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Avant-garde 映畵美學의 理論 및 그 影響에 關한 硏究

Title
Avant-garde 映畵美學의 理論 및 그 影響에 關한 硏究
Authors
李永順
Issue Date
1976
Department/Major
대학원 신문방송학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
李海暢
Abstract
映畵의 全 역사라고는 하지 않더라도 적어도 映畵理論의 역사는 일종의 前衛主義로 관철되어 왔다. 특히 1920年代의 前衛映畵理論은 처음으로 映畵를 藝術로서 인식하고 그 美學的 기초를 마련했다는 점에서 最初의 前衛라고 할 수 있겠다. 따라서 藝術로서의 映畵를 바르게 이해하기 위해서는 前衛映畵理論에 관한 硏究가 필요할 것으로 생각된다. 前衛映畵運動은, 1次世界大戰을 戰後하여 유럽대륙을 휩쓸었던 他 藝術分野의 Avant-garde에 자극되어 일어났다. 그 중에서도 前衛映畵理論의 精神的 바탕이 된 것은 이태리의 未來主義, Dadaism, 超現實主義였다. 未來主義가 波壤과 Dynamism을 綱領으로 삼았다면 Dadalism은 旣成의 모든 것을 否定한 움직임이였다. 또한 一部 無聲映畵의 技術的, 美學的 측면의 발달이 前衛映畵運動을 촉진시켰다. 즉 (1)映畵言語의 獨立的 表現을 발견한 D.W.Griffith 및 美國 Silent Comedy의 공헌, (2) Abel Gance등 불란서 印象派의 活動, (3) 獨逸 表現主義映畵의 造形美가 그 例가 될수 있을 것이다. 그러나 前衛映畵運動의 直接的 母體가된 것은 R. Canudo등의 宣言的 映畵理論이었다. 즉Ricciotto Canudo의「第七藝術의 宣言」, Louis Delluc의「Photogenie論」, L?on Moussinac의「리듬論」은 Avantgarde映畵運動의 理論的 背景을 이루고 있다. 上記한 바와 같은 바탕위에서 形成된 Avant-garde映畵美學의 特徵은 (1)個人主義 美學 (2)演劇,文學的 전통에서의 脫皮 (3)純粹 視覺的인 映畵形式의 探究로 요약될 수 있을 것이다. 前衛映畵運動은 映畵의 모든 美學的 可能性을 그 극단의 한계가지 確實히 나타내려고 한 實驗이었다. 따라서 Germaine Dulac, Jean Epstein등 前衛映畵人들의 공통된 관심은, 단순한 現實의 複製를 넘어서서 카메라가 개발해 낼 수 있는 새로운 世界를 捕捉하는데 있었다. 도한 映畵를 音樂과 비슷한 것으로 생각한 그들은 , 音樂的 主題의 展開樣式을 그대로 映畵에 적용하려고 하였다. 그러나 前衛映畵理論은 純粹하게 視覺的인 것의 探究에만 머물지 않고 점차 超現實主義的 方向으로 移行해 나갔다. 勿論 前衛映畵理論이 그대로 實作品에 具體化된 것은 아니었다. 그러나 前衛映畵는 하나의 實驗이였다는 점에서 그 나름의 重要性을 갖고 있다. 本稿에서는 Avant-garde映畵를 대체로 다음의 4系列로 分類하여 살펴 보았다. (1)「獨逸의 絶對映畵」; 幾何學的인 線과 形을 배열함. (V. Eggeling, H. Richter) (2)「불란서의 純粹映畵」; 전통적인 줄거리를 否定하고 視覺的 리듬을 追求(R.Clair,F.L?ger) (3)「超現實主義映畵」; 人間의 想像力이나 無意識의 세계를 映像으로써 나타내려고 한 映畵(L.Bu?uel, S.Dali) (4)「Documentary的 前衛映畵」; (A.Cavalcanti) 前衛映畵運動은 1930年代로 접어들면서 쇠퇴하고 마는데, 그 原因으론 토-키의 出現, 1920年代末의 大恐慌의 여파, 前衛的 藝術思潮退潮등이 지적될 수 있을 것이다. 그러나 Avant-garde映畵理論의 影響은 現代映畵의 흐름속에 아직도 그 姿態를 보이고 있다. 一例로 前衛映畵理論家들이 重視한「photog?nie」論은 Nouvelle Vague의 映像論과 연결된다. 또한 前衛映畵人들이 주장한 個人主義的 美學은 그대로 J.L.Godard,A.Resnais.F.Fellini,M.Antonioni,I.Bergman에게도 적용되느 것이다. 그러나 Avant-garde映畵의 직접적 변모는 무엇보다도 New Avant-garde로 불리워지는 Under-ground映畵에서 찾아볼 수 있을 것이다. 前衛映畵理論의 現代的 意義는 (1)映畵를 1人 映畵作家의 作品으로 본 個人主義美學과 (2)純粹한 形式의 探究에 있다고 하겠다. 映畵가 수많은 技術陣에 의해 製作되든 個人에 의해 만들어지든 그것은 問題視되지 않는다. 단지 映畵作家(監督)의 創意性이 그 映畵속에 하나의 Unity를 부여하고 있다면, 그것은 곧 映畵作家 個人의 作品이라고 할 수 있을 것이다. 그리고 이러한 創意性은 새로운 形式의 探究를 통해서만 나타날 수 있다고 보여진다. 映畵의 경우 形式의 문제는, 바로 映畵의 藝術로서의 確立이란 문제와도 直結된다. 따라서 內容보다는 形式에의 관심이 요청되는 것이다. 그러나 映畵人, 批評, 觀客의 三者가 한결같이 形式보다는 內容에 치중하고 있는 것이 現 韓國映畵의 狀況이다. 여기에 우선 요청되는 것이「感性의 變革」- 줄거리보다는 形式에서 즐거움을 느끼는 -이다. 그리고 이러한 大衆 感性의 變革은, 여러 측면에서 과감하게 美學的 시도를 단행해 온 Avant-garde映畵精神에 의해서만 일어날 수 있을 것으로 생각한다. ;In the development of film theory, avant-gardism has been dominant. The first avant-garde theory appeared in the 1920's when film was recognized as an art and developed the aesthetic ground for film theory. It is there fore necessary to pursue the study of the theory of avant-garde films to understand film as a genre of the art. The movement of avant-garde films was influenced a great deal by the various other fields of avant-garde art which reached their peak before and after World War I. The philosophical background of avant-garde theory is futurism, dadaism and surrealism. The aesthetic and technical development of silent films expedited the avant-garde film movement. Contributions were made by: (l) D.W. Griffith who discovered the expression of cinematographic language, (2) the arstivities of the photogenie group in France, (3) the formative beauty of expressionistic film. in Germany. However, Ricciotto Canud and others proclamative theory became the main body of the avant-grade film movement. For example, such theories as "Menifeste des septieme d'art" by R. Canudo, "Photogenie" by Louis Delluc and "Rhythm Theory" by Leon Moussinac became the theoretical background of avant-garde films. As stated above, we can summarize the characteristics of avant-garde films as follows: (1) the aesthetics of individualism, (2) rejection of conventional drama and literature, (2) search for the form of pure visual film. The movement of avant-garde films was an experiment to create all the possible aesthetic elements in film. Therefore, the avant-garde film artists were mainly interested in finding a new possibility of film making apart from mere representation of reality. They also adapted the technique of musical expression into the film and the theory of avant-garde films further developed into surrealism. Although such avant-garde theories were not fully applied in actually making the films, it is significant as a valuable experiment. In this thesis, the research for avant-garde films was classified in the following categories: (l) "Absolute film" in Germany (Viking Eggeling, Hans Richter). (2) "Cinema pur" in France (Rene Clair, Fernand Leger) (3) surrealistic film (Luis Bunuel, Salvador Dali) (4) documentary avant-garde film (A. Cavalcanti) The movement of avant-garde films declined in the early 1930's due to the depression, the advent of the talkie, and the degradation of avant-garde thought in other fields. The influence of the avant-garde film theory, however, is still functional in modern films. For example, the photogenie theory is clearly connected with the theory of Nouvelle Vague in film. Also the aesthetics of individualism is directly applied to the philosophy of J.L. Godard, Alain Resnais. Federico Fellini, Michelangelo Antonion and Ingmar Bergman. The strongest influence of avant-garde films can be found in underground films which are called the new avant-garde. The significant characteristics of avant-garde film theory recently are: (l) aesthetic individualism which regards film as each individual artist's product. (2) search for pure fonm. Without considering whether a film was made by a technical staff or individuals, the important point in that if the artist's creativity is well exposed and contains unity, the film can be considered a product of one artist's work. Also this creativity can be achieved through a constant search for a new form since the form is the most important element in film. It is a well-known fact, however, that, the film artist, reviewer and the spectator altogether put more emphasis on content rather than form in the Korean film industry. Therefore, the reform of sensibility is urgent and it can only be achieved through the avant-garde film which has been experimenting with various aesthetic theories in its practice.
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