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日帝下 「文化政治」의 本質에 關한 硏究

Title
日帝下 「文化政治」의 本質에 關한 硏究
Authors
李玉卿
Issue Date
1975
Department/Major
대학원 사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
河炫綱
Abstract
日帝는 三·一運動을 契機로 하여 朝鮮에 대한 統治方式을 종래의「武斷統治」에서「文化政治」로 轉換하였다. 이 轉換의 背景은 다음 세가지 側面이 있다. 첫째, 가장 根本的인 要因으로서, 日帝憲兵警察支配의 現實아래서 단련되고 成長한 抗日民族力量이 三·一운동으로 폭발하여 日帝統治를 위협한 것이다. 둘째. 日帝의 收奪樣相이「土地調査事業」으로 代表되는 略奪主義에서「産米增殖運動」으로 대표되는 一種의 開發收奪主義로 바뀌었으며 따라서 그 최대의 피해자인 농민, 노동자등 大衆的 次元에서의 抗日獨立運動이 高揚될 것이 예상되었다는 점이다. 셋째는 국제환경의 變化로서「合倂」당시 一致하였던 列强과 日本의 利害가 中國問題로 인하여 갈라지게 되었던 점이다. 이와같은 日帝의 조선통치의 위기를 打開하기 위한 對策으로서 나타난「文化政治」는「民主暢達」등을 내걸고 철저한「體制批判」에까지 이르지 않는 限界內에서의 言論, 集合, 結社의 自由를 多少 許容하고 그 限界를 넘을때는 철저한 彈壓을 加하였다. 또한「差別철폐」를 내걸고 조선인內部에서 植民統治의 支柱를 廣大養成하며 나아가 조선인의 抗日意識을 마비시키고 親日思想을 심어 주려는 積極的인 思想政勢를 벌였다. 그 發展과정은 새롭게 長成한 우리民族의 抗日鬪爭에 機動性있게 對處하기 위해 먼저 統治體制를 再整備하였는데「총독무관제」를 철폐하고, 「헌병경찰제도폐지」를 단행하는 대신「警察-裁判-監獄」기구를 擴大强化하는 등에서 端的으로 드러나듯이 內面的인 强壓體制의 强化를 뜻하는 것이었다. 또한 日帝는 惡化된 民心을 緩和시키기 위해 諸般民心緩和策을 폈는데 그 모든 施策에는 日帝의「讓步」라는 側面과 高揚된 獨立鬪爭의 기운을 體制內의 方向으로 돌리려는「欺滿」이라는 側面이 빠짐없이 包含되어 있었다.「中樞院」을 改編하여 朝鮮인 兩班, 有志의 政治的 欲求를 다소 充足시키고 그들을 親日을 위한 支柱로 끌어들이고 地方制度의 改革을 통하여서도 朝鮮人의 卽刻獨立의 기운을 參政]權獲得 내지는 自治主義로 轉換시키려 하는 것이다. 朝鮮人官公使의 任用範圍擴張 대우개선을 통해 學生·知識人·官公使에게 植民地官僚로서 發展할 길을 약간 터주고 敎育施設擴張을 통해 中産層以上 조선인의 不平을 緩和하고 敎育을 이용한「同化政策」의 基礎를 마련하였다. 言論·出版·集會·結社에 대한 종래의 철저한 禁壓을 약간 緩和함으로서 朝鮮人의 不滿을 陽性化하는 安全弁으로 삼으며 동시에 民情視察의 資料와 日帝統治의 宣傳道具로 逆利用할것을 꾀하였다. 한편 이 民心緩和策의 兩面性으로 하여 朝鮮人은 그것을 利用하여 日帝를 더욱 窮地로 몰아넣을수도 있었던 反面에 그것에 기만 당하고 逆利用당하기도 하였다. 또한 日帝는 이러한 狀況아래서 朝鮮人을「日本化文」하고 日帝統治의 조직망안에 끌어넣어 統治를 强化하기 위한 方策으로 特히「社會敎育」을 通한「思想政勢」를 積極的으로 펴나갔다. 이 作業은 各地方別로 모든 行政機關이 總動員되어 地方民全體를 對象으로 삼아 映畵등 각종 宣傳方法을 活用하여「思想善導」를 시키는 것이었다. 또 儒林, 靑年들에 대해서 集中敎育과 任務를 부여하였다. 이와같이「文化政治」가「讓步」이며 동시에「기만」이라는 事實은 우리의「民族運動」과도 密接한 聯關性을 가졌다. 三·一運動以後의 우리民族에 팽배한 獨立熱望은 卽刻獨立을 目標로 하는 武力抗日鬪爭으로 集結되는 傾向을 나타내었다. 日帝의 强壓機構强化는 이「武力獨立」을 實力으로 沮止하기 위한 準備作業이었다. 한편 高揚된「武力, 卽刻獨立」운동을 분쇄하기 위해 日帝는 一定한 時期동안 점진적 改良主義運動, 즉 實力養成主義 운동에 대하여 ?認하는 태도를 取하였으며 敎育施設의 擴張·言論,結社 등의 禁壓緩和,社會令철폐 등은 이러한 實力養成主義의 土壤이 되기도 하였다. 그러나 日帝는 이 점진적 實力養成運動이 일단 大衆과의 結合을 꾀할때는 가차없이 彈壓하였다. 따라서 日帝는 이「實力養成主義」에 對하여는 不斷한 警戒속에서 體制內的 妥協主義로 이끌려고 努力하였다. 한편「實力養成主義」의 한 亞統로서「文化政治」에 가장 철저하게 利用당한 것은 空疏한「人格收養主義」였는데 李光洙의「民族改」造論」의 典型的인 例였다. 要컨대「文化政治」는 三·一運動 以後의 우리民族의 政治的 覺醒과 大衆的次元에서의 獨立運動의 高揚에 對處하면서 開發을 통한 效率的인 植民地收奪을 하기위한 새로운 統治方式으로서 약간의 形式的讓步를 통해 朝鮮人 특히 그 上層部를 體制內的 改良主義로 이끌기 위한 安全弁을 마련하는 것이엇다. 이 安全弁에 뛰어들어 거기에 安住한 사람들은 歷史의 흐름과 함께 日帝統治의 消極的 혹은 積極的인 協力者로 되어갔다. 그러나「文化政治」의 기만에 속지않은 사람들은「文化政治」의 小幅的·形式的 讓步를 活用하여 日帝의 大幅的·實質的 讓步, 즉 祖國의 完全한 獨立과 民族의 完全한 解放을 追求해 나갔던 것이다. ;1. The March First- Movement gave rise to the change in modus operandi of Japanese rulein colonial Korea-from harsh militarism to so called "Moon Wha Bule" (English translation of which might be "Culturist Rule" or "Cultivation Policy.") The historical setting for this change consisted of three interdependent elements-the replacement of despoilment polIcy by develope-and-exploit policy (which meant the emergence of a new nature of Japanese colonial exploitation in Korea.), the transformation of international environment surrounding Japanese imperialism, and most of all, the surge of anti-Japanese passion among Korean people that was demoastrated in the Karch First Movemen and might well have been expected to cause the rising tide of revolutionary mass movements in the twenties. 2. "Culturlst Rule" as an ideology is characterized by profession by Japanese imperialists of "government in deference to people's will," non-discrimination policy and the promotion of the industrial development of Korea as well as the civilized life of her people. "Culturist Rule" as a reality aims at installing a "safety valve" to let off the boiling discontents of Korean people, fostering stays for colonial rule among Koreans on an expanded scale, castrating anti-Japansse revolutionary thoughts and there by rearing pro-Japanese sentiments and movements. 3. The process of practical application of "Culturist Rule" could le roughly divided Into three stages which were characterized respectively by promotion of the followlng works: (A) Rearrangement of ruling apparatus a) the abolition of miIitary viceroy system, etc., for the purpose of demonstrating emergence of a new era in the colonIal rule, b) strengthening the power of local governors so as to enable them to take prompt counteraction against would-be rIots in local scale, c) encouraging Japanese officials and policemen in Korea to learn Korean language for the purpose of increasing the efficiency in their intelligence activities, d) establishment of mass manipuiation systems such as Secial Section, Local Section and Beligion Section, and e) strengthening the police-jurisdiction-prison system as the final guarantee for the Japanese colonial rule. (B) Reforms to dull Koreans' discontents a) abolition of "Tae-hyong" system b) revision of the Private School Regulation and the Missionary Works Regulation c) abolition of the Company Act d) revision of the Grave Yard Regulation e) reformation of "Jooog-choo Won" (the advisory organ for Viceroy consisted of Koreans) so as to win over the newly emerging Korean capitalist class to the Japanese side f) establishment of local advisory organs to appease local elite groups (mainly the propertied class) g) raising pays to or ranks of Korean government and municipal officials in order to strengthen their loyalty as well as to induce the intellectuals and students to apply for the stays of Japanese colonial rule. h) relaxation to a certain extent of the theretofore harsh restrictions on freedom of press, association, etc. These reforms embodied the appeasement policy of "Culturist Rule" that meant the Janus-faced, concession to Koreans' demand, compelled by March First Movement. So the limit of the concession was determined, not arbitrarily by Japanese imperialists, but dialectically by the dynamics of tensions between the ruling Japanese and the resisting Korean people. And, further, it must be noted that the appeasement was utilized by one part of Koreans as the efficient tool for enlightening and organizing the oppressed mass, there by preparing for a new stage of anti-Japanese national liberation movement, though the other part fell prey to it's "safety valve." (C) Control of public thoughts of Koreans through such works as: a) propagation of Japanese religion b) encouraging Korean-Japanese international marriage c) organizing and supporting various kinds of proJapanese groups d) energetic protion of "assimilation education" and so called "Social Education." To envisage the reaIities of "Social Education," young intellectuals were persuaded to be leaders of "community development" instead of being radical thinkers,"Yu RIm " (Confucianists) were encouraged to concentrate on "anti-decadence" drive and local people in general were mobilized in the "village improvement" projects which purported to infusing into their minds the "spirit of industry", as well as the "virtue" of compromise, cooperation, service to society, etc., there by blocking the possibility of their radicalization. 4. "Culturist Rule" as a counter-measurer of the rising tide of national Iiberation movement was a typical divide-and-rule policy, the strategic target of which was to replace, by means of "carrot and stick", the radical armed resistance line aspiring for immediate and complete liberation by law-abiding reformist movements. In this context, Lee Kwang-soo, the advocate of the disputable remoulding national characteristics' movement, could be safely said to be an ideologue for Japanese' imperialism in the age of Culturist Rule.
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