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蕙園 申潤福 硏究

Title
蕙園 申潤福 硏究
Authors
金寶喜
Issue Date
1976
Department/Major
대학원 순수미술과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
金潤洙
Abstract
이 논문은 朝鮮王朝 後期의 화가인 蕙園 申 潤福의 작가 연구를 목적으로 하였다. 이 목적을 위해 먼저 역사적 배경과 生涯를 살펴보고 이를 토대로 하여 그의 작품세계를 종합적으로 고찰하려고 시도하였다. 고찰의 순서는 그의 生涯 당시의 사회적·문화적 배경, 그리고 역시 당시의 繪畵史的 조류 (전통적 회화에 대한 새로운 南宋山水와 文人畵, 이에 대립하는 俗畵의 의미와 세계 그리고 마지막으로 그의 독창성과 회화적 가치를 고찰하였다. 申 潤福은 中人계급의 畵員家門출신으로 그 역시 화원으로서 생활한 것으로 알려져 있는데 그러나 그의 생애에 관해서는 상세한 기록이 남아 있지 않다. 지금까지 알려진 바론ㄴ 그가 壇園 金 弘道와 同時代人으로서 김 홍도와 함께 풍속화의 雙璧을 이룬 작가라는 사실과 그것을 뒷받침하는 그의 작품이 남아있을 뿐이다. 申 潤福의 화가적 위치는 무엇보다도 그가 당시의 전통적인 회화관이나 畵法에 반대되는 俗畵를 즐겨 그렸고 그것을 높은 예술적 경지로 끌어올렸다는 점이다. 그가 俗畵의 화가로 大成할 수 있었던 이유는 첫째 당시의 사회적·문화적 변화와 둘째 변화에 주목하고 그 스스로가 이 새로운 조류에 뛰어 들어 앞장설 수 있었던 주체성에 기인하였다. 즉 朝鮮王朝 後期에 이르러 경제적 계층이동으로 兩班階級이 점차 몰락하고 반면 서민계급이 사회적으로 진출하게 됨에 따라 예술의 수요난 감상에 있어 커다란 변화가 나타났다. 이들 서민계급이 이해할 수 있는 그림은 수준높은 중국의 南宋山水나 文人畵보다는 그들이 직접 경험하고 이해할 수 있는 일상생활의 情景을 담고 있는 “俗畵”이었다. 俗畵는 단순한 풍속화가 아니라 俗人즉 비천한 常民階級의 생활을 내용으로 하고 또 그들이 수요자가 되는 그림을 뜻한다. 때문에 그것은 당연히 中國式의 전통적 회화에 대해 순전히 한국적인 회화라는 의미를 지녔다. 회화관에 있어서뿐만 아니라 畵法에 있어서도 전통회화와는 크게 다른 것이었다. 申 潤福은 이러한 상민계급을 상대로 그들의 생활세계인 俗畵를 즐겨 그림으로써 혁신적인 화가가 되었다. 따라서 그의 화법이나 기법에 있어서도 전통회화에서는 볼 수 없는 독창성이 발휘되엇다. 그는 특히 女 俗과 春意圖를 주로 그리었는데 그것은 그 자신의 취미때문이라고도 하겠지만 그보다도 그가 본질적으로 서민에 대해 품고 있던 애정의 발로라고 하겠다. 그러나 이러한 그림이 단순한 풍속도나 淫畵로 떨어지지 않고 훌륭한 예술성을 가지게 된 것도 오로지 그의 탁월한 역량과 표현력에 있었다. 우리가 申 潤福의 작가적 탁월성을 높이 평가하지 않을 수 없는 것은 그가 당시의 역사발전에 부응하는 혁신적인 화가였다는 점과 그의 회화에서 보는 회화적 표현의 독창성, 그리고 그 작품의 예술적 깊이에 있다. 그 점에서 申 潤福은 단지 지나간 날의 화가가 아니라 생명을 지닌 작가로서 오늘날의 화가들에게도 혁신에 대한 활력과 指針을 주고 있다. ;This thesis is a study for painter, Haewon, Shin, Yoon-Bok, at the latter period of Yi Dynasty. For this purpose I studied the historical background of that times, his life and career, and I made plans to consider his work-field synthetically on the base of this consideration. The order of consideration is as follows; first, his life and career, second, the social and cultural background of that times, third, the current of times for picture history (Southern schools of landscape painting and the literati paintings appeared as secular paintings against the traditional painting newly) and at the end, the meaning of the secular painting and its world, and its originality and worth of its painting. Shin, Ydon-Bok was from the court painter family of the middle class, and he also lived his living as a painter.But the detailed record for his life is not remained at the present times. The fact that has been known until now is as follows; he was a man at the same period when Tanwon, Kim, Hong-Do, lived and a painter as the two great masters of the custom painting with Kim, Hong-Do, and his works for its strong backing have remained now. Shin, Yoon-Bok's paintical position was pleased to draw the secular painting better than the traditional painting or its drawing art at that times, and he took up it until the high artical stage. The reason why he succeeded in a great secular painting was, first, the social and cultural variation of that times and, second, that he drawed himself into the new current with subjecthood. That is, at the latter period of Yi Dynasty the Yangban Class was going to ruin gradually because of the removal of the economic stratum and against it the humbler class advanced into the social movies. Therefore, the demand and impression for the art appeared from the humbler. The picture that the humbler class could understand was not the high Southern schools of landscape painting of China and literati painting, but the secular painting that the humbler class could experience and understand through their everyday life directly. The secular painting was not the simple custom painting, but the painting that was drawed with the meaning of the humble common people life, and they also demanded. Therefore, it had the meaning of Korean pure painting against the traditional painting of Chinese style. And it was different in the traditional painting from not only the view of painting, but also the painting art. Shin, Yoon-Bok was pleased to draw the secular painting at the field of the humbler class living and he devoted himself for the secular painting. And he showed the originality for the secular painting that we could understand at the field of the traditional painting. His painting art and technique were excellent at that times. He drawed the paintings for women and obscene picture mainly. It is because he had taste for it, but the more important is the affection that he showed for the common peaple. That his simple custom painting was not faIled into the pornography, but made a great art was the excellent expression and the superior ability that he showed. That we can not help appraising the superior ability for Shin Yoon-Bok as a painter is because we admit that he was a devotional painter in conformity with the historical progress at that times, the originality expressed for the painting, and the artical worth of his works. At that point Shin, Yoon-Bok was not a painter of the past times, but a living painter with life at the present day and the painter that he showes the vital power and guide for today's painters.
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