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아동이 지각한 어머니의 양육행동과 아동의 정서지능이 학교생활적응에 미치는 영향

Title
아동이 지각한 어머니의 양육행동과 아동의 정서지능이 학교생활적응에 미치는 영향
Other Titles
Mother's Child-Rearing Attitudes Perceived by their Children and Children's Emotional Intelligence as related to Children's School Adjustment
Authors
차성혜
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 아동학협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
도현심
Abstract
본 연구는 어머니의 양육행동과 아동의 정서지능 및 학교생활적응이 서로 어떠한 관계가 있는지를 살펴보고, 아동의 정서지능이 어머니의 양육행동과 아동의 학교생활적응간의 관계에서 매개적 역할을 하는지를 탐색하고자 하였다. 본 연구의 대상은 서울시에 위치한 초등학교 4-6학년에 재학 중인 451명의 남녀 아동들이다. 어머니의 양육행동은 Schaefer(1965)의 양육행동 모형을 토대로 박영애(1995)가 개발한 척도를 수정 · 보완한 김문정(2003)의 척도를, 아동의 정서지능은 Salovey와 Mayer(1990)의 정서지능 모형에 입각하여 문용린(1996)이 제작한 척도를 사용하였다. 아동의 학교생활적응은 김정환(1981)과 문선모(1977)의 학교생활적응 척도 영역을 참고로 하여 이상필(1990)이 개발한 척도를 사용하였다. 연구문제의 분석을 위해 변인들간의 상관관계를 산출하였고, 위계적 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 아동은 어머니의 양육행동을 온정 · 수용적으로 지각할수록 담임교사 및 교우와의 관계가 좋고, 학습활동, 규칙준수, 학교행사참여를 잘하여 전반적인 학교생활적응 수준이 높았으며, 허용 · 방임적으로 지각할수록 담임교사 및 교우와의 관계가 좋지 않고, 학습활동, 규칙준수, 학교행사참여를 잘하지 못하여 전반적인 학교생활적응 수준이 낮았다. 반면, 어머니의 거부 · 제재적 양육행동은 아동의 학교생활적응에 유의한 영향을 미치지 않았다. 둘째, 아동의 정서지능이 높을수록 담임교사 및 교우와의 관계가 좋고, 학습활동, 규칙준수, 학교행사참여를 잘하여 전반적인 학교생활적응 수준이 높았다. 셋째, 아동이 어머니의 양육행동을 온정 · 수용적으로 지각할수록 아동의 정서지능은 높았고, 허용 · 방임적, 거부 · 제재적으로 지각할수록 아동의 정서지능이 낮았다. 마지막으로, 아동의 정서지능은 어머니의 온정 · 수용적 양육행동과 담임교사와의 관계에서 매개적 역할을 하였고, 어머니의 온정 · 수용적 양육행동과 교우관계, 학습활동, 규칙준수, 학교행사참여간의 관계에서 부분 매개적 역할을 하였다. 또한 아동의 정서지능은 어머니의 허용 · 방임적 양육행동과 교우관계간의 관계에서 매개적 역할을 하였고, 어머니의 허용 · 방임적 양육행동과 담임교사와의 관계, 학습활동, 규칙준수, 학교행사참여간의 관계에서 부분 매개적 역할을 하였다. 그러나 아동의 정서지능은 어머니의 거부 · 제재적 양육행동과 아동의 학교생활적응간의 관계에서는 매개적 역할을 보이지 않았다. 본 연구에서 어머니의 온정 · 수용적인 양육행동과 아동의 높은 정서지능은 학교생활적응 수준을 높이는 반면, 어머니의 허용 · 방임적 양육행동과 아동의 낮은 정서지능은 학교생활적응 수준을 낮추는 것을 확인하였다. 또한 어머니의 양육행동과 아동의 학교생활적응간의 관계에서 아동의 정서지능이 차지하는 매개적 역할을 통해, 아동의 정서지능이 학교생활적응을 예측하는 데 중요한 요인임을 밝혔다는 점에서 그 의의가 있다.;The main purpose of this study was to examine the relations between mothering, children's emotional intelligence, and school adjustment including a mediating role of children's emotional intelligence between mothering and children's school adjustment. The subjects were a total of 451 4th to 6th graders(245 boys and 206 girls) in Seoul. The data were collected using three kinds of questionnaires regarding parenting, emotional intelligence and school adjustment of children. All of questionnaires were rated by children themselves. Data was analyzed by t-test, Pearson's correlation coefficients and regressions. The results of this study are as follow: First, children had better relationships with their homeroom teachers and peers when they perceived their mothers as warmer and more acceptive, and they fitted better into overall school life as they were better involved in learning activities and school events and better observed school regulations. Those who regarded their mothers as more permissive and laissez-faire had a less amicable relationship with homeroom teachers and lagged behind in terms of entire school life adjustment, since they were less involved in learning activities and school events and didn't abide by school regulations well. On the other hand, maternal rejection/restriction had no significant impact on their school adjustment. Second, children who had a higher emotional intelligence mingled better with their homeroom teachers and peers and were better adjusted to the whole school life by taking more part in learning activities and school events and by better observing school regulations. Third, children who looked upon their mothers as warmer and more acceptive had a higher emotional intelligence, and those who regarded it as more permissive/laissez-faire and as more rejective/restrictive fell behind in that aspect. Finally, the emotional intelligence of the children fulfilled a mediating role between maternal warmth/acceptance and relationship with homeroom teachers. And that functioned as a partial mediator between maternal warmth/acceptance and relationship with peers, learning activity participation, between that and rule abiding and between that and school event involvement. The emotional intelligence of the children performed a mediating role between maternal permission/nonintervention and relationship with peers and between that and school event participation, and that served as a partial mediator between maternal permission/nonintervention and relationship with homeroom teachers, between that and learning activities and between that and rule abiding. But that didn't play any mediating role between maternal rejection/restriction and child school adjustment. The efforts by this study to look into the close relationships among mothering, children's emotional intelligence and their school adjustment make it clear that maternal warmth/acceptance and children's higher emotional intelligence contribute to improving school adjustment, and that maternal permission/nonintervention and children's lower emotional intelligence result in detracting from school adjustment. In addition, children's emotional intelligence was found to function as a mediator between mothering and children's school adjustment. Therefore children's emotional intelligence is identified as one of integral factors to predict their school adjustment.
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