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부모의 훈육방식과 유아의 양심간의 관계

Title
부모의 훈육방식과 유아의 양심간의 관계
Other Titles
Relationship between Parental Discipline Style and Young Child's Conscience: The Moderating Role of Young Child's Fearfulness.
Authors
조은영
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 아동학협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
도현심
Abstract
본 연구의 목적은 부모의 훈육방식과 유아의 두려운 기질(이하, 유아의 두려움)이 유아의 양심에 미치는 영향을 비롯하여, 부모의 훈육방식과 유아의 양심간의 관계에서 유아의 두려움의 중재적 역할을 살펴보는 것이다. 이를 위해, 서울시 강서 및 강남 지역의 세 개 구에 위치한 5개의 유치원 및 어린이집에 다니는 만 3-6세의 유아의 부모 250쌍을 대상으로 질문지법을 이용하여 자료를 수집하였다. 부모의 훈육방식은 Clazada와 Eyberg(2002)의 PSD(Parenting Style and Dimension)를 번안한 이동희(2003)의 척도를 사용하였고, 유아의 두려움은 Rothbart(1993)의 CBQ(Child Behavior Questionnaire) 중 두려움 요인을 번안하여 측정하였다. 유아의 양심은 Kochanska, Devet, Goldman, Murray와 Putnam(1994)이 제작한 양심척도(Conscience Measure)를 조윤정(1999)이 국내 실정에 맞게 수정 ․ 보완한 척도를 사용하였다. 예비분석을 위해 Pearson의 적률상관계수를 산출하였으며, 본 분석은 위계적 회귀분석을 통해 실시하였다. 본 연구의 연구문제에 따른 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어머니가 논리적 설명을 하고 방임적인 훈육을 덜 사용할수록 유아는 보상 및 사과를 더 많이 나타내었다. 성별로 살펴보면, 남아에게는 어머니의 방임적 훈육이, 여아에게는 어머니의 논리적 설명이 보상 및 사과에 가장 커다란 영향을 미쳤다. 둘째, 아버지와 어머니가 강압적 체벌을 사용할수록 유아의 내면화된 행동은 덜 나타났다. 성별로 살펴보면, 아버지의 강압적 체벌은 남아의 내면화된 행동에만 유의한 부적 영향을 나타내었다. 셋째, 아버지와 어머니의 훈육방식은 유아의 죄의식에 유의한 영향을 미치지 않았으나, 성별로 살펴보면 여아의 경우에만 어머니가 논리적인 설명을 사용할수록 죄의식이 높게 나타났다. 넷째, 두려움이 많을수록 유아의 보상 및 사과와 죄의식은 더 높게 보고되었다. 유아의 두려움은 내면화된 행동에는 유의한 영향을 나타내지 않았다. 성별로 살펴보면, 여아는 두려움이 많을수록 보상 및 사과와 죄의식이 높았으며, 남아는 두려움이 많을수록 내면화된 행동을 덜 나타내었다. 다섯째, 유아의 두려움은 아버지의 논리적 설명이 내면화된 행동에 미치는 영향을 중재하였다. 즉, 두려움이 높은 유아의 경우에는 아버지가 논리적 설명을 사용할 때 유아는 내면화된 행동을 더 많이 나타내었다. 반면에, 두려움이 낮은 유아의 경우, 아버지의 논리적 설명이 높고 낮음에 따라 유아의 내면화된 행동에 차이가 발견되지 않았다. 또한, 유아의 두려움은 어머니의 강압적 체벌이 보상 및 사과에 미치는 영향도 중재하였다. 즉, 유아의 두려움이 높은 경우에는 어머니의 강압적 체벌을 덜 사용할수록 유아는 보상 및 사과의 행동을 더 많이 나타내었다. 반면, 유아의 두려움이 낮을 경우에는 어머니의 강압적 체벌이 높고 낮음에 따라 보상 및 사과에 차이가 나타나지 않았다. 본 연구는 부모의 훈육 방식과 유아의 두려움이 양심에 미치는 영향력을 살펴봄으로써 유아의 양심 발달을 증가시키거나 감소시키는 요인들을 확인하였다. 또한 유아의 두려움이 부모의 훈육방식과 양심간의 관계에서 차지하는 중재적 역할을 발견함으로써, 유아의 양심발달에 있어 초기에 접하게 되는 가정환경으로서의 부모역할과 유아 자신의 개인적 특성간의 상호관련성을 강조하였다. 이를 통해, 본 연구는 유아의 도덕성 발달의 기초가 되는 양심에 대한 이해의 폭을 넓혔다는 점에서 학문적․실용적 의의가 있다.;The objective of this study was to examine relationships between parental discipline style, young child's fearfulness and child's conscience. Also, the purpose of this study was to investigate whether or not child's fearfulness plays moderating roles between both parental discipline Style and young Child's Conscience. Data of this study were collected with a sample of 250 parents of children in the age group of 3 to 6, attending 5 different kindergartens and nurseries located in three districts of Gangnam and Gangsseo in the city of Seoul. The disciplinary methods of the parent were measured by using the scale of Dong-hee Lee(2003) that was adapted from the PSD(Parenting Style and Dimension) of Clazada and Eyberg(2002) and the child's fearfulness was measured using the fearfulness factors among the CBQ(Child Behavior Questionnaire) of Rothbart(1993). The conscience of the child was measured by the scale that Yoon-jung Cho(1999) had revised and supplemented to suit the domestic circumstances, which was originally taken from the Conscience Measure produced by Kochanska, Devet, Goldman, Murray and Putnam(1994). Data were analyzed by pearson's correlation coefficients and hierarchical regression analysis. The major results of this study were summarized as follows: First, the young child displayed greater actions of reparation and apology as the mother had logically explained while carrying the withdrawal discipline style. When examining by the distinction of sexes, the withdrawal discipline style of the mother to boys and the logical explanation of the mother to girls had the greatest influence on the actions of reparation and apology. Secondly, the internalized conduct of the young child appeared less as the father and mother used the style of forceful punishment. The forceful punishment style of the father displayed significant consequences on the internalized conduct of the boys. Thirdly, the disciplinary methods of father and mother did not hold significant influences on the guilt of the child, but when closely examined, the degree of guilt appeared to be high when the mother used the method of logical explanation for instance of the girl. Fourth, the actions of reparation, apology and guilt of the young child were highly reported as the level of the fearfulness in the young child was high. The fearfulness of the young child did not display significant consequences on the internalized conducts. The action of reparation, apology and guilt were high as a great level of fearfulness existed for both girls and boys, the internalized conducts were lessened as a great level of fearfulness existed. Finally, the fearfulness of the young child had moderated the influences that the logical explanations of the father have on the internalized conducts. In short, for the instance of a child with great amount of fearfulness, the child displayed more internalized conducts when the father used logical explanations. On the other hand, for the instance of a child with less degree of fearfulness, the difference amongst the internalized conduct of the child in accordance to the high and low of the father's logical explanations were not found. Moreover, the fearfulness of the young child also moderated the influence that the mother's forceful punishment had on the actions of reparation and apology. In other words, for the instance of a child with great amount of fearfulness, as the mother used less forceful punishment, the child displayed greater actions of reparation and apology. Meanwhile, for the child with less fearfulness, no differences existed amongst the actions of reparation and apology in accordance to the high and low degree of the mother's forceful punishment. The present research confirmed the factors that increase or decrease the child's development of conscience by closely examining the disciplinary methods of the parent and the influencing power of the child's fearfulness on the conscience. Also, by discovering the moderating role that is occupied by the child's fearfulness within the relationship between the parent's disciplinary method and the conscience, it has emphasized the mutual influences between the parent's role as the family environment and the individual personal traits of the child that is initially encountered during the conscience development stage of the child. Hence, this research holds the academic and pragmatic significance in that it has broaden the range of understanding for the development of the conscience that becomes the groundwork of the child's moral developments.
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