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화성법(국내 출판된 서적)에 있어서 규칙에 관한 비교연구

Title
화성법(국내 출판된 서적)에 있어서 규칙에 관한 비교연구
Authors
이난희
Issue Date
1975
Department/Major
대학원 작곡과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
화성이란 서양음악의 구성원리로서 가장 중요한 것으로 수평적 구성인 멜로디와는 대립되는 개념이며 수직적으로 구성된 둘이상의 음의 동시적 결합이라고 otto Karoly는 화성에 대해 정의를 내리고 있다. 즉 harmony란 좁은 의미에서 화음을 말하며 넓은 의미에서는 음조적 체계를 뜻한다. 이러한 harmony의 최종의 목적은 음악적 질서의 통일성을 획득하여 작품에 전체로서의 유기성을 지니게 해주는 동시에 견고성과 분절을 분명히 하여 음악적 조직에 실체를 부여하는데에 있다. 화성은 무엇보다도 우선 수직적 구조로서 정의되는데, 이러한 수직적 구성외에 개개의 구성체들 사이의 시간적 관계에서 생겨나는 문제 즉 chord의 선후관계의 문제를 내포하고 있는데 실제 화성법의 서적이나 교재는 대부분이 문제를 다루는 것이다. 화성학이 구체적이고 작곡적인 요소로서 정식으로 인정된 것은 18C 초, Remeau Fux 그밖의 작곡가에 의해서다. 이러한 화성법은 현 한국의 음악교육의 기초이론으로 중요한 위치에 있고 음악 교육과정의 필수과목으로 돼있다. 본 논문은 현 서울에서 쉽게 구할 수 있는 6권의 서적을 선택하여 규칙에 관한 항을 비교해 본 것이다. 그중 한두 항목을 열거하면 다음과 같다. 즉 금칙에 관한 항이 있어 병행 1도, 5도, 8도에 대하여 A는 금지하는 이유, 쓸 수 있는 경우와 없는 경우 외에 형행 4, 3, 6, 2, 7, 9도에 대해서도 자세히 언급하고 있다. B는 병행 1도, 5도, 8도는 성부의 균형과 독자성을 잃기 쉬우므로 피하라고만 간단히 언급하고 있으며 C는 금지이유와 예방법을 보이고 있고 D는 병행5도 8도는 금한다고 아주 간단히 언급했으며 E는 금지되는 경우와 안되는 경우, 병행이 되더라도 성부 진행상 좋은 경우와 그렇지 않은 경우 외에 병행 4, 2, 7도에 대해서도 언급하고 있고 F는 두성부간의 병행 5도, 8도는 금한다고만 간단히 언급하고 있다. 또한 금칙의 항에 들어가는 성부의 교차에 대해서는 A와 E만이 언급하고 있으며 화성의 진행에 있어 V에서 IV로의 진행에 대한 언급을 보면 A에서는 V-IV 연결은 쓸 수 없다고 하고 있고 B에서는 주요3화음의 연결방식으로 I-V-IV-I를 들고 있다. C에서는 V-IV는 사용치 말라고 하고 있으며 D에서는 화성연결에 대한 언급이 없고 E에서는 V-IV에서 V의 3음을 최상성부에 놓지 말라고 언급하여 여기에 대한 좋다 나쁘다는 언급이 없으며, F에서는 V-IV에 대한 언급이 없다. 이와같이 화성법 규칙의 모든 면에 있어서 다소간 차이가 있음을 확인하였다. 이렇게 비교해 본 바에 의하면 화성법 규칙의 범주는 다음과 같다. 즉 화성법은 선율의 상호관계를 제외한 음고체계의 포괄적 규범을 뜻하는 것이다. 즉 음성의 시간적 진행에서 생기는 제현상을 조범하는 방법과 기술을 가르치는 것이다. 따라서 음고 아닌 음악의 현상 즉 강약과 음색의 문제는 이 화성법이란 규범에서 당연히 제외된다. 그러나 강약과 음색이 음의 시간적 구성에 있어서 도외시되는 것은 아니다. 이렇게 볼 때 음고진행과 그 구조에 있어서의 규범인 화성법의 논리적 근거가 무엇인가하는 용이치 않은 문제가 관심사가 된다. 화성법의 규칙은 실제적 적용으로 그 적용의 근거는 미학적 규범안에 있다. 그러나 타예술분야와는 달리 음악에 있어서는 실제적 규칙 즉 화성법이 인간의 심리적 조건, 소리의 물리학적 현상에 의해 조건지어지는 것이다. 각 서적의 방법론을 살펴보는 것은 이러한 화성적 근본원리를 어떻게 실제적으로 적용시키는 가를 살펴보는 좋은 길일 것이므로 그 원리의 실제적 적용에서 생기는 방법론적 차이를 또한 비교해 보았다.;Harmony, as one of the most important elements in Western music, is defined by otto Karolyi as "the simultaneous combination of two or more sounds ... as opposed to melody, which is horizontally constructed, is vertical in structure." In a narrow sense, a "harmony"is a chord, and, in a larger sense, it denotes the over-all organization of tones in a musical work. The ultimate purpose of harmony is to attain an organic whole of a musical work by achieving order and unity in sound, and, at the same time, it gives an entity to a musical structure by achieving solidity and articulation. But, most of all, harmony is defined as the vertical structure of sounds. In addition to this, harmony involves the relation between the individual components in time, that is, the relation between those that precedes and those that follow it, which most of the texts on harmony deal with. It was not until the beginning of 18th century that harmony was recognized as a concrete factor in musical composition by some musicians, such as Fux and Remeau. In Korea, harmony (the study of harmony) is regarded to be very important in the basic theory of musical education and, therefore, is designated as one of required subjects in musical course. The purpose of this thesis is to select some available texts and to make some comparisons between the rules on harmony which each text prescribes respectively. In doing so, we have selected six texts which can be easily obtained in Seoul. If we take for example, some rules that clarify the reasons why parallel primes, fifths and octaves can not be used in harmony, the results are as follows: Text A: It accounts for the reasons why they cannot be used. And it also exemplify some occasions when they can be used. It also mentions parallel fourths, thirds, sixths, seconds, sevenths and ninths. Text B: It, simply says that parallel primes, fifths and octave should be avoided since they diminish the balance and originality of parts. Text C: It illustrates the reasons why they cannot be used and some precautionary measures. Text D: It simply says that they should be avoided. Text E: It illustrates the occasions when they can be used and the occasions when they should be avoided, and, in addition to this, is clarify whether to use them is good or not even when tbyy possibly can be used. It also mentions parallel seconds, fourths and sevenths. Text F: It simply says that parallel fifths and octave between two parts should be avoided. Only text A and E mention crossing of the parts which belongs to the rule of prohibitions. If we take another example, i.e., the motion from V to IV. Text A: V-IV should not, be used. B: In the main triad, I-V-IV-I is used. Text C: V-IV should not be used. Text D: It does not mention the motion of harmony. Text E: It says that, the third in V should not be expressed with soprano. Text F: It does mention the motion of harmony. As we have observed, the rules of harmony which each Text prescribes show some differences in many respects. We can set, up some rules on harmony according to the abovementioned comparisons. Harmony comprises an extensive norm of pitch which does not, include the mutual relation of melodies. Therefore, th study of harmony covers the method and technique of controlling the ph nomena which come from the motion of sound in time. And accordingly, strength and weakness and tone color, i.e., the musical phenomena which do not, include pitch is of neccessity, excluded from the norm of harmony. But this does not mean that tone-color and strength and weakness are completely disregarded in considering the structure of sounds in time. Considering all these facts, we cannot ignore the fact that there arises a question of what is the logical foundation of harmony, which comprises the norm of motion and structure of sound. The rules of harmony are the practical applications, the basis of which lies in the aesthetic norm. But music is different from other arts, in that the practical rules of music, i.e., harmony, is defined by our psychological, physiological condition and the physical phenomena of sound. To study th methodology of each book is a good way in studying the application of the basic theory of harmony to the practical use. And so, in this thesis we compare between the methodological differences which result from the practical application of each book to its basic theory.
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