View : 72 Download: 0

고등학교 보건교육 내용분석과 보건교육 실태 조사

Title
고등학교 보건교육 내용분석과 보건교육 실태 조사
Authors
김선혜
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 건강교육과
Publisher
이화여자대학교 대학원 건강교육과
Degree
Master
Abstract
본 연구는 고등학교 여러 분야의 교과서에 산재되어 있는 보건교육 내용과 관련교과 교사들의 보건교육 실태를 조사하여, 앞으로 전문인력으로 하여금 효율적으로 보건교육을 실시하는데 필요한 기초자료를 제공하는데 목적을 두었다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 서울시 인문계 여자고등학교에서 현재 사용하고 있는 1992년도 보건관련 과목인 가정(8개), 생물(7개), 체육(7개), 교련(1개) 등 출판사별로 총 23권의 보건교육 내용을 분석하고, 관련교과 교사들의 보건교육 실태를 파악하기 위하여 서울시 15개 인문계 여자고둥학교의 관련교과 교사 150명에게 1992년 9월 1일부터 9월 30일까지 배포, 회수한 134개의 설문지를 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 1. 보건관련 과목인 가정·생물·체육·교련 전체의 27.1%가 보건내용이었고, 전체 보건교육 내용 중 영양이 가장 많았다. 2. 교과목별 보건교육 내용은 교련, 가정, 생물, 체육 순이었고, 가정·생물은 영양, 체육은 정신 및 정서건강, 교련은 사고예방과 구급처치가 가장 많았다. 3. 교사들은 보건교육의 중요성을 인식하고 있으나, 잘 이루어지고 있지 않았으며, 가장 중요하게 생각하는 내용으로는 정신 및 정서건강이었다. 4. 수업하기에 가장 어려운 내용은 가족생활과 성교육이었으며, 그 이유로는 개발된 교수·학습자료의 미비였다. 5. 임용 전 보건교육을 관련과목으로 이수하여 보수교육의 필요성을 느끼고 있으며, 임용 전 교육받지 못한 내용은 소비자 보건이 가장 많았다. 6. 주당 보건교육 시간은 1시간에서 1시간 이하이며, 교육방법은 강의식이었다. 7. 보건교육 개선을 위한 제도 및 프로그램으로 보건과목의 단독 교과목 설정을 필요로 하였다. ; The purpose of this study is to offer the basic data necessary for the establishment of single subject for the efficient health education by the professional men power in the future, by grasping the education process and the contents of health education which is lying sporadically in textbook, for the improvement of health education of school. For this, total 23 volumes of textbooks of 4 subjects related to health in 1992 were analyzed, and the actual state of health education was analyzed by using the questionnaire on the teachers of related subjects. And the study result is as follows : 1. As for the contents of health education by subjects, military training (34.6 percent), home economics (28.9 percent), biology (28.1 percent) and physical education (22.8 percent) appeared in order. It emerged that the contents about nutrition was most in home economics and biology, and that mental health and emotion health were most in physical education, and that accident prevention and first aid are occupying the most contents in the military training. 2. It emerged that the contents of health education is 27.1 percent in textbooks, and that the contents to occupy most relative importance is nutrition (39.3 percent). 3. Teachers were recognizing the importance of health education, and it emerged that they responded the most important contents as mental health and emotion health. 4. The most difficult contents to teach were emerged as family life and sex education. It emerged that the reason is due to the lack of the developed teaching data and study data. 5. It emerged that most teachers completed only the subjects related to health or failed to be educated before employment. As for the contents that they failed to be educated, it emerged that they responded that consumer health is most, and it emerged that most of them failed to experience the reeducation related to health and feel the necessity of reeducation. 6. It emerged that the hours of health education are 1 hour or below 1 hour per 1 week. It emerged that education is made with lecture type, and that the reference books are not being used for the most part. 7. It emerged that most teachers feel the necessity of system and program for the improvement of health education, and it emerged that the establishment of single subject is necessary.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 보건관리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE