View : 13 Download: 0

유년기의 감성적 표현

Title
유년기의 감성적 표현
Other Titles
Emotional Expression of Childhood
Authors
정세원
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 미술학부한국화전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오숙환
Abstract
유년기, 본래는 인간이 성장·발달해 나가는 과도기중 하나이지만 단순히 출생 후부터 성인이 되기 전까지의 기간이 아닌 그 이상의 의미를 가지고 있다. 그 기간 동안의 삶의 질 모두를 의미하는 것으로 삶의 상태이자 삶의 조건이다. 유년기를 거쳐 성장한 이 땅의 모든 사람들은, 그 시기에 불가항력적으로 발생했던 크고 작은 사소한 요소 하나하나들을 통해 이상적으로 충족되지 못했던 유년기의 정서를 형성하게 된다. 그리고 다자란 성인의 무의식속에 유년기하면 떠올리는 감성을 지니게 되는 것이다. 저마다 다 다르게 형성된 인성만큼이나 개인의 유년기 감성도 다양할 것이다. 따라서 보편적이고 일반적인 이미지가 다양한 개인사에서 비롯된 특정 과도기 감성 모두를 아우를 수는 없다. 그러므로 유년기 하면 반사적으로 떠올리는 긍정적인 정서의 보편적 이미지보다는 우리의 바람직한 생각을 불편하게 만드는, 낯설고 특별한 메시지를 포함한 비주류의 유년기 이미지를 이야기해 볼 필요가 있다. 본인의 작업은 개인적인 감정을 두드리는 신체적ᐧ정서적 상실감이 있는 아이들의 시각적 자료를 선택하여, 단순한 재현이 아닌 구체적인 현실성, 현장성을 제거한 상실감의 이미지만을 강하게 부각시켜 표현하는 것이다. 여기서 중요한 것은 수묵과 재료들의 특성을 살린 호소력 있는 감성적 표현과 감정을 끌어내 준 도구로 쓰인 시각적 자료이다. 공감을 끌어내는 감성적 표현에는 현장성이 제거된 사유공간(思惟空間) 속 특정 짓지 않는 유년기의 모호한 형상과 상실감의 그럴듯한 표현, 그리고 대상에서 일어나는 감흥의 감각적이고 즉흥적인 표현이 있다. 생각을 유도 하 는 여백과 담묵의 아스라한 번짐은 명료한 직관적인 제안이 아니므로 직접적인 자아 성찰적 감동, 혹은 간접적 감정의 확장으로 공감대 형성을 유도한다. 뿐만 아니라 물성을 살린 다양한 재료의 감각적 표현이 수묵과 조화를 이루어 시감(詩感)을 자극하여 관객이 쉽게 작품에 몰입하여 감정이입 할 수 있도록 만든다. 또한, 유년기의 상실감을 구체적 형상으로 재현시켜준 시각적 자료의 활용도 짚어 볼 필요가 있다. 방대한 대중매체 (mass media-mass communication)속에 살고 있는 이 시대 예술가로서 대중매체성의 시각적 자료는 창조활동에 필수불가결한 요소이다. 일례로 발간 유포된 사진이나 영상매체로 기록된 형상은 시각적으로 직접적인 자극을 주어 창작의 발단이 되기도 한다. 이 자료들은 작가가 직접 경험하지 못한 것까지도 명료하게 보여줌으로서 개인의 경험에만 제한될 수 있는 소재의 범위를 개방시켜 작가의 창작에 있어 중요한 역할을 한다. 따라서 본인의 작업을 정의내리기 위해 이 두 가지 특징, 상실감 있는 유년기를 잘 담아낸 수묵을 활용한 감성적 표현과 그 유년기의 상실감을 구체적으로 형상화 시켜준 시각적 자료의 재현에 대해 연구하였다. 특히 시각적 자료의 재현은 인물을 통해 상실감을 표현하는 동시대 작가를 살펴봄으로서 본인작업의 의미를 넓혀보았다. 마를렌 뒤마Marlene Dumas와 뤽 튀만Luc Tuymans을 통해 본인작업과 연관성을 알아보았으며, 장샤오강Zhang Xiaogang, 제니 사빌Jenny Saviller과 본인과의 상실감 있는 인물재현의 공통점 알아보았다. 특히 로레타 럭스Loretta Lux, 제임스 릴리James Rielly, 미카 카토Mika Kato의 유년기의 상실감 표현방식을 알아보아, 동시대 작가를 통해 본인 작업의 기반을 정립하고, 그 의미를 확장시켜보고자 하였다.;Childhood, which is originally a transitional stage that a human being grow and develop, has a meaning more than a simple period between birth and becoming a grown-up person. It means the whole quality of life during that stage, which is a condition of life as well as a state of life. It does not seem that the whole people in the world have spent ideal childhood, perfectly fulfilling necessary conditions that had happened during the period. Whether it was small or big, each factor that occurred to everyone irresistibly, forms the childhood emotion that were not protected in each person’s memory; it becomes a sentiment of childhood that are brought up in a grown-up’s unconsciousness, which also becomes a root that touches the emotion of people. The root that arouses an agitation of emotion is various as there are uncountable numbers of people in the world. Known in each person’s characteristic and appearance those are not alike with any other people, a universal and general image that is composed of each person’s various personal history cannot merge the whole emotion of a specific period of transition such as childhood. Thus we need to think about non-mainstreamers’ childhood image including an unfamiliar and special message which make us feel uncomfortable with our desirable stereotype, rather than a positive universal image that is reflected with childhood. My work does not simply reproduce but expresses emphasizing images only with the feeling of loss which removed specific actuality and reality, by choosing visual resources of children who have the feeling of loss physically and emotionally which stirs individual emotion. What is important is an appealing artistic expression that makes the most of India ink and the characteristics of materials, and visual resources which was used as the tool that pull out the artist’s emotion. A persuasive power enough to arouse individual’s sympathy is delivered through a vague image of childhood that is not prescribed in the concrete, a plausible expression of the feeling of loss, and the sensuous and improvised description of visual inspiration that occurred at the outer of an object. The unclear spreading of pale Indian ink which utilizing the own characteristic of material, is not an obvious intuitive proposal; therefore, it gives direct self-reflective impression and leads to form chemistry in terms of saying our own story at second hand. Moreover, the sensuous expression at the moment which is not limited in materials, but utilizing its own characteristics harmonizes with India ink and incites one’s feeling. It is the artist’s own sensuous expression reacting to the stimulus from the outer of the object, which makes the audience easily immerse into the work and empathy by evoking visual impression. Also, we need to point out the use of visual resources which made it possible to reappear the feeling of loss in childhood as a concrete shape. For a contemporary artist living with mass media, visual resources from mass-media are indispensable for creative art work. Those resources such as photos or shapes that were recorded with video media may directly stimulate visually so that it becomes the beginning of creating art work or can be used as a subject matter right away. One of the characteristics of these is to have effects extending the sphere of emotion which may be limited in one’s own experience by clearly showing things that even the artist has not experienced; thus, it may enable the sphere of materials not limited which can be restricted. It can be regarded as performing an important role in the artist’s creative work. Therefore, to define my work I will focus on these two characteristics: sensuous expressions utilizing India ink to carry childhood with the feeling of loss which enabled the audience to sympathize with the childhood that is not universal, and reappearance of the visual resources which body forth in the concrete the feeling of loss in childhood. In terms of expression, my work will be compared to Marlene Dumas and Luc Tuymans’s works which have similar expression and try to find out characteristics. Also, another effort will be made by looking at Zhang Xiaogang, Luc Tuymans, and Jenny Saville’s works which reappeared the portraits of those having a feeling of loss, and the use utilizing visual resources as an artistic tool and the meaning will be conceptualized. Especially, those artists such as Loretta Lux, James Rielly, and Mika Kato who succeeded in reappearing the childhood with the feeling of loss will be researched to find out what they have in common, and what is different in their way of expression telling imilar stories. For the most part, as a contemporary artist, I will try to endow meanings by looking at the artists’ works who are contemporarily working. By studying my work’s characteristics, first I will build foundations of my work and then try to extend the meaning by looking at contemporary artists’ works who have worked with similar point of artistic view having common process of creating work.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE