장환경에 부합하고 소비자의 니즈를 수용할 수 있는 상품성있는 디자인을 하는데 중점을 두었다.;The purposes of this thesis lies in the study of marketable design through understanding of ski-wear design and its market. This was done through the analysis of the present state of, and the growth of its market, modern fashion industry and the consumer, through ski-wear related periodicals. Furthermore, the research expands to functionable new fibers and necessities reavired in designing ski-wear. Though a study of catalogs by well-known ski wear brands, firsthand observation and photographing at ski resorts, I undertook the task of understanding current design trends and on the basis of this, designed and produced my own designs. The characteristics of present fashion industry lie in the realization of global merchandising, expansion of discount stores and tele-sales, demands for susceptible store interiors and change in consumer behavior. The market created outside of mainstream ski-wear, focuses on the growth of the sportive mood over all areas of fashion, and among these developments. Ski-wear trends begin to show tendencies to subdivide. When designing ski-wear, considerations are taken for functional sports fabrics, such as 'Ultra-Pore', 'Ripora', 'Dewspo', 'Biax-Super', 'Resto' which are developed within the domestic market and also 'Gore-Tex', 'Micro-Tex', 'EntrantGⅡ-XT', 'Schoeller' that are imported fabrics. Ski-wear design can be divided into groups of functional sportswear for professionals, practical, snowboard-wear that combines as street-wear and finally elegant, feminine style. On the basis of this research in ski-wear market, its functions and design characteristics a ski-wear collections for '99-'00 F/W has been developed. The concept revolves around sportive mood embedded in modem city life and targets professional women in their late 20's that enjoy leisure sports. Fabric that has been used are Gore-Tex and image map, fashion illustrations and instruction sheets have been created for the actual making of the garment. The design embodies snowboard style two-piece that focus on marketable design which answer to consumers needs.
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