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죽음을 앞둔 환자에 대한 看護學生과 看護員의 態度硏究

Title
죽음을 앞둔 환자에 대한 看護學生과 看護員의 態度硏究
Other Titles
ATTITUDES OF NURSES AND NURSING STUDENTS TOWARD TERMINALLY ILL AND DYING PATIENTS
Authors
조영숙
Issue Date
1976
Department/Major
대학원 간호학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
元鎬澤
Abstract
This study was undertaken to identify attitudes of nurses and nursing students toward terminally ill and dying patients. The survey of attitudes was expected to provide information useful for nursing education curriculum planning and for nursing administrative policy making. A series of questionnaire items, taken directly or with some modification from Winget's Questionnaire for Understanding the Dying Person and His Family, was administered to 1023 nurses and nursing students. The subjects were from six university hospitals and colleges or departments of nursing in Seoul. The data were factor analyzed bo identify structures of attitudes toward terminally ill and dying patients. Nine factors were extracted through factor analysis: F.1, Death informing;F.2, Estimation of patient.'s fear and anxiety; F.3, Avoidance disposition; F.4, Composure set; F.5, Evaluation of medical care; F.6, Need for lifesaving motIve; F.7, Exbending patient's life, F.8, Emotional problems related to communication about death; F.9, Cooperation between medical personnel. Five factors (F.I, F.4, F.6, F.7, F,9) were concerned with nurse's or nursing student's role perceptions while caring for dying patients. The remaining four (F.2, F.3, F.5, F.8) were related to perceptions of the dying patient's thinking. Respondents had a tendency to endorse: informing patients about death, treating patients with emotional warmth, nursing with life saving motive, extending life, maintaining cooperation between medical personnel, recognizing patient's fear and anxiety, not avoiding dying patients, having emotional problems related to communication about death, and evaluating medical care as active. Effects of six demographic characteristics were tested in relation to the attitudes toward dying patients. The six variables were school year, age, duration of clinical experience, nursing experience with terminally ill patients, religion and personal experience with death in the family. Results showed that school year, age and duration of clinical experience generally had a signifleant effect on attitudes toward dying patients, while nursing experience with terminally ill patients, religion and experience with death in the family had relatively little effect. On the five factors concerned with role perception, nurses tended to have more Dositive attitudes than nursing students, The same tendency was found in the variables duration of Clinical experience and age. On. the other hand, nurses tended to have more negative feelings and avoidance tendencies toward terminally ill and dying patients than students. This disparity between nursing role perception and emotional response is considered to be a serious issue with significant implications for nursing education and nursing practice.;本 硏究는 죽음을 앞둔 患者에 대한 看護員이나 看護學生의 態度를 알아보므로서 看護敎育이나 看護業務遂行에 도움될만한 諸般情報를 얻기 위한 것이었다. 調査에 使用된 道具는 Winget의 質問紙 問項을 그대로 飜譯하거나 약간의 修正을 加한 問項들이었다. 調査對象者는 서울地區에 있는 6개 大學 및 그 大學의 附屬病院에서 勤務하는 1023名의 看護學生과 看護員들이었다. 收集된 資料는 죽음을 앞둔 患者에 대한 態度가 어떤 構造를 이루고 있나 알아보기 위해 要因分析되어졌다. 이 要因分析에서 나온 9개의 要因은 다음과 같다. 第1要因 : 死亡豫告 第2要因 : 죽음을 앞둔 사람들의 죽음에 대한 恐怖 및 不安度 第3要因 : 죽음을 앞둔 患者에 대한 回避性 第4要因 : 患者에 대한 冷靜性 第5要因 : 醫療人의 診療積極性에 대한 評價 第6要因 : 蘇生指向的 診療追求性 第7要因 : 生命存在에 대한 當爲性 第8要因 : 죽음에 대한 意思交換에 있어서의 情緖的負擔 第9要因 : 醫師와 看護員間의 協助 이 아홉 개의 要因중 다섯 개의 要因(第1要因, 第4要因, 第6要因, 第7要因, 第9要因) 은 죽음을 앞둔 患者에 대한 看護員의 役割知覺에 關係된 要因들이었으며 나머지 네 개의 要因(第2要因, 第3要因, 第5要因, 第8要因) 은 죽음을 앞둔 患者에 대한 지각이나 죽음을 앞둔 患者의 생각에 關係된 要因들이었다. 要因點數에 依한 全體 應答者들의 各 要因別 平均點數를 보면 應答者들이 다음과 같은 見解나 態度를 가지고 있다는 것이 나타나 있다. 第1要因 : 死亡豫告를 해주어야 한다. 第4要因 : 죽어가는 患者를 따뜻한 感情으로 돌봐줘야 한다. 第6要因 : 蘇生指向的 태도로서 돌봐야 한다. 第7要因 : 生命을 可能한 限 延長시켜줘야 한다. 第9要因 : 醫療人間에 協助해야 한다. 第2要因 : 죽음을 앞둔 患者는 큰 恐怖와 不安을 느낀다. 第3要因 : 죽어가는 患者를 대하기 싫다. 第8要因 : 죽음에 대해 이야기할 때 情緖的으로 負擔을 받는다. 第5要因 : 病院의 죽어가는 患者에 대한 診療가 積極的이다. 죽음을 앞둔 患者에 대한 態度와 관련지어 應答者들의 여섯가지 背景變因效果가 變量分析으로 檢證되었다. 이 여섯가지 背景變因은 學生, 年令, 勤務經歷, 죽음을 앞둔 患者의 看護經驗, 宗敎, 家族死亡이었다. 分析結果는 學生, 勤務經歷, 年令의 세 變因이 죽음을 앞둔 患者에 대한 態度에 全般的으로 뚜렸한 影響을 주고 있음에 l해 죽음을 앞둔 患者의 看護經驗, 宗敎, 家族死亡의 세 要因은 별로 影響을 미치지 못한다는 것을 보여주었다. 看護員들은 役割知覺에 관계된 5개의 要因에서 學生들 보다 바람직한 態度傾向性을 갖고 있었다. 임상경험이나 年令에서도 임상경험이나 年令이 많을수록 役割知覺에 있어서 바람직한 態度傾向性을 지니고 있는 것으로 나왔다. 그러나 看護員들은 學生들 보다 죽음을 앞둔 患者에 대해 否定的인 情緖反應을 보이며 回避하려는 傾向이 있다는 것이 나타났다. 즉 죽음을 앞둔 患者에 대한 情緖的 反應과 認知的 反應( 役割知覺 )이 乖離되어있다는 것이 나타남으로서 看護敎育이나 看護業務遂行에서 再考되어져야할 問題點으로 드러났다.
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일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Master
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