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PEARBLOSSOMS, PROTESTANTS, AND POLITICS

Title
PEARBLOSSOMS, PROTESTANTS, AND POLITICS
Authors
박은혜
Issue Date
1999
Department/Major
국제대학원 국제학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 19세기 말 미국 선교사들과 한국 정부가 공통된 이해관계를 기반으로, 한국에서 여성들을 위한 교육기관을 개발하게 된 점을 논증하고있다. 본 논문에서는 기독교 선교 기관들의 신학적 강조점들이 한국에 교육 기관들을 설립하려는 선교사들의 관점에 어떻게 영향을 주었는가 규명하는 김성건 (1997)의 이론 및 국가능력의 절대적인 요소들, 즉 내재성과 (embeddedness) 자율성을 (autonomy) 특징으로하는 피터 에반즈 (Peter Evans 1995) 의 이론에 바탕을 두었다. 특히 現代化를 선도하려던 한국 정부의 노력과 병원이나 서구식 학교를 통하여 기독교를 소개 하고자 했던 미국 선교사들의 전략이 일치 했던 것을 고찰한다. 19세기 말 한국 정부는 내부적으로는 파벌주의로 인한 당쟁으로 근대화하려는 노력을 수행할 능력이 없었거나 결여 되어있었으며 외부적으로는 강대국의 이해관계에 의해 수난을 당했다. 그러므로 정부는 그 당시 남성들을 위한 서구식 교육과 함께 여성 교육의 설립을 위한 선교사들의 시도를 받아들이기로 하였다. 19세기 초, 한국에 체류한 선교사들은 한국 정부의 강력한 반 기독교 정책으로 인해 학교, 병원등과 같은 기관 설립에 의존 하였다. 감리교 선교사들의 경우 교육 기관을 설립하는 것이 예수의 복음에 크게 기여 할 것 이라고 보았다. 결론적으로, 한국 정부가 국내외 난제들로 인해 여성교육을 위한 노력을 하지 못하던 상황하에서 선교사들의 출현은 그러한 기관들의 설립을 촉진시켰다.;This paper argues that the convergence of interests between American missionaries and the Korean government at the end of the 19^(th) century resulted in the development of schools for women in Korea. The theoretical framework is derived from Sung-Gun Kim's (1997) theory on how the theological emphases of Christian missions organizations affects their view of institution-building in Korea, and Peter Evans' (1995) model ofcharacteristics crucial to the capacity of the state, namely "embeddedness" and "autonomy." In particular this paper demonstrates that the interest of the Korean government in ushering in "modernization" coincided with the strategy of American missionaries to introduce Christianity through institutions such as hospitals, and Western style schools. The court in Korea at the end of the 19^(th) century, hindered by factionalism from within, and beleaguered by Western and Eastern powers from without, lacked the capacity to carry out a full-scale modernization effort. Thus, they accepted the initiatives of the missionaries for the establishment of women's education, along with Western style education for men. The missionaries that came to Korea relied on institution building, primarily due to the prevailing anti-Christian policy of the Korean government in the first half of the 19^(th) century. In the case of the Methodist missionaries, institution building was also viewed as a vital expression of the gospel of Jesus. In conclusion, the presence of missionaries facilitated the creation of women's educational facilities in Korea at a time when the complex internal and external difficulties of the Korean state prevented the state from undertaking such a task.
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