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중년기의 성숙성과 목회적 돌봄

Title
중년기의 성숙성과 목회적 돌봄
Other Titles
The Mid-Life Generativity and the Pastoral Care : Focused on Narrative Theory
Authors
강민형
Issue Date
2002
Department/Major
신학대학원 신학과
Publisher
이화여자대학교 신학대학원
Degree
Master
Advisors
손운산
Abstract
이 논문은 중년기가 성숙성(Generativity)의 이야기를 구축해나가는 시기라는 낙관적인 전제를 가지고, 중년의 성숙성을 위해서 이행되어야 할 목회적 돌봄의 한 새로운 패러다임으로서 "이야기하기"를 제시하는데 그 목적이 있다. 특히 이 논문은 이야기의 이론적 구조를 토대로 중년기 한국인의 성숙성의 이야기에 초점을 맞추었다. 인간은 자신의 전 삶에 걸친 이야기를 새롭게 구성하고 창조함으로써 자시의 정체성을 발견하고 인간의 삶의 정화에 총체적, 전인적으로 접근한다. 이 자아정체성을 바탕으로 인간의 전 생의 발달과정에 걸쳐 자신과 타인 그리고 다음 세대를 포함하는 세계와의 연속적인 관계를 통해 중년기의 성숙성의 이야기 대본을 구축해 나갈 수 있는 과정임을 이야기이론은 밝히고 있다. 이게 중년기 한국인의 성숙성 이야기대본의 구축을 위해 새로운 목회적 돌봄의 한 모형으로서 이야기하기를 제안하였다. 또 이 이야기하기 돌봄에 요구되는 목회 상담자나 목회적 돌봄에 있는 자들의 역할과 책임에 대해 논하였다. 제Ⅱ장에서는 중년기에 대한 이해를 위해 중년기 정의와 발달과제 그리고 중년기에 대한 다양한 사외 심리학적 이론들을 소개하고, 중년기를 성숙성의 시기로 보는 이론을 근거로 중년기의 성숙성의 개념에 대해 알아보았다. Ⅲ장에서는 이야기이론에 대해 고찰해 보았다. 자아정체성 확립의 도구로서의 이야기의 의미에 대해 알아보았고 또 매카담스(Dan P. McAdams)의 이야기이론을 중심으로 유아기에서부터 중년기 성숙성의 이야기를 형성할 때 까지 인간발달단계의 이론적 구조와 이야기의 방법론적 요소에 대해 고찰하였다. Ⅳ장에서는 한국의 중년기 성숙성의 이야기를 이해하기 위해 한국 중년의 현실에 대해 논하고, 기독교 신앙을 가진 두 사람의 중년과의 심층면담을 통한 중년의 이야기를 소개하였다. 아울러 이야기이론의 발달단계와 성숙성의 요인에 따라 이들의 성숙성 이야기를 분석하였다. 그리고 중년기 한국인의 성숙성의 이야기의 특성은 어떤 것인지 알아보았다. Ⅴ장에서 한국의 중년을 위한 바람직한 목회적 돌봄과 상담이 어떠해야하는지 그 새로운 패러다임으로 이야기하기를 제시하면서, 이를 위한 목회상담자의 역할과 책임에 대해 논하였다.;The purpose of this thesig is to propose the "narrative" as a new paradigm in the pastoral care for the mid-aged on the optimistic premise that the mid-life to be the period for forming and constructing Generativity script rather than mid-life crisis. This thesis especially focused on the generativity script of the mid-aged in Korea on the basis of the theoretical structure of narrative theory. Human being discovers own self-identity through the story of over one's entire life and can come to reach to contexts of life with wholeness and integrated understanding. Narrative theory shows that with being formed self-identity, the mid-life is able to get the good opportunity for constructing mid-life generativity script through with the relation among self, ethers, and all worlds including next generations in the process of development throughout one's whole life. Therefore this thesis proposed the narrative as a model of pastoral care for the Korean of mid-aged and suggested what has to be done and required to pastoral counselor and the positioning in caring. For this study, section ll of this paper examined mid-life definition, development task, and diverse social-psychological theories for understanding on mid-life. And described the meaning of the mid-life generativity considering with the mid-life as a period for generativity. Section Ⅲ of this thesis made inquires into narratives theory, as a tool of forming self-identity, the theoretical structure of human developmental process from infancy through mid-life generativity script and interview protocol with Dan p. McAdams' narrative psychology. Section Ⅳ described the present situations of mid-aged in Korea and introduces two mid-life generativity scripts to be telling by intensive interview. Furthermore, analyzed those scripts in order to understand how generativity functions in a particular adult life viewing generativity as a seven-faceted dynamic pattern, and summarized the characteristics of generativity scripts for the mid-life in Korea. Korean of mid-life have five generativity scripts such as Parenthoodfor considering even next generations as well as their own children, a Warrior overcoming and coping with the suffers and hardship, a Peacemaker to forgive and reconciliate, a Predecessor to leave a legacy for next generations and a devotional Server for others and communities. And for the mid-aged Korean in Korean church, section V presented "Narratives" as the new paradigm of pastoral care and several proposals to pastoral counselor and the positioning in caring for the narrative care. The qualified pastoral counselor or caregiver is to be a sympathetic listener, a creative interpreter guiding through a story of the mid-aged to new generative one, a unique story-teller, a appreciator with Knowing, understanding and considerable sensitizing on self-identity and specific characters of story of mid-aged women. Finally, this thesis presented that pastoral counselor or pastoral caregiver has a responsibility to offer the various opportunities for the mid-life to tell one's own life story easily corresponding with community, to guide agentic life to communal one, to have consideration for the mid-life to be a peacemaker with substantial experiencing God, to construct the setting for messenger to leave legacy to next generation, and to have concerns for the mid-life's commitment to be a dedicated server.
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