View : 19 Download: 0

Max Reger 의 "Zweite Sonata d-moll, Op.60"에 관한 연구

Title
Max Reger 의 "Zweite Sonata d-moll, Op.60"에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Analysis of Organ Sonata No.2 in d minor, Op.60 by Max Reger
Authors
전은배
Issue Date
1998
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
채문경
Abstract
본 논문은 막스 레거(Max Reger : 1873-1916)의 생애와 그가 활동하던 시기의 오르간들에 대해 서술하고, 그가 사용한 오르간들의 종류와 구조를 그의 작품과 비교하여 고찰한 후, 그의 대표적인 오르간 작품 "Zweite Sonate d-moll fur Orgel, Op. 60"을 분석하였다. 바하(Johann Sebastian Bach : 1685-1750) 이후, 독일 오르간음악의 발전에 지대한 영향을 끼친 레거는 후기 낭만시대의 대표적인 작곡가 바그너(Richard Wagner : 1813-1883)의 음악에서 많은 영향을 받았다. 기술적인 면에서 극단적인 반음계주의, 급격한 전조, 극도의 불협화음 등이 이 시대의 대표적인 기법으로서 즐겨 사용되었다. 반면에, 형식적인 면에서는 대위법과 같은 바로크적인 요소를 사용했으며, 근본적으로는 바하의 음악관과 신앙관을 옹호했다. 레거는 1905년 '음악'(Die Musik)이라는 잡지에서 "바하는 나에게 있어서 음악의 처음이자 마지막이고, 다양한 음악적 변화에 있어서도 견고한 기초이자 확실한 해결책이다."하고 말할 정도로 바하는 그에게 절대적인 존재였다. 이전 시대와는 달리 다양한 음악 사조가 공존하고 있고, 세속음악의 발달로 오르간 음악이 쇠퇴해가는데도 불구하고, 레거는 약 230곡에 달하는 많은 오르간 작품을 남겼는데, 특별히 독일의 프로테스탄트 교회 코랄(chorale)을 기초로 한 곡들이 많았다. 그는 오르간 작품에서 악상(dynamic)의 급격한 대조와 다양한 음색을 많이 사용했는데 그것은 오르간의 계속적인 발전에 의해 가능하게 되었다. 또한 레거는 대부분의 음색을 고정적으로 규정하지는 않았는데, 그 이유는 오르간마다 각각 다른 음색들로 구성되었기 때문이고, 또한, 오르간 제작자마다 그들의 예술적 개념과 건물의 구조에 의한 음향 등을 고려하여 각각의 오르간이 나름대로의 독특성을 가지도록 만들어지기 때문이다. 이렇게 오르간이 오늘날까지 점점 발전하고 현대화됨에 따라 연주자들은 음악을 표현하는데 자유로와지고 그 뿐만 아니라 음향적인 효과 또한 극대화되어지고 있다. 결과적으로, 레거는 음악적으로 볼 때 바하의 전통적인 요소와 바그너의 진보적인 요소를 결합하여 새로운 음악사조를 낳은 과도기적인 작곡가임을 알 수 있고, 그의 오르간 음악을 효과적으로 연주하기 위해서는 필연적으로 오르간의 선택에 있어서 그 음색 및 연주되어지는 장소의 음향을 고려하여야 한다. 본 연구의 목적은 레거의 시기별 오르간을 살피어, 오르간 제작 기술의 변화가 오르간 작품의 작곡에 어떠한 연관성이 있는지 알아보고, Op.60의 구조와 특징을 연구함으로써 연주에 대한 도움을 주고자 한다. ;This thesis describes Max Reger (1873-1916)’s life, and the organs which influenced him, and analyzes his representative organ piece “Organ Sonata No. 2 in d minor, Op.60”. Reger, who greatly affected the development of German organ music since Johann Sebastian Bach (1685-1750), was in turn highly influenced by Richard Wagner ( 1813-1883), representative composer of the postromantic period. As far as technique is concerned extreme chromaticism sudden modulations, and radical discords are important features of his style. In the aspect of form, on the contrary he used, Baroque elements such as counterpoint, and he basically endorsed Bach’s musical views and religious beliefs. Reger said, in the magazine called “Die Musik” in 1905, “Bach is the beginning and end of my music, and he is also a solid basis and definite solution in the variety of musical change”. In spite of various musical thoughts coexisiting unlike the former period, and organ music declining because of the development of secular music, Reger left about 230 organ pieces, and many of them were based on the chorales of the German protestant church. He used a lot of dynamic contrasts and varied musical color which were made possible by the continuous development of the organ. He did not define most musical color on his scores because, first, each organ has different stops, and second, each organ is made to have individuality according to an organ producer’s artistic concept, and acoustic differences in the structure of buildings. As the organ has gradually developed and been modernized until the present, organists come to freely express their music, and musical effects are also maximized. As a result, Reger is considered to be a transitional composer who gave birth to a new musical trend of thought combining Bach’s traditional factors and Wagner’s progressive factors, and a proper instrument should be choosen to effectively play his organ music, considering the septs of the organ and the acoustics of the building.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE