View : 609 Download: 0

E. Jaques-Dalcroze, C. Orff, Z. Kodaly 리듬 지도 방법의 비교 연구

Title
E. Jaques-Dalcroze, C. Orff, Z. Kodaly 리듬 지도 방법의 비교 연구
Other Titles
A COMPARATIVE STUDY ON THE RHYTHM TEACHING TECHNIQUES OF E. JAQUES-DALCROZE, C. ORFF AND Z. KODALY
Authors
孫芝園
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
李弘守
Abstract
리듬은 음악 요소 중 가장 원칙적인 것이며 인간의 최초의 음악적인 반응으로서 원시 시대부터 인간은 리듬을 통해 자신의 감정을 표현 하여 왔다. Plato는 리듬이 인간의 몸과 마음에 영향을 끼친다는 사실을 깨닫고 이에 따른 리듬 교육의 중요성을 강조하였다. 본 논문은 20세기에 들어서서 그 성과를 인정받고 있는 Jaques-Dalcroze, Orff, Kodaly의 음악 교육 이념과 리듬 지도 방법을 살펴봄으로써 리듬 지도를 위한 기초 자료를 제시하고 이들 지도 방법에 공통된 보편적 원리의 적용 가능성을 모색해보는 데 그 의의와 목적을 둔다. 이들은 모두 음악 지도에 있어 리듬 지도가 매우 중요한 분야임을 깨닫고 구체적인 리듬 지도 방법을 제시하였다. 본 논문에서는 여러 관계 문헌과 자료를 통하여 조사하는 문헌 연구 방법에 의하여 다음과 같은 내용을 연구하고자 한다. 1. Emile Jaques-Dalcroze, Carl Orff , Zoltan Kodaly 의 음악 교육 이념과 지도해야 한다고 본 리듬 요소, 리듬 지도 방법을 살펴본다. 2. Jaques-Dalcroze, Orff, Kodaly의 리듬 지도 방법을 비교해 봄으로써 이들 지도 방법들 간의 공통되는 원리와 차이점을 살펴본다. 이와 같은 내용을 연구한 결과 이들의 리듬 지도 방법의 핵심은 다음과 같이 요약될 수 있다. 첫째, Dalcroze는 모든 음악적 리듬의 원천이 신체 활동에 있음을 인식하여 다양한 신체 동작을 통해 리듬을 지도할 것을 주장한다. 둘째, Orff는 어린이가 언어의 리듬에 대해 본능적인 감각을 가지고 있음에 착안하여 언어의 운율 (Speech Pattern)에서 나타나는 리듬형을 신체적 동작과 타악기로 지도함을 주장한다. 셋째, Kodaly는 아동 발달 논리에 따른 리듬 지도를 주장하며 신체 동작, 게임, 시각적 자료를 폭넓게 리픔 지도에 이용한다. 이들 지도 방법들 간의 공통되는 점은 신체 동작과 언어를 리듬감 계발의 중요 매개체로 사용한다는 것, 어린이의 적극적인 참여를 중요시하는 것, 포괄적인 음악 교육을 한다는 것이다. 결론적으로, 포괄적인 리듬 지도를 통해 균형 잡힌 음악성의 발달과 인간의 알찬 삶을 추구하려는 그들의 신념은 우리가 받아들어야 할 중요한 원리라 생각되며 그들이 고안하고 실행한 구체적인 지도 방법은 오늘날의 음악 교육 현장에서 수용, 여과되고 적용될 만하다고 믿는다. 비록 우리의 교육 현실에 적용하기에는 무리가 있는 점이 없지 않지만, 이들의 지도 방법에 공통되는 원리와 이념, 그리고 지도 방법들을 우리에게 맞추어 교육 현장에 적용할 수 있도록 많은 연구가 이루어져야 할 것이다. ;Rhythm is the primary element in music and first musical response of a human being. From the primeval period, it has expressed its thought and feeling through rhythm. Many philosophers and educators recognized the effect of rhythm on the human body, and stressed the importance of the education of rhythm. This Paper examines the philosophy of music education and the method of rhythm teaching of Emile Jaques-Dalcroze, Carl Orff and Zoltan Kodaly. It tries to present basic data for rhythm teaching and to search the applicability of common principles of their method of education. They recognize rhythm education as a important field of music education and present concrete forms of rhythm education. The content of this paper is as follows. First, it examines the philosophy of music education of Jaques-Dalcroze, Orff, and Kodaly, the elements of rhythm and method of rhythm teaching which they are believed to have taught. Second, it analyzes through comparison common principles and differences of their methods of education. As a result, the essence of these methods of rhythm teaching can be summarized in the following manner. First, Jaques-Dalcroze recognized that the source of all musical rhythm may be found in body movement. He argued that rhythm should be taught through using various body movements. Second, Orff observed that a child has an instinct for rhythm of speech. He argued that the rhythm pattern found in speech patterns should be taught through using body movements and percussion instruments. Third, Kodaly argued that rhythm education should be taught according to child development logic. He widely uses body movement, game and visual materials for rhythm education. The common points of these methods of teaching are body movement and speech used as a major way of developing a sense of rhythm, the importance of active participation of children, and a comprehensive music education. In conclusion, their belief in developing a well-balanced musical instinct and searching meaningful life through comprehensive music education should be regarded as the most important principle. It is believed that concrete methods of music teaching which they planned and performed may be applied in the course of music education today. Although the direct application of their methods on our music education may not be reasonable, their common principles and ideas should be further studied, then adjusted and applied to our music education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE