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감성적 이미지의 기호적 해석에 의한 형태 도출 방법에 관한 연구

Title
감성적 이미지의 기호적 해석에 의한 형태 도출 방법에 관한 연구
Other Titles
The study on method for induction of form from semiotic interpretation of emotional image
Authors
최희주
Issue Date
1996
Department/Major
디자인대학원 제품디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
제품은 디자인되는 순간부터 메시지를 발생하며 디자이너의 사고, 사회문화적 배경, 외부의 여러 영향력들에 의해 이 메시지를 해석하게 된다. 소비자들의 해석은 다양한 형태로 나타나지만, 기본적인 공통분모를 갖는 인식이 사회적 테두리 안에서 생겨나는데, 이것은 의식적, 무의식적 약속이 생겨났기 때문이며 이를 사회화라는 명목으로 학습되어져 사람들의 인식속에 하나의 기호로써 존재하게 된다. 기호화된 모든 대상은 끊임없는 변화로 존재하며, 인간 생활 속의 모든 행동과 사고에 영향을 미친다. 제품 디자인의 경우 대량생산, 대량소비시대의 현대 산업사회에서 제품을 통해 사회전체에 영향을 끼칠 수 있는 분야이기 때문에, 기호로써 소비자와의 커뮤니케이션에 이르는 데에 특히 민감하고 중요한 분야이다. 그러므로 기호에 관한 이론의 적용, 기호학의 관점으로 해석해 봄으로써 디자인의 기호학적인 요소, 커뮤니케이션 과정, 디자인의 이미지해석 등이 가능하다는 것을 검증하고, 이것을 어떻게 활용하느냐에 이 논문의 목적이 있다. 또한 디자인의 초기화 작업 즉, 디자인이 이루어지기까지의 과정들을 기호의 해석으로 큰 테두리를 만들어 줌으로써 좀 더 정확한 근거와 시간의 단축을 가져올 수 있을 것이다. 이것은 제품디자인을 이끌어 내기 위한 형태 도출의 한 방법이며 제품을 통한 커뮤니케이션 이미지 표현에 대한 방향을 제시해 줄 수 있다. 본 연구에서는 그중에서도 인간의 시각적, 촉각적, 후각적인 감각 등의 감성적 이미지들을 제품에 표현하기 위해서 기호로써의 관점을 이용했으며, 제품의 실례로는 다양한 감각을 느낄 수 있는 향수 제품을 채택하였다. 향수 제품을 통하여 기호 활용의 제품 형태 도출 방법을 찾기 위한 과정은 다음과 같다. 제 1장에서는 연구의 목적, 내용 및 범위를 규정하고 방법을 기술하였다. 제 2장에서는 기호학의 이론적 고찰을 통하여 기호학의 개념과 유형, 구조 등을 살펴보고 기호를 통한 커뮤니케이션 과정을 향수 제품과 관련해 설명해 봄으로써 기호에 관한 기초적인 이론을 정리하였다. 제 3장에서는 디자인과 기호 연구 과정으로 디자인에서 기호적 요소를 도출하고 기호를 통한 이미지의 해석을 디자인에 활용하기 위해 관련된 제반 요소들을 알아보았다. 제 4장에서는 이 연구의 대상인 향수 제품에 대한 전반적인 고찰을 하고 향수의 기호적 특성을 기의와 기표로 나누어 그 특징을 분석하고, 향수 제품 이미지 코드를 Map을 통해 정리, 종합하였다. 제 5장에서는 이제까지의 이론적 연구를 토대로, 20대 여성을 타겟으로 한 향수 제품을 개발하기 위해 임의의 향에 대한 설문 조사를 하여 이미지의 형태 표현을 디자인에 적용할 수 있도록 분석·평가하고 새로운 제품 형태를 제안한다. 이상의 연구에 대한 결론은 다음과 같다. 기호학은 모든 분야의 기초적인 학문 분야로써 디자인과 같은 주관적인 작업에서 객관적으로 타당한 근거를 제공해 줄 수 있도록 활용되어져야 하며 그럼으로써 디자인에 이르는 시간과 범위를 축소시킬 수 있다. 이미지에 대한 기호적인 해석으로 제품 디자인 개발시에 여러 가지요소를 추출할 수 있는데 이것은 제품에 대한 인간의 5감각을 세분화하여 공통된 부분을 찾아 결합함으로써 얻을 수 있다. 20대 여성 향수 제품에서는 밝은 색상, Green 계열 색상과 Modern하고 비정형화된 Shape을 바탕으로 Fresh하고 옅은 향의 제품이 설문을 통하여 높은 선호도를 보였으며 이것은 기호적인 해석과 일치되는 면을 볼 수 있다. 사회적으로 기호화된 제품은 그 제품 고유의 특성뿐 아니라 사회 문화적 인식에 의해 새로운 의미를 갖게 되며 이것이 제품의 이미지를 결정한다는 것이다. 출시된지 오래된 한 제품의 경우에 역사의 흐름 속에서도 특별한 이미지로 제품의 생명력을 지속적으로 갖고 있는 것은 그만큼 기호적으로 새롭게 차별화 됨으로써 가능하다는 것을 보여주는 실례이다.;From the moment of designing goods, they send messages and interpret those messages by designer's thought, sociocultural background and other external influences. The interpretation of customers are shown in various ways, but basic, common recognition comes from social background, this is because of our invisible promises, and they are learned as a socialization. After all, all of them exist in people's recognition as a kind of a sign. All signed objects exist as continuous change, and they influence human life, behavior and thoughts. In the case of designing goods, it is a part which can affect whole society through goods, so very sensitive and important in reaching communication with customers as a sign. Therefore, the purpose of this study lies in examining the possibility of interpreting semiotic elements of design, communication process and design image by interpreting in terms of Semiology and applying to the Semiotics theories, and finding how we use them. In the early process of design, for acquirement more accurate basis and shortening the time it is necessary to interpretate the sign. This is the one of methods for inducing of form and communication through goods. Also it could be sugested the expression of image. In this study, I used a view as a sign to express human visible, touchable, smellable image, and chose perfume goods as an example. To search for induction of form through perfumes, the process is as follows. In chapter 1, the purpose, contents, and range of this study are provided, and the method is described. In chapter 2, the concept and types of Semiotics are examined through theoretical examination of Semiotics, the basic theory of Semiotics is arranged by explaining the communication process relating to perfume goods. In chapter 3, to extract semiotic factors from design, and use the interpretation image through signs, I studied all related components. In chapter 4, I examined the characteristic of the perfume in this study. These results were analyzed into signified, signifier using semiotic factors and arraged image cord of perfumes through map. In chapter 5, I surveyed to develop perfumes for women in 20s, after analyzing and evaluating it, I proposed new forms of goods. The conclusion of this study above is as follow. Semiotics is a basic study of all fields, and should be used to provide proper basis for subject work like designing. We can extract various factors when developing goods design, through semiotic interpretation of image, and this can be achieved by subdividing human five senses, and combining things in common. According to the survey, bright colors, green tone, modem and not fixed shape, fresh and weak fragranced goods and favored most, and this is consistent of semiotic interpretation. Socially symbolized goods can have a new meaning as well as their own characteristics, and decide the image of goods. For example, some old goods which was launched before long time still have strong image by semiotic distinction.
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